Za pět dekád se hip-hop stal nejposlouchanějším hudebním žánrem a do značné míry přispívá k tomu, jak velkým byznysem hudba v současnosti je a v budoucnu bude. Z údajů investiční banky Goldman Sachs totiž vyplývá, že globální příjmy z hudebních nahrávek mají letos vzrůst o 7,5 procenta a tempo růstu mezi roky 2023 až 2030 má být 8,6 %. Příjmy z hudby by tak měly v roce 2030 dosáhnout přibližně 131 miliard dolarů. Nejvíce k tomu přispějí mileniálové a členové generace Z, kteří za hudbu utrácí víc než ostatní generace. Zatímco roční průměr napříč společností je v USA 152 dolarů, mileniálové a příslušníci generace Z vydávají 163 dolarů.
Hip-hop a rap vévodí žebříčkům i v Česku. Navázaný byznys a prodej merche dělá ze zdejších příslušníků scény finančně nejúspěšnější muzikanty. Přitom ještě deset let nazpátek tomu tak nebylo. Popřejme jim, ať se dál daří, protože jak je vidět na hudební historii posledního půlstoletí, hudební chutě se výrazně proměňují. A když je všude hip-hop, rap, R&B/soul nebo třeba pop, je fajn zaměřovat se na muziku, na kterou reflektory zrovna nemíří.
Novinky, co stojí za poslech
Towa Bird je hudební hvězdou zosobňující vývoj na hudební i technologické scéně posledních let. Díky svým videím umísťovaným od roku 2020 na TikTok, ve kterých hrála na kytaru, získala nejen pozornost, ale také více než 900 tisíc sledujících.
Čtyřiadvacetiletá zpěvačka a kytaristka se sice narodila v Hong Kongu, dětství ale strávila mezi Londýnem, Thajskem a Hong Kongem. Aby toho cestování nebylo dost, nedávno se z Anglie přesunula do Los Angeles. Díky hudebnímu vkusu svého otce si oblíbila kytarové linky Jimmyho Page, Pete Townsenda nebo Prince, zároveň se společně s generačními souputníky shlédla v kapelách jako jsou My Chemical Romance nebo Fall Out Boy.
Na kytaru se začala učit hrát už na škole, ale zcela zásadní pro ni bylo, když viděla na YouTube dokument o Jimi Hendrixovi. A přesto, že se ve hře na kytaru našla, označuje kytarová sóla za arogantní.
V Londýně díky svému angažmá v elektro-pop-rockové kapele Cassyette pronikla do centra tamní hudební scény. Zároveň v posledních letech spolupracovala s řadou dalších muzikantů, ať už jako kytaristka nebo producentka.
Její předchozí singly Wild Heart a Boomerang ukázaly, že její debutové album najde řadu fanoušků. Potvrzuje to i novinkový singl This Is't Me pojednávající o úzkosti a o tématech, která spíš než veřejnosti člověk svěřuje svému terapeutovi.
Kapela Video Age z amerického New Orleans vydala svěží letní singl Away From The Castle, který je předzvěstí stejnojmenného nového alba. Vyjde koncem října a bude na něm jedenáct položek.
Na nové desce se má do hudby propsat letité přátelství členů kapely, kteří během předchozích tří desek dosáhli mistrovství v psaní lehkých, vzdušných a hravých indie songů. Ale zatímco předchozí tvorba sázela spíše na nostalgii, na novince má dominovat především hravost. I když poohlížení se nazpátek je v úvodním singlu také více než patrné.
Album popisuje možnosti, které vyplývají z toho, když člověk opustí svou komfortní zónu, stejně tak jako radost, když pracuje na něčem se svými nejbližšími přáteli. Právě tak totiž albová novinka vznikla. Během osmi dní sprna roku 2022, které kapela v pronajaté chatě v Eunice v Louisianě vyplnila jamováním, vařením a psaním. Výsledkem je deska, která posluchače v pošmourných podzimních dnech dokáže přenést do prosluněné letní pohody.
