Obrázek k článku RECENZE: Jockstrap objevili remixový ráj, ale na debutu byli lepší
| Ondřej Černý | foto: Eddie Whelan

RECENZE: Jockstrap objevili remixový ráj, ale na debutu byli lepší

Nové album britského dua Jockstrap I<3UQTINVU (I Love You Cutie, I Envy You, česky Miluji tě, miláčku, závidím ti) je důkazem obrovské kreativity producenta Taylora Skye, ale postrádá větší přínos zpěvačky a hlavní autorky repertoáru kapely Georgie Ellery.

Kvůli tomu tak nenabízí harmonickou pestrost, jakou přinesl debut dua I Love You Jennifer B. Jde o remixy prvního alba, ale v podstatě o jinou desku a dost jiný žánr.

Debut I Love You Jennifer B bylo naprosté zjevení. Vyzrálá deska, která přinesla tolik hudebních vjemů a podnětů, že je nešlo odhalit ani po několika posleších. O to víc fascinující je zjištění, že Taylor Skye měl dost času na to, aby ještě ze skladeb dělal remixy. Většinu z těch, které jsou k poslechu na I<3UQTINVU, prý vytvořil za jediný den. Což je možná ten hlavní důvod, proč se novinka albové prvotině nevyrovná.

Kdyby dal Skye remixům víc času, možná by dosáhl různorodějšího výsledku. I když má devět skladeb I<3UQTINVU stopáž pouhých 31 minut, občas působí i na takto krátké ploše příliš stejnorodě. Při poslechu víc než dříve vyniká, že Skye je skvělý producent, ale hlavní autorkou repertoáru Jockstrap je Georgia Ellery.

Na I<3UQTINVU jsou její pěvecké party rozšlehány a ustupují spřízněným hudebníkům, které Skye k projektu přizval. Tato kolekce remixů, na nichž spolupracoval s hudebníky jako Ian Starr, Coby Sey & Ersatz a Kirin J Callinan se odvážně pohybuje v různých odnožích elektronické hudby. Jockstrap se na ní od komorního folku a britské kultury přesunuli do hlubších a temnějších vod elektronického experimentování. Známé písně z debutu jsou transformovány do nových, nečekaných podob.

Zvuk kapely se na desce posunul do ještě více experimentálního teritoria, než jak tomu bylo na předchozích nahrávkách. Přístup v podobě remixu vlastní tvorby si Taylor Skye vyzkoušel už na EP Beavercore (2020), kde takto s pomocí hostů přetvořil skladby z EP Wicked City.

Na I<3UQTINVU nejde o totožné pořadí nově upravených skladeb. Remixy dokonce nenesou ani totožné názvy a nová jména skladeb jsou často vytažena ze samplů, kolem kterých jsou postaveny. I toto neustálé těkavé pulzování nových verzí způsobuje, že písničky ztrácejí část své lákavé nepředvídatelnosti, jakou měly jednotlivé položky na albovém debutu.

Přes veškeré experimentování a eklektičnost ale I<3UQTINVU chybí plnoformátovost a šíře emocí, kterou nabízelo I Love You Jennifer B. Album představuje žánrový kaleidoskop, kde se míchají vlivy grime, chiptune a tvrdého EDM. Ve skladbách jako Good Girl, I Feel a Sexy slyšíte taneční house, trance, ale také reminiscence rané tvorby Björk (I Feel).

Názvy jednotlivých písniček jasně evokují, jaký obsah přinášejí. Úvodní Sexy je taneční vypalovačkou odkazující na 90. léta, jakou by posluchač mohl očekávat od Prodigy v jejich nejklidnějším období. Good Girl, remake Jennifer B, přináší atmosféru nabitou housem a trance, v Pain Is Real nepřekvapí její až bolestivá intenzita. Velmi doslovná je i Red Eye s Ianem Starrem.

Nejmenšího zkreslení, rozstřihání a nového poslepování se z debutové desky dočkala ikonická Concrete over Water, které se dostalo upgradu v podobě psího vytí. Nejblíže se svému albovému předchůdci blíží závěrečná Sexy 2. Jako by se na novinku vůbec nehodila a spadla pod stůl při míchání I Love You Jennifer B. Skutečnost je ale dalece prozaičtější. Písnička je jedinou novinkovou věcí, kterou Georgia Ellery na desku přispěla. Od zbylého materiálu na albu se výrazně liší a je jakýmsi mostem s předchozím materiálem Jockstrap.

Deska I<3UQTINVU je důkazem schopnosti Taylora Skye přetvořit a znovu objevit svou hudbu. Jde o album plné inovací, osobitých přístupů a snahy posouvat hranice zvuku. Ale i přes tuto kreativní explozi deska nedosahuje kvalitativních výšin své předchůdkyně I Love You Jennifer B. Skye a Ellery jsou totiž silnější, když spolupracují rovnocenně. I když novinka potvrzuje, že možnosti hudební evoluce jsou v jejich podání téměř neomezené, zároveň jasně ukazuje, že síla Jockstrap je ve vzájemném doplňování se členů kapely. Když se kyvadlo vychýlí jen jedním směrem, podněty toho druhého velmi chybí. Tak jako na I<3UQTINVU, kde kvalita ustoupila experimentálnímu nadšení.

Verdikt: 66 %

Deska přináší mix žánrů od hyperpopu po nu-core. Je opět skvěle produkovaná, ale občas forma přehlušuje obsah. Skye zde alternativní pop kapely proměnil v koláž elektronického experimentování. I<3UQTINVU i proto působí spíše jako shluk různě sesbíraných tracků než jako album, na kterém k sobě jednotlivé položky patří.