Obrázek k článku NAŽIVO: Nakřáplý hlas a charisma. Szidi Tobias je svéráz, její koncert okouzloval
| Josef Vlček | Foto: Press

NAŽIVO: Nakřáplý hlas a charisma. Szidi Tobias je svéráz, její koncert okouzloval

Letní scéna na Vyšehradě je z valné většiny určena brilantním hereckým výkonům. Vystoupení slovenské zpěvačky Szidi Tobias bylo vzácnou výjimkou. Ostatně, Szidi je také herečka, takže do koncepce divadelního open airu, kde vystoupila 17. srpna, docela dobře zapadla.

Svérázná osobnost, dokonce jedna z nejoriginálnějších ve středoevropském prostoru, se tentokrát v devadesátiminutovém programu soustředila hlavně na písně z loňské desky Okna dokorán. Však také titulní píseň její koncert odstartovala a poslední píseň alba Podaj mi rúku patřila k vrcholům komorně působícího koncertu.

Ti, kdo tvorbu Szidi Tobias znají, potvrdí, že existuje nejméně pět důvodů, proč jít na její vystoupení, a všechny z nich její koncert bohatě naplnil.

  1. Okouzlující hlas. Lehce hrdelní, trochu nakřáplý, chvílemi mazlivý, chvílemi sexy. Hudební nástroj, který dovede přidat na důrazu i intenzitě. Přesvědčivý a jistý.
  2. Toho má Szidi Tobias na rozdávání. Je herečka, ale máme pocit, že nic nehraje. Září z ní kapka svérázu až potrhlosti, ale především pozitivní energie. Všetko zlé raz prejde, říká na konci vystoupení a vy jí to věříte jako kdyby kázala evangelium. Zhruba čtvrtina písní je v češtině – nechybí Na hotelu v Olomouci, kterou pro ni napsali Horáček s Hapkou, ale potěší české texty Petera Lipovského, které zpěvačka interpretuje s tak krásnou, jemnou češtinou, že jí může konkurovat jen stejně dobrý „slovenský češtinář“ Richard Müller. A pozor, k jejímu charismatu patří i gestikulace, hra rukou, která doplňuje emocionální sdělení písní.
  3. Písničky samotné. Všechny jsou o něčem, zachycují především stavy a nálady člověka střední generace a hudebně jsou roztaženy v obrovském prostoru mezi Buenos Aires a Jeruzalemem. Tango Na cestě s dominující rolí akordeonu by se určitě líbilo Astoru Piazzollovi a hebrejské Roš Chodeš má v sobě duchovní vyrovnanost hluboké víry. Uprostřed tohoto velkého kusu světa trčí její rodné východní Slovensko, průsečík kultury slovenské, maďarské, polské, ukrajinské, cikánské, židovské, ba i české. Takové prostředí skýtá obrovský zdroj melodických nápadů od něžně romantických songů na téma „ty a já“ po temperamentní romské vypalovačky, kterými v závěru svého vystoupení počastovala a dorazila už tak odvázané obecenstvo.
  4. Krásné texty. Okná dokorán jsou jich plné. Peter Lipovský byl opravdový básník, mistr intimity a nálad, ale i člověk, který byl schopen své Szidi napsat třeba také něco jako rebelující autoportrét: „Já nekradnem, neklamem a rovno stojím/ Tých příliš veselých sa celkom bojím/ Rodokmeň roviny renomé psanca/ Tancujem iba keď je mi do tanca.“
  5. Originální doprovodná kapela – violoncello, akordeon, saxofony, bicí, kontrabas a Milan Vyskočáni jako autor většiny hudby na akustickou kytaru a klávesy. Tvář typického vychodňárského šramlu, který je ale folklorním pouličním souborem stejně jako pop kapelou.

Szidi Tobias jsme vnímali jako jednu z možných nástupkyň královny československého šansonu Hany Hegerové, ale její koncert, stejně jako poslední deska potvrzují její originalitu a nezařaditelnost.

Szidi Tobias & Band

Okna dokorán
Letní scéna Vyšehrad
17. srpen 2025

Foto: Katarina Stone