Obrázek k článku RECENZE: Noční ptáci jsou skvělou tečkou za Honzou Kalinou
| Dód | Foto: 100Promotion

RECENZE: Noční ptáci jsou skvělou tečkou za Honzou Kalinou

Poslední deska Sto zvířat v sobě nese stín příliš brzkého úmrtí frontmana a zásadní postavy české ska a reggae hudby Jana Kaliny. Ale i přes smutek ze ztráty přináší mnoho radostí a momentů, v nichž letmé dojetí střídá hřejivý úsměv.

Zdá se mi, že aktuální album Sto zvířat se tentokrát pevně drží ska a reggae a příznačné swingující orchestrálky či najazzlé chansonové balady, které kapela vyšvihla v minulosti, zde nejsou příliš zastoupeny. To však není na škodu. Lyrický jazyk zde nachází svoji polohu v přirozenějších sděleních, ze kterých opadá v minulosti mnohdy až přebujelý poetismus. Všechny texty pocházejí z pera textaře a scenáristy Tomáše Belka.

Hned od prvního tónu lze samozřejmě poznat, že se jedná o Sto zvířat. Signifikantní dechy leží na skankující kytaře a zvuku rhodes kláves v pozadí. A kapela tak pokračuje v nejlepší tradici karibské hudby v českém prostředí. Bezstarostný text o stárnoucích lidech, který skrze obrazy držkopádů s teploměrem v podpaží sděluje humorné závěry introspekce vlastního věku: „Musíš zešílet – dokud noc je ještě mladá, což teda o nás už se říct nedá.“ Takové je entrée do „noční desky“ v podobě písně Noc je ještě mladá.

I druhá skladba se nese v nejlepším duchu jamajské dechovky, nepředstavuje žádnou složitou kompozici a jednoduchý text na populární téma lásky je zde odbaven s lehkostí dopadajícího pírka. Následující Holka, drž se při zdi v sobě nese dědictví temnějšího, řekl bych pražsky-českého ska plného referencí na povídačkové legendy zjevující se po setmění a depresivní nálady, která se cmrndá po ranních nálevnách. Produkce vokálu Jany Jelínkové a hlášení efektované reverby vytvářejí takřka válečný dojem rozstřílených amplionů rozvěšených v temné čtvrti města.

Následuje až ironicky veselá a pro humor Sto zvířat typická píseň Bylo to jedovatý, která překvapivě poetickým textem mapuje cestu několika vlastních já. Pomalá houpačka v reggae rytmu Duchaři stojí na hlase Jany Jelínkové a vybrnkaném kytarovém partu ve stylu sluneční kytary Jimmyho Cliffa. Sice nese obrazy humorně pojaté definice reinkarnace – bohužel v kontextu desky a smutných událostí posledních týdnů působí asi nejvíc depresivně. Jméno dali albu zběsile rychlí Noční ptáci, kteří v rockabilly pojetí vypráví klasický nočně noirový příběh s ohromně silným refrénem, jakých známe z tvorby Sto zvířat mnoho. Aranže skladby jsou až výpravně filmové. A řekl bych, že skladbu můžeme s klidem zařadit mezi nejvýraznější hity z předchozích desek. Provazochodci tematicky kradmo sledovali Noční ptáky, avšak hudebně se jedná spíš o rozjásanější kousek. Obraz provazochodce balancujícího nad barevnou svítící reklamou, jako by znovu vypadl z bestiáře nočních městských legend.

Že je deska věrná svému názvu, potvrzuje i tematicky navazující píseň Na střeše; instrumentálně nenápadná noční melancholie o kocourovi, který je napůl ptákem, v představách zpívající dámy – napůl kočky. Píseň i díky oné zvířecí personifikaci připomene jeden z největších hitů kapely, Dámu s čápem.

Elementární reggae rytmus skankující kytary Jakuba Červinky s textem Tomáše Belka v písni Kámoši spíš trpce rezonuje se smutnými událostmi smrti kapelníka Jana Kaliny. Jsme jedné krve se opět navrací k ironií prosáklé sondě po vyloučených, nocí oděných postavách pasáků, flákačů a zlodějů. Mimo tradičně pojatý dechový lead se zde zjevuje perfektní kytarové sólo a v závěru písně pak sborová recitace evokující rap jen za doprovodu holého beatu bicích.

Vánoční píseň nejdřív se žoviálností Pavla Bobka představí téma osamocených Vánoc, v průběhu písně se však zpočátku ironicky truchlivá balada o samotářích změní ve skutečnou vánoční swingující píseň jako od Binga Crosbyho v doprovodu the Andrews Sisters. Je to perfektní závěr desky, která, i přestože přichází v těžkém období kapely, snad předznamenává pokračování.

Noční ptáci jsou od prvního poslechu pevnou součástí velmi bohaté diskografie výjimečné kapely, která by jen stěží na české scéně hledala žánrovou konkurenci. Smutek po odchodu Jana Kaliny se rozplývá v důvěrném objetí, u něhož se pozůstalá kapela pokoutně usmívá na své fanoušky. A šéf Zvířat může shlížet na své dílo z nebeských výšin s patřičnou pýchou a radostí.