Obrázek k článku PŘED TŘICETI LETY: Lucie Bílá získává Diskoslavíka
| Josef Vlček | Foto: Profimedia

PŘED TŘICETI LETY: Lucie Bílá získává Diskoslavíka

V rubrice Flashback Josef Vlček připomíná, o čem se psalo přesně před třiceti lety. Jak vypadala česká hudební scéna v březnu roku 1995?

Výsledky cen Diskoslavík 1994: Česká zpěvačka Lucie Bílá, zahraniční zpěvačka Mariah Carey, český zpěvák Aleš Brichta, zahraniční zpěvák DJ Bobo, česká skupina Lucie, zahraniční skupina M People, česká nahrávka BSP Země vzdálená, zahraniční nahrávka Maduár: Do It! (!)

Mezitím se objevily také výsledky České Gramy ´94: Zpěvačka Lucie Bílá, zpěvák Dan Bárta, skupina Lucie. Album roku: Černý kočky, mokrý žáby (Lucie), producent Ivan Král, skladba Amerika (Lucie). Objev: Buty. Obal desky: Šum svistu: Rytmy z ráje. Zvuková nahrávka: znovu Černý kočky, mokrý žáby, klip: Zahrada rajských potěšení. Jazz: Rudolf Dašek, Folk a Country: Vlasta Redl, Síň slávy: Karel Kryl, zahraniční osobnost: Pink Floyd.

Březen je jinak ve znamení Precedensu, který tentokrát nedoprovází Báru Basikovou, ale Jana Saharu Hedla. Na kytaru v kapele hraje výtvarník Stefan Milkov. Koncertní činnost obnovuje i Törr. Na podzim jim má vyjít nové album, pro nějž píší texty „muzikanti z některých jiných zavedených kapel“. Trio vystupuje v černých teroristických kuklách. V Holýšově oslavuje (s podporou Fanánka a Sahuly) punková skupina Zvlášňý škola své druhé album Na eskymáckém pohřbu III. Arakain vydává 15. března u Popron Music album Legendy, na kterém se objevují klasické rockové skladby od Judas Priest, Grand Funk Railroad, Black Sabbath, Slade, a dokonce i Eleanor Rigby od Beatles.

Byla založena Asociace hudebních klubů. Tichá dohoda má konečně dva nové členy, kteří původně hráli v Masomlejnu u Načevy. Fiction vydávají nový singl Básníci ticha. Projekt Samira Hausera 2 Amigos přibral několik dalších muzikantů a změnil svůj název na Amigos. BMG hlásí podpis smlouvy se skupinou Narvan. Její šéf Mario Feinberg napsal většinu skladeb pro album Bez filtru v době své emigrace v USA.

Jiří Presl z Drop-in má prý nejraději Vítkovo kvarteto a Žlutého psa. A psí šéf Ondřej Hejma ho jistě potěšil myšlenkou, že drogy v hudbě mají své opodstatnění: „Tím už se zabývali třeba francouzští prokletí básníci – stavem určitý intoxikace, která vede ke změně vnitřního stavu, a jejího působení na ostatní lidi. Proto strašná spousta hvězd chlastá a fetuje, protože pak z nich při vystoupení jde něco jako poselství z nějakýho jinýho světa.“

Honza Hrubý vydal své třetí sólové album Burning Rose a na otázku, čím se změnil jeho přístup k muzice, když není ani u Mišíka, ani u Prokopa, říká: „Člověče, myslím si, že nijak zásadně v ničem. Z toho, o co jsem se snažil celou dobu u Mišíka a u Prokopa, se mi vždycky splnilo deset, maximálně dvacet procent. Víc prostoru tam pro moje představy nebylo, ale to je celkem pochopitelný – nebyl jsem tam jen já sám. Teď máchám tou řídicí pákou já, a pokud jí někdo máchá se mnou, máchá jaksi v tom mém korytu.“ Brněnští Ser un Pejalero mají také novou desku. Jmenuje se The Birthday´s Ignorance a producentsky a zvukově se na ní podílel Giles Martin. Koho jen to jméno připomíná? Jejich šéf Jiří Pejchal ale odmítá být spojován s undergroundem: „Dneska lze za underground považovat anarchistickou scénu, squattery. Ti lidé jsou mi sympatičtí, protože se brání konzumnímu způsobu života a pronikání byznysu. Ovšem já jsem proti svému přesvědčení přistoupil na spoustu kompromisů, bez kterých by se tahle muzika nedala realizovat.“  

Deathmetalový Krabathor hraje jen ve třech a své nahrávky z EP The Rise of Brutality chce prezentovat hlavně na západoevropském trhu. Parodistická skupina Chapral Crazy Plesk!, vedená příležitostnými moderátory Rádia 1 Raxaxou (zpěv) a Kaxaxou (zpěv, housle, kytara), slaví dva roky existence. Dadaistické sdružení, doplněné příležitostnými hosty, definuje svou hudbu jako „něco mezi Zappou a Ivanem Mládkem“. Jak referuje Petr Korál, už před lety se prý proslavilo také na literárním poli „rozsáhlým románem z vesnického prostředí z období kolektivizace Pantáta Klitoris a jeho příbuzní a hlavně divadelní hrou Kterak políbit 1. uherák“.  Betula pendula, spojovaná se scénou Valmezu, i když její šéf Jan Šoltys je původem z Opavy, se redukovala jen na dvojici. „Osobně si nejvíc rozumím s Oldou Janotou,“ říká její vedoucí.

Trenčínská legenda Bez ladu a skladu vydala po návratu z francouzského turné třetí album Iba raz. Prý měla v pařížském klubu New Moon na Pigalle velký úspěch. Album největších hitů plzeňského Turba pojmenované To byla, pánové, jízda dostalo od Ivana Wünsche jen jednu hvězdičku. Názvu skupiny prý chybí předpona Mas- Prodej desky Aleše Brichty Růže pro Algernon přesáhl 25 000 nosičů, což tehdy znamenalo zlatou desku.

Redakce časopisu Rock & Pop byla podruhé během roku vykradena. Šéf jazzové firmy Blue Note Bruce Lundvall jedná s Lucií Bílou o vydání remixů alba Zahrada rajských potěšení na sub labelu Metro Blues. Průkopníci českého rapu Rapmasters připravují třetí album 3 na 3. Nenažrané dolování z Krylova archivu pokračuje v podobě alba Australské momentky, jež je víceméně sbírkou kuriozit. Ještě jednou Valmez: Veselý hřbitov se jmenuje kompilace, mapující tamní legendární scénu.

Dan Horyna vydává desku Noční město a tvrdí, že se s ní uzavřela další etapa jeho života: „Zní to blbě, ale už se dostávám do věku, kdy se na sebe začínáš dívat dospěle.“

Zlatá slova nakonec napsal Vojta Lindaur na adresu tehdejších českých Gramy (tedy dnešních Andělů), kterými jsme začali:

„V USA už delší čas koluje vtip, že úspěšný dobyvatel co možná největšího počtu gramofonků má být čtyřicátník a musí složit táhlou rockovou píseň se sociálním, etickým či obecně lidským podtextem. V našich poměrech zase platí pravidlo o omlazeném popu. Basiková s Bílou a Csákovou nahradily Simonovou, Vondráčkovou a Petru Janů, Ondřej Soukup Bohuslava Ondráčka a letos nejnověji Dan Bárta Dalibora Jandu. I v očích babiček z Podkrkonoší se takové verdikty jeví jako přijatelně progresivní.“