Obrázek k článku LOKÁL: Mezi patry klid zní, jako když Šimon a Matouš tankují hyperfolk
| Marek Reinoha | Foto: Lucie Nožková

LOKÁL: Mezi patry klid zní, jako když Šimon a Matouš tankují hyperfolk

Dvojici z Jablonného nad Orlicí, kterou tvoří Matouš Pospíšil a Šimon Pacek, jsem poznal v jejich někdejší kytarové kapele On the Roof. Oba však postupem času začali více inklinovat k experimentální elektronice a rapu a při společných hudebních seancích v dobách pandemie začali tvořit to, co nyní zvěčnili na debutovém eponymním albu.

Původně to všechno začalo songem Ukoupaliště01, který Matouš připravoval k přijímačkám na FAMU. „Měli jsme přiložit nějakou svoji práci, takže jsem chtěl udělat svůj hudební track. A jelikož jsem se již dřív se Šimonem mimo kapelu scházel a společně jsme hráli, tak jsem ho oslovil, aby mi do toho tracku nahrál nějaké synťákové linky. A to vlastně tak trochu odstartovalo projekt Mezi patry klid,“ vzpomíná muzikant. S tím startem určitě souvisí i to, že song Ukoupaliště01 se líbil v porotě ve Startéru Rádia Wave, jehož prostřednictvím se dostal mezi lidi. Klukům začaly chodit nabídky na koncerty. Takže přestože tehdy s kapelou On the Roof finišovali s prací na debutovém albu, byli vlastně nuceni dát dohromady nějaký repertoár. A od té doby začali s Mezi patry klid i naživo vystupovat.

Hudba Mezi party klid je hlavně objevováním zvukových možností a tvůrčí svobodou. Matouš se Šimonem se ve své muzice inspirují celou škálou hudebních vlivů od folklorních skladeb Leoše Janáčka, cimbálovek a českých písničkářů přes experimentální folk Phila Elveruma (The Microphones, Mount Eerie) až po současné progresivní elektronické producenty/ky, jako jsou Kai Whiston, Iglooghost, Arca nebo Ninajirachi. Všechno si to ve výsledku dělají tak nějak po svém.

Náměstí 5. května, track z debutového alba.

Sami svoji hudbu pojmenovali jako hyperfolk trap a snaží se v ní o poměrně nový hudební směr, kterému se začalo říkat hyperfolk a který definoval třeba Isama Zing na albu Blurry AF, obohacovat o trapovou estetiku. Jednotlivé futuristicky znějící tracky jsou velmi barevné a hravé a kompozičně promyšlené. Jsou postaveny na trapových beatech a synťákových linkách, které doplňují folklorní samply, akustická kytara, fieldrecording a množství prapodivných zvuků. Můžeme zaslechnout třeba samply městské hromadné dopravy, smějících se dětí nebo i cimbálu. Ve výsledku se vlastně jedná o poctivou folkovou písničkařinu zabalenou do hudební abstrakce, obskurního elektropopu a poetického alternativního rapu. Prostě mi přijde, že ať se to na první poslech úplně nezdá, jsou to víc písničky než jen rapové deklamace do beatů, ať již melodiemi, tak i vokálním projevem a sdělením v textech.

Hudební kompozice doplňují tu rapované, tu zpívané texty, které jsou jakýmsi deníkem mapujícím různé životní fáze a zážitky obou protagonistů. Stejně jako muzika i texty jsou jejich společným dílem, k čemuž mi Matouš řekl: „Pár písniček jsem napsal sám, ale u jiných třeba přišel s nápadem na text nebo s nějakou frází Šimon. Ale obecně ve zkušebně dáváme jednotlivé fráze dohromady a hledáme v nich nějaký příběh. A v další fázi to hrajeme a text upravujeme, aby mi šel dobře do pusy a aby rytmicky pasoval do beatu.“ Obsahově jsou to jejich osobní pocity a sny. Je tam všechno od surreálných představ přes optimistický nihilismus, deprese, frustrace z války, směšnosti bytí až po radost a zamilovanost.

Jak mi Matouš prozradil, za svůj dosavadní největší úspěch považují získání ceny Vinyla 2022 ve výzvě Bastl Electronic Track, která je určena pro mladé producenty/ky do 30 let. To se jim povedlo s trackem Lojza Kotřábek postaveném na samplu Leoše Janáčka. Tento track se objevil i na zmíněném debutovém albu, které vyšlo letos 24. dubna. Matouš mi prozradil, že na albu se datuje do doby, kdy s projektem Mezi patry klid začali koncertovat. „Tehdy začal songwriting, začaly vznikat melodie, refrény a začalo to získávat nějakou strukturu. V podstatě jsme na tom materiálu pracovali průběžně asi tři roky. Máme štěstí, že v Jablonném nad Orlicí máme zkušebnu, ve které jsme si již s předchozí kapelou vybudovali malé studio. Byl to vlastně takový běh na dlouhou trať,“ přiblížil Matouš vznik alba.

Všechno tedy vznikalo průběžně, organicky a do jisté míry intuitivně a čistě DIY formou. A to včetně mixu, který si vzal na starost sám Matouš. Pro finální master alba si dvojice zvolila zkušeného Tomáše Karáska ze studia gargle & exper. A výsledek se hodně povedl.

Nebojím se říct, že již od prvních vydaných singlů byli Mezi patry klid velkým překvapením a přinesli na tuzemskou scénu něco svým způsobem unikátního. Na debutovém albu působí jako jedno z nejvýraznějších a nejoriginálnějších nových jmen na tuzemské elektronické scéně. Pokud jste fanoušky experimentální elektroniky s přesahy, určitě si jejich album poslechněte, nebo ještě lépe zajděte si na jejich koncert.

Track Lojza Kotřábek, se kterým vyhráli Bastl Electronic Track 2022.