Abychom byli konkrétní, nevidí se, aby člen úspěšného boybandu dokázal být sólově ještě úspěšnější. V historii populární hudby to konkrétně dokázali jen tři zpěváci: Robbie Williams, který dřív působil v Take That, Harry Styles z One Direction a právě Justin Timberlake, jemuž po konci NSYNC mohli jeho kolegové akorát chvíli koukat na záda, dokud jim nezmizel za horizontem. A to přitom podobných sólových pokusů vykročit ze stínu slavného boybandu zažila populární hudba mnohem víc, a dokonce i v našem regionu. Tak proč uspěl zrovna Justin Timberlake?
Zaprvé je to dáno jeho nezpochybnitelným talentem. Timberlake na sebe upoutal pozornost už jako dětská hvězdička ve slavném pořadu Mickey Mouse Club, kde vystupoval po boku dalších budoucích hvězd jako Britney Spears, Christina Aguilera nebo Ryan Gosling. Jeho charisma mu zajistilo i hereckou kariéru, první roli v celovečeráku získal v roce 2000, dva roky před rozpadem NSYNC. Zkrátka, vědělo se o něm.
Zadruhé, štěstí přeje připraveným. Timberlake na začátku milénia tušil, že se blíží konec NSYNC, a začal pracovat na sólovém debutu. Když se skupina rozpadla, měl album z poloviny hotové, stačilo dodělat zbytek, mezitím začít vypouštět singly a mohlo se jet dál. Nedal si žádnou pauzu, na jaře 2002 v MTV rotoval poslední klip NSYNC k písni Girlfriend a na podzim už bylo vysílání plné Timberlakea díky úspěchu singlu Cry Me a River.
Zatřetí, vždycky si uměl vybrat spolupracovníky. Debutovou desku produkovaly takové hvězdy své doby jako Timbaland, The Neptunes
nebo Scott Storch, producent hitů Baby Boy od Beyoncé nebo Candy Shop 50 Centa. Timberlake s nimi plánoval spolupracovat už dlouho, ba dokonce až drze dlouho. Timbalanda si vyhlédl už ve čtrnácti letech, když slyšel jím produkovanou desku Missy Elliot.
„To bylo jak proroctví,“ vyprávěl v podcastu Zane Lowa. „Pochopte, že mi bylo čtrnáct, dávali jsme dohromady NSYNC a deska Supa Dupa Fly od Missy Elliot pro mě byla TA velká věc. Říkal jsem tehdy mámě: S tím pánem jednou budu pracovat. Budu s ním pracovat, i kdyby to byla poslední věc, co udělám. Jasně, bylo mi čtrnáct, kdo by věřil čemukoli, co jsem tehdy plácnul?“ vyprávěl pobaveně. „A pak jsme se viděli, fakt se mu líbila naše písnička It’s Gonna Be Me. Potkali jsme se jednou před studiem, trochu jsme pokecali a tam mi začalo docházet, že tu spolupráci bych neměl brát jako loženou.“
Timbaland byl v době, kdy Timberlake pracoval na první sólovce, v kurzu, zrovna produkoval taková šoubyznysová esa, jako jsou Usher, Janet Jackson, Snoop Dogg, Nas, Nelly Furtado, ale i Limp Bizkit. Vejít se takovému producentovi do kalendáře, byl oříšek. Ale podařilo se a Timberlake s Timbalandem si padli ve studiu okamžitě do noty, stačilo chvíli jamovat. Najeli na systém, kdy Timbaland patnáct minut vymýšlel beaty a pak místo sebe do studia pustil Timberlakea, aby dodělal zbytek.
„Nemohl to udělat líp, bylo v tom všechno, co jsem si dokázal představit,“ komentoval Timbaland pro časopis People momenty, kdy se vracel za zpěvákem do studia. „Rozhodně nepřeháním, když říkám, že jsem vždycky nadhodil nějaký motiv, a on už na mě mrkal: Jasně, kámo, mám to!“
Takhle nějak vypadá muzikantské souznění.