Novou desku vydá i Omara Moctar stojící za projektem Bombino. Jmenovat se bude Sahel a v polovině září ji vydá známý label Partisan Records. S novou řadovkou Bombino přichází pět let po předchozí desce Deran a živáku Live in Amsterdam (2021). Produkoval ji David Wrench (David Byrne, Frank Ocean, Caribou, The xx) a nahrána byla v Casablance v Maroku.
Díky předchozímu albu byl kytarista jako vůbec první umělec z Nigeru nominován na cenu Grammy. Ostatně nepokoji v současnosti zmítaný Niger a postavení Tuaregů je tím, co ve své tvorbě Bombino Moctar ve velké míře reflektuje. Vyrůstal totiž v době, kdy oblast zažívala ozbrojené boje za nezávislost a násilí ze strany vládnoucího režimu, který se rebelii snažil všemožně potlačovat. Tvorba Bombina tak vychází a zároveň zachycuje ducha odporu a rebelie. A že jde o hlas důležitý dokazuje i to, že se Bombino stal hlavním hrdinou dokumentárního filmu Agadez, hudba a povstání.
Z novinkového alba jsou zatím k dispozici tři singly – Tazidert, Aitma a aktuální Ayo Nigla. Všechny ukazují Bombino Moctara jako kytaristu ve špičkové formě, který umí dobře skloubit to, jak naposlouchal hru Jimmy Page a Marka Knopflera, aby ji transformoval do svého, naprosto jedinečného stylu. Tazidert, Aitma a Ayo Nigla ukazují, že Sahel bude jednou ze zásadních letošních desek world music
V je tajemná, hudebně a genderově nekonformní postava pohybující se v undergroundu australské hudební scény. Jejich hudba je výrazně ovlivněna syntezátory a vlnou darkwave, která se poprvé objevila v 80. letech. Na novince Best Life, vizuálním albu nabízejícím deset skladeb dostalo osm režisérů z Austrálie a Evropy obrazově ztvárnit hudební vizi V.
Pokud se dá o někom mluvit jako o kosmopolitní osobnosti, jsou to právě V. Původem z australského Brisbane, v předškolním věku přesun do Soulu v Jižní Koreji, pak stěhování do Singapuru, v šestnácti návrat do rodné Austrálie. Po dokončení bakalářského studia v oboru vizuálního umění přestěhování do Londýna a posléze do Berlína, přičemž následovaly i pobyty v Bruselu nebo švýcarském Lausanne.
Možná i směs těchto nejrůznějších geografických vlivů dělá tvorbu V tak neuchopitelnou. Zároveň jde o hudbu která je jednoznačně temná a svým způsobem jednoduchá. Jednotícím prvkem je dystopický synth-punkový zvuk kombinovaný se specifickou vizuální estetikou.
A k nakopnutí konce letních prázdnin ještě jeden banger. Hardcorová kapela Magnitude z amerického Bostonu ohlásila na polovinu září vydání své druhé desky. Jmenovat se bude Of Days Renewed a nabídne celkem osm položek. Po prvním singlu Rectify vypustila pětice novinkovou skladbu Of Days Renewed. Fanoušci na ploše necelých tří a půl minuty dostanou energickou nálož, že i kdyby jim v parných letních dnech nebylo horko, tak Magnitude dostatečně přiloží pod kotel, aby se rozehřáli skutečně všichni.
Následovníka debutu To Whatever Fateful End (2019) si kapela produkovala sama. O to víc pozoruhodné je, jak masivní zvuk se jí podařilo vytvořit. Novinkový singl Of Days Renewed je podle slov zpěváka Russella Busseyho písní pro každého, kdo se cítí ztracený, zlomený nebo nevidí ve svém životě žádnou naději. Singl pojednává o nejtemnějších časech, které zažil, co si z té doby vzal a posunulo jej to dopředu.
Hudebně jde o ostrou vypalovačku stojící na silných riffech a agresivním pěveckém výkonu Russela Busseyho. Ukazuje určitý posun ve směřování kapely, která se sice drží svých kořenů, ale více než dříve v singlu sází na ostré riffy.