Obrázek k článku NATVRDO: Česko u světové špičky deathcoru? Distant si vybrali znatelně dobře
| Lukáš Rešl | Foto: Profimedia

NATVRDO: Česko u světové špičky deathcoru? Distant si vybrali znatelně dobře

Rubrika Natvrdo je věnována aktuálním novinkám z prostředí rockové, metalové i corové muziky. Tentokrát představuje několik tipů na peprné tvrdé singly, které vyšly v horizontu několika týdnů i měsíců. Některé zřejmě zaujmou spíše starší generaci posluchačů „kovového“ zvuku, některé zase tu mladší, jež v tvrdých žánrech vyhledává novotu.

Tentokrát výběr obsahuje pět singlů, přičemž jeden z nich za sebou zanechal výraznou českou stopu. Nechybí zde návrat do kořenů crossover thrashe či post metalu. A fanoušci velkých melodií a střídavých fází čistého vokálu s drásajícími screamy si zde také přijdou na své.

Distant - The Undying

S českou stopou

Ve světě deathcoru jsou Distant jedním z nejžhavějších těles, které, podobně jako třeba Lorna Shore, posouvá svůj žánr z čistě undergroundových vod mezi širší záběr posluchačů. A není se vlastně čemu divit. Tahle holandsko-slovenská parta v čele s vokalistou Alanem Grnjou přináší nesmírně svěží a aktuálně zprodukované songy plné breakdownů, pronikavě hlubokého screamu i bicích blastbeatů, které otřásají všemi vnitřnostmi.

Na čerstvém singlu The Undying nechali Distant své přednosti opět vyniknout, přičemž brutální celek oživili i o monumentální kytarové sólo, které atmosféru skladby ještě více umocňuje. Značný podíl na této působivé záležitosti mají i producent Vojta Pačesný a vokalista Tomáš Klár (oba ze skupiny Abbie Falls). Zatímco Vojta produkoval zpěvy, Tomáš se zase na nahrávce postaral o doprovodné vokály. Česká stopa je zde tedy více než znatelná.

O tom, že Distant patří mezi absolutní špičku světových deathcorových kapel, není už dávno pochyb. Osobně jsem hodně zvědav, kdy jejich jméno uvidíme na předních spotech těch největších evropských festivalů. Našlápnuto má tahle parta opravdu slušně, navíc naživo mě osobně baví více než právě třeba dnes nekorunovaní králové žánru Lorna Shore.

Municipal Waste - Intervention

Stará dobrá špína

„Staronová“ nahrávka vlajkonošů žánru „crossover-thrash“ Municipal Waste je sice venku už pár měsíců, přesto není od věci si singl Intervention z remasterovaného EP Tango and Thrash (vyšlo původně ve spolupráci se skupinou Bad Acid Trip), které vyšlo už v roce 2004, před jejich nadcházejícím pražským koncertem představit. Jedná se totiž o bonusový track, jenž kapela až nyní po více jak dvaceti letech světu ukazuje.

Ačkoli se jedná o nahrávku s nepříliš oslnivou produkcí, její autentičnost posluchače vrací zpátky časem do dob, kdy právě muzika typu crossover thrash metal, punk nebo hardcore začala silně rezonovat. Přímočará energie, funkční kytarové riffy i jasná myšlenka narvat posluchači do hlavy co nejrychlejší nářez. To Municipal Waste vždy uměli jako málokterá kapela. Tenhle status navíc ani po téměř čtvrtstoletí na scéně neztratili a stále fanouškům servírují poctivou dávku vyhrocené a značně zrychlené formy thrash metalu.

Jinjer - Someone’s Daughter

Progres v zamyšlení

Po čase se s novým singlem ozývají také ukrajinští mistři djentu Jinjer, kteří s charismatickou zpěvačkou Tatianou Shmayluk opět prezentují velkou metalovou píseň Someone’s Daughter se značně ponurou náladou. Tu podporuje navíc ryze čistý vokál, který jindy frontwoman kombinuje i s pronikavým growlem. Zde však kapela sáhla po uhlazenější formě svého progresivního metalu, z něhož lze pěkně identifikovat všechny nástroje a bohaté melodické vrstvy.

Jinjer si stále drží na poli moderního metalu status přední kapely, která umí pracovat se složitými kompozicemi. Zároveň to všechno ale podává záživně i pro fanoušky tvrdé hudby, kteří si v lichých rytmech a promísených melodiích až tolik nelibují. Připočteme-li k tomu i jejich povedené videoklipy, je to zkrátka kapela, na kterou se i dobře vizuálně dívá, nemluvě o jejich fantastické virtuózní prezentaci.

Inter Arma - Concrete Cliffs

Mrazivá atmosféra

Metaloví fajnšmekři už zřejmě o temném metalovém kolosu Inter Arma ze Spojených států slyšeli. Jejich vlastnost dodat písním tu pravou tíživou náladu je obdivuhodná a hovoří za ni i nedávno vydaný singl Concrete Cliffs. Ten jako by si bral inspiraci ze všech temných subžánrů, jako jsou doom metal, black metal nebo i post metal. Roztažená píseň do pěti a půl minut, kterou kapela doplnila i o ponurý videoklip, vlastně ani nepřipomíná klasickou metalovou skladbu jako spíš soundtrack k nějakému filmu s dystopickou tematikou. Instrumentálně se jedná o skutečně bohatou, až trochu mrazivou záležitost.

Atmosféru této novinky a dalších písní z jejich nového alba New Heaven (2024) si navíc budou moci čeští fanoušci užít i naživo. Inter Arma totiž vystoupí již 16. října v pražském klubu Modrá Vopice, a to za doprovodu tuzemské sludge-doom metalové skupiny Łūt.

Make Them Suffer - Oscillator

Krůček od špičky žánru

A nemůže chybět ani novinka metalcorových komet Make Them Suffer, kteří si v posledních letech v nabité konkurenci amerických corových kapel klestí cestu vzhůru. Ač se jedná o skupinu, která své skladby produkuje spíše s „uhlazenějším“ soundem kytar a bicích, baví zejména díky energickým vokálům, o které se stará zuřivý screamer Sean Harmanis a půvabná klávesistka Alex Reade se svým andělsky čistým hlasem. Tohle kombo umí Make Them Suffer využít znamenitě, a to i právě na novince Oscillator.

Tenhle track stojí na velkém melodickém refrénu i zatěžkaných breakdownech s elektronickým podkladem, což je ostatně disciplína, v níž skupina exceluje. Kdekdo by si na první dobrou možná řekl, že tak velkou atmosféru kapela nezvládne přenést na pódia, ale věřte tomu, že opak je pravdou. Jejich nedávný set v pražském Futurum Music Clubu mě přesvědčil o tom, že právě tahle kapela se světu tvrdé hudby teprve začíná pořádně ukazovat.