TRIPlay nejsou v domácím jazzovém prostředí žádnou neznámou. Jejich vznik se datuje už kolem roku 2019, kdy kytarista Kryštof Tomeček přišel s nápadem založit alternativní jazzové trio bez basy. Impulzem tehdy bylo album Ask for Chaos (2018) od kytaristy Gilada Hekselmana, které natočil společně s pianistou Aaronem Parksem a bubeníkem Kushem Abadeym. Když Tomeček oslovil nadšeného klávesistu Jana Uviru, do party jim už chyběl pouze bubeník. Povolali proto společného známého ze studií Marka Urbánka a kapela byla na světě. „Domluvili jsme se, že na první zkoušku každý přinese jednu vlastní skladbu. Začalo to hudebně okamžitě fungovat a všechny nás to bavilo tak, že jsme během následujících dvou let napsali a nazkoušeli repertoár na celé album,“ poodhaluje příběh kapelního startu Jan Uvira.
Covidový začátek
Debutová deska TRIPlay vznikala celkem tři roky, přičemž po stránce autorské se na ní podíleli všichni tři muzikanti. Jak říká klávesista Jan Uvira, kapela se na ní nechala vést vlastním vkusem. „Naše cesta za zvukem desky byla dlouhá a trnitá, ale maximálně přirozená. Spíše než se k čemukoli připodobňovat, jsme se nechali vést tím, co se nám osobně nejvíc líbí. TRIPlay není hudba, která by mohla vzniknout v domácím studiu – kterou by tvořil jeden člověk. Je to živý organismus a výsledek kolektivní spolupráce. Každý z nás do kapely přichází s vlastními originálními nápady a ovlivňujeme se tak navzájem,“ říká Uvira.
Výsledem je album o deseti skladbách s uvítacím intrem, jehož celková délka činní 47 minut. Vznikalo v temné době lockdownů a oddělených regionů. Živé základy pro desku tak kapela začala vytvářet v roce 2021 ve zkušebně v pražském Karlíně, kterou trio přetvořilo na vlastní studio. Jak Uvira podotýká, kapela měla od začátku určitou představu o tom, jak by prvotina měla znít. „Rozhodli jsme se, že se nenecháme limitovat tím, co zvládnou zahrát tři lidé v reálném čase. Sounddesign a produkci desky jsme si proto vzali do vlastních rukou a následujících několik měsíců jsme dotáčeli nové zvukové vrstvy. Svoje party si často dotváříme každý sám. Na celkové formě skladby a aranžmá, stejně jako na sounddesignu pracujeme již všichni společně.“
O mix a finální master nahrávky se pak postaral Michal Šťastný neboli Amák ve svém studiu Golden Hive. Výsledkem je nahrávka s poutavou a naprosto precizně odvedenou postprodukcí.
Nekonečná zvuková krajina
Album TRIPlay je skutečně zvukově bohaté a mnohovrstevnaté – posluchač by na první dobrou netipl, že ho nahráli „pouze“ tři hudebníci. Zároveň se jedná o koncepčně chytře uchopenou desku, která baví všemi svými pasážemi. Jen těžko by se z alba také vytáhla jedna stopáž, jež by desku jasně definovala. Jeho povaha se dá zároveň přirovnat k samotnému názvu kapely, který rovněž neznalé překvapí.
„Když si s názvem trochu pohrajete a přečtete ho anglicky, může ve vás vyvolat dojem cesty do jiných dimenzí, kde na chvíli ztratíte přehled o čase a prostoru… Budete prozkoumávat nepředvídatelné zvukové krajiny,“ vysvětluje Uvira. A přesně takové album je – experimentální, plné nečekaných zvratů, momentů a proměnlivých nálad. „Ovlivnilo nás toho opravdu hodně. Všichni jsme prošli středoškolským i vysokoškolským vzděláním se zaměřením na jazz, ale jazzem to v našem případě zdaleka nekončí. Neméně důležité pro nás bylo období objevení stylu grunge a kapel jako Pearl Jam a Nirvana, což se volně přeneslo v pobláznění prvními deskami Linkin Park přes Michaela Jacksona až po pulsující energii karibské hudby.“
Bohatost desky odráží i samotné zkušenosti jednotlivých muzikantů. Ti jsou angažováni v zajetých a úspěšných projektech, jako jsou 7krát3, Vojtěch Dyk, Paulie Garand či Lake Malawi. „Každý z nás si z těchto spoluprací přináší vlastní pohled na hudbu a spoustu inspirace. Hraní s různými interprety nás nutí být všestrannými, reagovat na odlišné hudební styly a přizpůsobovat se. Naše hudba díky tomu často balancuje na pomezí různých žánrů a získává na větší dynamice a rozmanitosti,“ dodává Uvira.
Co bude dál?
Cílem projektu TRIPlay je nyní přirozeně dostat muziku k co nejvíce posluchačům. Vyjma toho by ale kapela ráda zůstala věrna tomu, co na projektu miluje nejvíce, tedy svobodě a experimentování. Zároveň u členů souboru převládá touha hledání dalších hudebních cest a výzev. Sami muzikanti jsou zvědaví, kam jejich cesta dál povede. „Chceme pokračovat v koncertování, ideálně rozšířit působnost i za hranice Česka a oslovit nové publikum. TRIPlay je pro nás živý projekt, který by měl stále růst a překvapovat jak nás, tak posluchače,“ uzavírá Uvira.
Kapela plná profíků
Skupinu TRIPlay tvoři profesionální hudebníci Kryštof Tomeček, Jan Uvira a Marek Urbánek, kteří jsou jinak výrazně vidět na domácích pódiích. Veřejnosti je kytarista Kryštof Tomeček známý především jako součást skupiny Vojtěcha Dyka či funkové formace Top Dream Company. Klávesista Jan Uvira je rovněž součástí ansámblu u Vojtěcha Dyka, přičemž jeho klávesový přednes můžete zaslechnout třeba na koncertech rapperů Paulieho Garanda a 7krát3 nebo skupiny Lake Malawi. Bubeník Marek Urbánek je pak na poli českého jazzu nepřehlédnutelnou osobností, která měla už tu možnost spolupracovat se zahraničními hvězdami, jako jsou Robby Marshall či Andrew Lilley.