Chris Cornell je ryzí představitel zlaté éry grunge, narodil se totiž 20. července 1964 přímo v Seattlu, epicentru hudebního fenoménu, který na konci osmdesátek začal měnit kytarovou hudbu.
Vyrůstal na Beatles a rokenrolu, první zkušenosti sbíral jako sborista v konzervativním prostředí křesťanské komunity. Jako teenager objevil rock a ten mu doslova změnil život. Byly v něm síla a rebelství, ne pokora a kajícnost jako v křesťanské hudbě, o prostředí už vůbec nemluvě. Není divu, že se Cornell v pubertě vykašlal na školu a pustil se naplno do muziky. Kam až tento grungeový Ježíš dokráčel?
Vstup do historie
Soundgarden – Black Hole Sun (1994)
Takový článek nelze začít čímkoli jiným. Soundgarden patřili spolu s Nirvanou, Pearl Jam a Alice in Chains do takzvané Velké čtyřky grunge. Tyto kapely, byť každá trochu jinak a po svém, vstoupily do rockové historie. S přestávkami hráli Soundgarden až do poslední chvíle. Po jejich koncertě v detroitském Fox Theatre 17. května 2017 se Cornell podle svědků ještě bavil a fotil s fanoušky, než se odebral na pokoj hotelu MGM Grand. Tam jeho tělo našli následujícího poledne s posilovacím řemenem kolem krku. Podle lékařské zprávy se oběsil krátce po půlnoci. Bylo mu dvaapadesát let.
Z bokovky kultem
Temple of the Dog – Hunger Strike (1991)
Kapela Temple of the Dog vznikla jako bokovka několika přátel ze seattleských klubů, kteří chtěli vzdát hold kamarádovi zesnulému na předávkování. Stejnojmenný debut později vstoupil do kánonu grunge jako jedna ze zásadních nahrávek, vždyť se na něm Cornell tehdy setkal s muzikanty, kteří později založili Pearl Jam. A do singlu Hunger Strike si přizvali na duet mladičkého Eddieho Veddera, pro kterého to byla tehdy vůbec první zkušenost s profesionálním nahráváním. „Chrisovi budu na věky věků vděčný za to, že mě do této skladby přizval,“ pravil Vedder v knize Grunge is Dead.
Rage Against the Měkouši
Audioslave – Cochise (2002)
Se vší úctou k Soundgarden a Temple of the Dog, autor tohoto článku má z Cornellovy tvorby nejraději Audioslave. Když Zack de la Rocha opustil Rage Against the Machine, zbylí členové oslovili Cornella a vznikla superkapela snů. Nekompromisní rytmika RATM, valivé riffy Morellovy kytary a Cornellův charismatický chraplák byla kombinace snů.
„Postavil se před mikrofon, zazpíval ten song a já tomu prostě nemohl uvěřit. Neznělo to dobře. Neznělo to ani skvěle. Znělo to transcendentálně. Když od první chvíle cítíte takovou chemii, není nad čím pochybovat,“ popsal pro MTV Morello první zkoušku s Cornellem.
Mimochodem, když jsme u té MTV. Hudební televize tehdy coby prototyp moderního rocku do zblbnutí pouštěly ke slávě nastupující Coldplay či Nickelback, a nasupení Audioslave mezi ně vlítli jak rotvajler na kuny. Stačilo slyšet debutový singl Cochise a najednou všichni ti kluci na MTV s kytarami na krku působili jako měkouši.
Vánoční charita
Eleven – Ave Maria (1997)
A Very Special Christmas, tak zněl název kompilací vánočních písní, jejichž výtěžek šel na podporu paralympioniků. Na třetí desce z roku 1997 najdeme i Ave Maria v podání kalifornské skupiny Eleven, která si přizvala jako zpěváka právě Cornella. Hudebníci v sobě nezapřou altrock, píseň se po tradičním úvodu láme do trochu podivného podání, které nejspíš nebude lahodit uchu milovníkům koled, ale o to zajímavější verze dobře známé melodie to je.
