Obrázek k článku NEKROLOG: Hlas Yvonne Přenosilové byl jedinečný. Symbolizovala šmrnc 60. let
| Jarda Konáš | Foto: Profimedia

NEKROLOG: Hlas Yvonne Přenosilové byl jedinečný. Symbolizovala šmrnc 60. let

Ve věku šestasedmdesáti let zemřela jedna z výrazných postav začátků československé popmusic. Zanechala za sebou mnohem víc než jen nesmrtelné hity.

Historka o tom, jak se mladičká Yvonne Přenosilová poprvé objevila na konkurzu v divadle Semafor a při té příležitosti ji natočil Miloš Forman pro svůj snímek Konkurs, dnes už patří ke kánonu populárního divadla i československé popmusic. Nejspíš by i bez tohoto slavného začátku na scéně nezapadla. V šedesátých letech patřila mezi nejvýraznější interprety tehdy se rodící domácí populární hudby, písně jako Roň slzy, Boty proti lásce nebo Mně se líbí Bob se staly nadčasovými a našly si cestu i k dalším generacím tuzemského publika.

Částečně za to jistě může hlad posluchačů po zahraničních předělávkách, kterých byl československý pop plný a aspoň touto cestou sem dokázal zanést trochu těch západních melodií. Ale velkou měrou to bylo dáno především charismatem a projevem Přenosilové. Na pódiu mátla drobným tělem, z něhož vycházel fascinující hlas schopný jak jemné melodiky, tak silných poloh, při jejichž poslechu jako kdyby se zastavil čas. Už to její podání písně Malagueña v Konkursu hypnotizovalo, co teprve později, když nasbírala profesní zkušenosti…

A že to byly zkušenosti! Zpívala s Olympikem v Semaforu, koncertovala na Západě a v Anglii zaujala natolik, že ji pozvali do pořadu Ready, Steady, Go!, kde běžně vystupovaly hvězdy jako The Who, Manfred Mann, Beatles, Kinks, zkrátka každý, kdo tehdy na ostrovní scéně něco znamenal.

V Československu druhou polovinu 60. let zpívala v divadle Apollo, ale po podpisu petice Dva tisíce slov v roce 1968 emigrovala do Německa. I tak zůstala v kontaktu s československými posluchači, v Mnichově nastoupila do Rádia Svobodná Evropa.

V 90. letech se vrátila do Česka a i když byla tuzemská populární hudba už v mnohém jinde, platila pořád Přenosilová za doyenku tuzemského popu, rokenrolu a především rhythm and blues, v jehož přenášení do československého prostředí neměla moc konkurenci.

Yvonne Přenosilová zemřela ve věku sedmdesáti šesti let a nechala za sebou v tuzemském popu nesmazatelnou stopu. Možná by bylo s ohledem na zpěvaččinu razanci vhodnější napsat brázdu. Příčiny úmrtí zatím s výjimkou spekulací bulváru nebyly zveřejněny.