Řeka pláče i radosti
Timbaland v té době ale spolupráci s Timberlakem bral pořád jen jako klasickou jednorázovou produkci. Takovou, jak byl zvyklý. Všechno ale změnil úspěch singlu Cry Me a River, který k sobě obě esa amerického popu definitivně připoutal.
„To byl moment, který to zpečetil: ok, tak teď musíme pokračovat. Musíme se vrátit do studia a pustit se do další desky. Do té doby jsem to bral jako jednorázový projekt, až v tu chvíli mi došlo, že odteď do toho musíme naplno šlápnout,“ popisoval producent ve zmíněném rozhovoru.
Úspěch Cry Me a River může za to, že Timberlake a Timbaland spolupracovali dál.
Úspěch debutu Justified byl snový. Popularitu zařídily další singly Rock Your Body nebo Señorita (produkované The Neptunes) a Timberlake získal trojnásobnou platinovou desku za prodeje, které se vyšplhaly k pěti milionům kusů. Nejprodávanější deskou v USA se Justified nestala jen proto, že na špici byl tehdy nesestřelitelný soundtrack k filmu 8. míle. Zpěvák získal čtyři nominace na Grammy včetně nejlepší desky, proměnil jednu za nejlepší popové vokální album. Samostatná nominace za singl Cry Me a River mu přinesla druhý gramofonek za nejlepší popový vokální výkon. Fanynky už nemusely tesknit po rozpadlých NSYNC, odteď je Justin Timberlake dál bavil sólově.
A že se do toho uměl opřít! Vyrazil na společné turné s Christinou Aguilerou a dal vyniknout svému komediálnímu talentu, když se objevil v pořadech jako Punk’d nebo Saturday Night Live. Zbytek Ameriky a velké části světa ho definitivně poznaly v únoru 2004, kdy o přestávce Super Bowlu vystoupil ve slavném čísle s odhaleným ňadrem Janet Jackson. Což byl, mimochodem, jeden z prvních virálů moderního internetu. Začal víc hrát, objevil se v několika filmových hitech včetně třetího Shreka.
Zkrátka frčel, ale to hlavní mělo teprve přijít.
Kde jsou falzety?
V září 2006 vyšla druhá deska Future Sex/Love Sounds a potvrdila Justina Timberlakea coby jednu z největších globálních hvězd. Dvojnásobně překonala prodeje debutu a singlu SexyBack se nedalo vyhnout, i na českých diskotékách ho protáčeli několikrát za noc.
„Na ten moment NIKDY nezapomenu,“ vyprávěl Timberlake Zaneu Loweovi příběh vzniku svého největšího hitu. „Timbaland mi říká: Tak jo, chlape, je na čase vrátit do hitparád taneční muziku. A tak začal beatboxovat a zahlásil to jeho „Whatch you gonna say…“ Já se připojil zazpíváním: „I’m bringing sexy back!“ A on na to „Yeah!“ A pak už jsme si jenom mezi sebou házeli věty a nápady, bylo to jako tanečně popový šifrovaný dialog. Dostali jsme se do bodu, kdy jsme nechali všechno kolem nás plynout a jenom zírali. Když jsme skladbu dokončili, věděli jsme, že jsme udělali něco odlišného. Pozvali jsme lidi ze studia, aby si to poslechli, a všechny ženský v místnosti zvolaly: To je ono!“
Ne všichni ale byli nadšení, vedení společnosti Jive mělo z prvního singlu rozpaky. Timberlake vzpomínal, jak namítali, že v písni nezní jako on, že je to moc rychlé, a dokonce remcali, že tam není jeho typický falzet. Timberlake s Timbalandem tuhle kritiku naštěstí neposlechli a pustili se do dalšího skládání. Výsledkem byla nahrávka, která pro Timberlakea znamenala proměnu z popového hezounka v suverénního zpěváka schopného autorsky experimentovat a překračovat hranice. Album Future Sex/Love Sounds takové je, suverénně rozkročené nad více žánry od diska přes elektro-funk až k art-popu.