Popový experiment
Scream (2008)
Sólově vydal Chris Cornell čtyři alba (páté vyšlo posmrtně), ale kdybychom měli vypíchnout jedno, bylo by to Scream z roku 2008. Po konci Audioslave zpěvák zamířil do čistého popu, což ne všichni fanoušci překousli. Tuplem když slyšeli singl Part of Me, který zněl jak Justin Timberlake. Bodejť by ne, když produkci Scream zastřešil Timbaland a Timberlake se zhostil role spoluproducenta. Tehdy šlo o hvězdný tandem, který na co sáhl, to v šoubyznysu proměnil ve zlato, a dokázali to i s Cornellem. Jakkoli se tato deska jeho tvorbě vymyká, komerčně šlo o nejúspěšnější sólovku a Part of Me je dodnes Cornellův nejhranější sólový singl. Až na jednu výjimku…
Tak trochu jiná bondovka
You Know My Name (2006)
Tou výjimkou je další skladba, v níž Cornell hodil grunge za hlavu a vyzkoušel si úplně jinou tvorbu. Skládat píseň do bondovky je samostatná disciplína, v případě Casino Royale sáhli producenti po Cornellovi záměrně, protože potřebovali náležitě publiku prodat nového Bonda Daniela Craiga a chtěli adekvátně chlapáckou ústřední píseň. Cornell se inspiroval u popových mistrů Toma Jonese (nazpíval bondovskou Thunderball) a Paula McCartneyho (Live and Let Die).
„Rozhodl jsem se zazpívat to jako Tom Jones, v takovém tom broukavém stylu,“ řekl v rozhovoru pro New York Post. „Chtěl jsem, aby lidi slyšeli můj hlas. A Live and Let Die je skvělá píseň, nebýt toho filmu, Paul McCartney by ji nesložil. Taky jsem si chtěl napsat skladbu, která si bude podobně žít ve svém vlastním vesmíru. Věděl jsem, že už nikdy nebudu mít šanci nahrávat s velkým orchestrem, a tak jsem si to chtěl pořádně užít.“
You Know My Name se běžným bondovským písním vymyká. Po více než dvou dekádách se titulní píseň jmenuje jinak než film (Chobotnička z roku 1983 měla skladbu All Time High nazpívanou Ritou Coolidge). A jde o vůbec první bondovskou titulní skladbu, která nevyšla na oficiálním soundtracku k filmu. To samé o pár let později potkalo Adele se Skyfall.
Do světa Marvelu
Soundgarden – Live to Rise (2012)
Chris Cornell spolupracoval na slušné řádce filmů, včetně marvelovských The Avengers. Výjimečná je píseň i díky tomu, že jde o první singl Soundgarden po patnácti letech. Byla to tehdy zkrátka comebacková píseň grungeové legendy, i když má trochu jiný zvuk než comebackové a zároveň poslední album Soundgarden King Animal z toho samého roku.
Práce s mistrem
Carlos Santana – Whole Lotta Love (2010)
Whole Lotte Love je slavná skladba Led Zeppelin – a taktéž jedna z jejich nejcoverovanějších. Mistr kytary Carlos Santana se v roce 2010 rozhodl vydat album Guitar Heaven, kde s hostujícími zpěváky a rappery hraje známé i méně známé skladby rockových klasiků. Do coveru LedZep si přizval právě Cornella. Jak to dopadlo, když se Plantův nezaměnitelný hardrockový ječák zamění za Cornellův grungeový chraplák? No, asi to není nic, o čem byste psali domů, ale rozhodně je to zajímavá spolupráce.
Parťák Slash
Slash – Promise (2010)
Když Slash nahrával eponymní debutovou sólovku, přizval si kromě kolegů z Guns N‘ Roses hvězdnou plejádu hostů. Ozzyho, Lemmyho, Iggyho Popa nebo právě Chrise Cornella. Společně složili skladbu Promise a hraje jim to skvěle jako sehraným parťákům. Cornell tu šel navíc do větších výšek, než je v jeho zpěvu běžné.
Zpívánky pro děti
Beat Bugs – Drive My Car (2016)
A jedna kuriozita na závěr. Beat Bugs je animovaný seriál společnosti Netflix, v němž parta brouků zažívá všelijaká dobrodružství a do toho zní, jak jinak, písničky Beatles. Nazpívali je umělci napříč generacemi, v seriálu můžeme slyšet Jamese Baye, Pink, Robbieho Williamse nebo Roda Stewarta. A taky Chrise Cornella, který se chopil skladby Drive My Car. Roztomilejší cover bychom od něj už asi nenašli.