Na první poslech se může zdát, že Cutouts je sbírkou skladeb, které jsou spíše experimentálními náčrty než hotovými písněmi. Tato zdánlivá nedokončenost je ale záměrná – trojice se tu odvrací od cizelérské preciznosti Radiohead a soustředí se na momentální radost z hraní. Greenwoodovy kytarové linky a Skinnerův rytmický groove vnášejí do hudby pulsující dynamiku, zatímco Yorkův hlas nad tím vším vytváří oduševnělou a emotivní atmosféru. Smyčcové aranže London Contemporary Orchestra pak dodávají skladbám hlubší texturu.
Úvodní Foreign Spies posluchače uvádí do atmosférické syntezátorové nálady, v níž Yorkův hlas rezonuje s éterickou jemností. Následující Instant Psalm se svou výraznou basovou linkou a smyčcovými partiemi vytváří vzdušný a barevný zvukový obraz. V Zero Sum pak kapela zcela volně přechází do hravé, dynamické polohy, kde jednotlivé nástroje neúnavně doplňují Yorkův nenucený projev.
Vrchol alba přichází s Eyes & Mouth, kde The Smile propojují tepající groove, jazzové prvky a repetitivní kytarovou linku, což ve svém celku tvoří pozoruhodný hudební kaleidoskop, kde se jednotlivé prvky skládají do fascinujícího, proměnlivého celku. Závěr alba pak obstarává procítěná a snová Bodies Laughing, která posluchače provází melancholickými tóny až do tichého závěru.
Cutouts je ukázkou radosti z hudebního dobrodružství. Ačkoli deska nepůsobí monumentálně, je důkazem toho, že trio Yorke, Greenwood a Skinner i tak dokáže zcela přirozeně a nenuceně vytvořit pohlcující a krásnou hudbu. Jde o album, které přináší nečekané objevy s každým dalším poslechem.
Verdikt: 85%
The Smile si na albu plném krásných zvuků, melodií a aranží dělají radost. Jejich vynalézavé hráčství a muzikantství je návykové a přenáší se i na posluchače. Právě takhle zní radost z tvorby i poslechu hudby.