Bandcamp je portál, na němž kapely prodávají digitálně svou hudbu. Hlavně alternativní kapely i jednotlivci věnující se až obskurním žánrům, pro které je to často jediný způsob distribuce jejich hudby mezi lidi. Bandcamp má dobrou pověst, protože není hamižný, a na rozdíl od Spotify z něj muzikanti vidí za svou hudbu alespoň nějaké peníze. Proto je oblíbený mezi řadou nejen alternativních hudebníků a jejich fanoušků.
Epic Games je společnost, která dominuje videohernímu trhu. Její Epic Store je jeden z největších digitálních obchodů s hrami, jejich vlastní hry v čele se superpopulární Fortnite generují astronomické zisky. Je to obchodní kolos, jenž by, nebýt konkurenčního Streamu, nejspíš opanoval digitální trh s videohrami.
A právě společnost Epic Games 2. března oznámila, že platformu Bandcamp koupila. Za kolik, to nevíme. Ale je to přesně ten typ obchodu, který nikdo nečekal. Dominantní, totálně mainstreamový výrobce a prodejce videoher koupil alternativní portál pro muzikanty napříč žánry, ale většinou mimo radar mainstreamu.
Jak si ten obchod vysvětlit? Nikdo pořádně neví. Oficiální prohlášení ze strany Epic Games zní, že tímto způsobem můžou upevnit pozici platformy s férovými podmínkami pro autory děl, ať už herních, nebo hudebních. To dává smysl, Bandcamp si z prodeje bere sympatických 15 %, Epic Store strhává za prodej her jiných vývojářů 12 %, a v rámci férových podmínek v branži dokonce společnost zažalovala Apple za to, že si v Appstoru účtují 30 %.
Tím ale veškerá podobnost končí, málokterý posluchač na Bandcampu hraje Fortnite a málokterý hráč Fortnite chodí nakupovat muziku na Bandcamp, ty cílovky jsou zkrátka diametrálně odlišné.
Že by tohle byl důvod? Aby Epic Games propojili dvě zdánlivě neslučitelné cílovky do jednoho většího, bujnějšího organismu? Jisté je jedno. Epic Games mají k hudbě kladný vztah, ve Fortnite uspořádali už řadu virtuálních koncertů a fiktivní rádia ve hře seznámila hráče s řadou nové hudby. Nedá se vyloučit, že Epic Games budou propojovat hudební obsah Bandcampu se svými hrami.
Takto vypadal ve Fortnite koncert Tones and I. Bude takové jednou i hudební metaverzum podle představ Epic Games?
Pokud jde o uživatele Bandcampu, ti z toho moc velkou radost neměli. „Všechny nás zaprodali,“ reagovala ostře kritička McKenzie Wark, bubeník Damon Krukowski si zase postěžoval, že to znamená ztrátu „naší“ platformy. A to jsou jen jedni z mnoha. Ty reakce jsou důkazem, že Bandcamp si vytvořil svou komunitu nezávislých hudebníků a fanoušků, kteří tím žili, z Bandcampu si udělali přístav férovosti, kde alternativci pořád najdou zastání, zatímco Deezer nebo Spotify už jedou korporátní ždímačku. Tito lidé se teď bojí, že Epic Games z Bandcampu udělají stejnou dojnici. Takové reakce jsou možná přehnané, ale uživatele Bandcampu teď čeká několik měsíců nejistoty a tápání, co se s jejich oblíbenou platformou bude dít.
Osobně jsem optimista. Zakladatel Epic Games Tim Sweeney je velkým fanouškem myšlenky metaverza a je dost možné, že se jeho firma pokusí v tomto směru uspět. Prostředky na to má, lidi taky. A začít nějakou lehkou formou v podobě virtuálních koncertů či festivalů, které poběží 24 hodin denně, každý se může připojit, kdy chce, a zajít si na kapelu, jakou chce, protože na Bandcampu toho najde hromadu, vůbec nezní jako nereálná myšlenka. Uvidíme za pět, za deset let.