Začínalo se od nuly, všechno vznikalo na místě. „V tom podle mě spočívala ta krása,“ vyprávěl na MTV spoluproducent alba Danja. „Nikdo na nic nemyslel, nikdo neměl žádnou představu.“ Timbaland se postaral o pohodlí, nosil do studia lasagne a těstoviny, pouštěl jim desky Prince. A Justin Timberlake se ukázal jako mistr improvizace. Když Danja rozvalený ve studiu jen tak jamoval na kytaru, začal si na jeden riff Timberlake pobrukovat dokola slova, která se měla stát názvem úspěšného singlu: „What comes around, comes around, comes around…“
Ke kytaristovi se přidal klávesák, zpěvák mezi nimi chodil a zpíval si, za hodinu šel do nahrávací kabiny a prostě to tam poslal.
Z hlavy, zásadně si nic nepsal na papír. Druhý velký hit, druhá improvizace od nuly.
Volnost je základ
Ta tvůrčí volnost je z Future Sex/Love Sounds cítit v každé písni a album se i díky ní po zásluze pravidelně objevuje v žebříčcích nejdůležitějších desek první dekády. Timbaland s Danjou nebyli na produkci sami, připojil se i Rick Rubin a will.i.am, což jen potvrzuje zvukovou rozmanitost. Pro Timberlakea to byl komerční vrchol, a to doslova – konečně vyšplhal i na špici prodejnosti, a to nejen v USA. Stejný úspěch pak zopakoval s každou další deskou. A to přestože si dál víc zakládal na kvalitě a volném přístupu k nahrávání než na komerčních trendech. Nemusel nic vydávat pod tlakem, a tak od sebe další alba dělily roky.
To ostatně platí i pro novinku Everything I Thought It Was, která vyjde 15. března. Jde totiž o první studiovku po šesti letech bez nové hudby. Zatím je z ní venku singl Selfish, k němuž zpěvák pro časopis Rolling Stone řekl: „Když jsem poslouchal novou desku jako celek, přišlo mi, že tahle píseň je z produkčního hlediska nejpřímočařejší. Nechci ovšem tvrdit, že je jednoduchá, jen propojuje komplexitu s přímočarostí.“ Během posledních let se podle rozhovoru hudebně neflákal. Do kupy dal přes sto nových písní, osmnáct z nich pak nakonec zařadil na album. „Řekl bych, že jsou tam momenty neuvěřitelné upřímnosti, ale taky je tam porce kurevský zábavy!“ vyprávěl pobaveně. A svědčí o tom i druhý singl, jenž dostal název Drown.
Píseň populární tak, že se jí svého času nedalo vyhnout.
A proč vůbec ten název alba, který se dá přeložit jako „Vše, za co jsem to považoval?“ „Pouštěl jsem to několika blízkým, říkali věci jako: „Ty jo, v tom je všechno, čím jsi známý.“ A další povídá: „Oukej, tohle zní jako všechno, co jsem od tebe chtěl slyšet.“ A tahle fráze, i když v různých podobách, od té doby visela ve vzduchu. Došlo mi, že na té desce jsou jak introspektivní skladby, tak postupy, díky nimž mě lidé znají.“
Na jaře vyrazí Justin Timberlake na turné, které bude trvat až do Vánoc. Naplánované jsou koncerty v Kanadě a USA i několik evropských štací. A kdo ví, jestli se v rámci něj nakonec nepodívá i k nám. Od jeho koncertu v pražské O2 areně už uplynulo deset let. A byla to taková show, že je doteď na co vzpomínat.
Inu, to je Justin Timberlake. Talentovaný geniální profík, který si to dělá po svém.
Nové album
Šesté studiové album Justina Timberlakea dostalo název Everything I Thought It Was. Vyjde 15. března, šest let po předchozí nahrávce Man of the Woods. K hudbě se ale Justin Timberlake vrátil už loni, kdy se po letech spojil s parťáky z boybandu NSYNC, aby natočili píseň Better Place pro soundtrack k filmu Trollové 3. Na 23. února plánovaný koncert v londýnském klubu Roundhouse, kde chtěl nové album představit, nakonec zpěvák musel zrušit kvůli Timbalandově zdravotní indispozici. Od července do září bude ale koncertovat v Evropě. První vystoupení je plánované na
26. července v polském Krakowě.