Obrázek k článku RECENZE: Pár taktů a strhne vás. Sam Fender láme rekordy a Británie šílí
| Michael Švarc | Foto: Chuff Media

RECENZE: Pár taktů a strhne vás. Sam Fender láme rekordy a Británie šílí

Třetí deska Brita Sama Fendera trhá na ostrovech rekordy v prodejích. Není to jen dílem zpěvákovy stále rostoucí popularity, ale i umně vystavěných písní, které si navzdory svému až hymnickému stadionovému charakteru zachovávají duši. Album People Watching je zážitek, byť nejde o nic revolučního.

Sam Fender se těší přízni britského publika už od první desky vydané v roce 2019. S tou aktuální se mu nicméně podařilo dostat na roveň takových jmen jako jsou Harry Styles, Coldplay, Ed Sheeran nebo Taylor Swift – za první týden totiž překročil hranici 100 tisíc prodaných alb a z hlediska vinylů je People Watching dokonce nejrychleji se prodávající gramodeskou od britského umělce v tomto století. Řečí čísel jde tedy o masivní úspěch.

Rostoucí popularita naštěstí není jedinou Fenderovou devizou a mezi britskou hudební smetánku zpěváka vynesl především jeho talent. Ten je na desce People Watching nesporný – písničky jsou chytlavé, robustní v aranžích, avšak nijak okázale, a obsahují správnou dávku retra. V tomto ohledu jen stěží dokážou zapřít vliv Bruce Springsteena, jehož je Fender jakousi mladší inkarnací: od obdobné barvy hlasu až po hudební výrazové prostředky. Naštěstí je to stále jen inspirace, nikoli imitace.

Springsteenovo jméno nakonec není jediné, které člověku při poslechu vytane na mysl – je tu trochu od The Killers, něco málo z Oasis nebo i Fleetwood Mac. Poslouchá se to báječně už od prvních taktů, album má dobře vybalancovanou dynamiku, spád a gradaci. V jádru je až staromilské, a tak je vlastně docela fascinující, že se v době tiktokové dokáže vyrovnat přímočarým popovým hitům výše zmiňovaných kolegů jako jsou Styles nebo Sheeran. 

Více o fenoménu Sam Fender si poslechněte v podcastové revue NOTY VOLE.

Snad je to nostalgií po starých časech nebo přehlcením určité části publika uniformní muzikou. Pozoruhodné je to i z důvodu, že Fenderovy texty jsou docela syrové i politické a dotýkají se společenských poměrů v Británii. Opravdu žádný materiál na tanečky na TikToku, zato vcelku stadionové hymny, které nejsou vynucené a působí nanejvýš civilně.

Je pravda, že zpěvák na albu spíše vybrušuje svůj hudební rukopis, než aby předkládal něco zásadně revolučního. Když jde ale o tak chytlavou a dobrou desku jako je People Watching, není to žádný nedostatek. Fenderovy písničky sílí a rostou, mají jiskru a nekloužou po povrchu. Že jsou občas lehce repetitivní, je nakonec absolutně nepodstatné.

Verdikt: 80 %
Sam Fender na svojí třetí desce vyšperkovává svůj charakteristický rukopis. Na přehnané novoty ho neužije, ale proč zásadně měnit něco, co je chytré a funguje na výbornou?