„Je v tom něco nenasyceného. Naléhavého,“ pokračuje Ostřanský. A jeho spoluhráč Vladimír Václavek jenom kývne hlavou. „Já ti, Pepo, rozumím. Ale hlavně to nevysvětluj.“
Dunaj tu dlouho nebyl. Po roce 1998, kdy předčasně odešel Jiří Kolšovský, se muzikanti rozprchli do různých projektů a znovu se sešli až v roce 2018 kvůli dokumentárnímu filmu Dunaj vědomí. Přestože dnes každý z nich žije v jiném státě, po prvním společném „comebackovém“ koncertu na festivalu v rumunském Banátu zjistili, že je to společně pořád baví a mají co říct. A že s Vladimírem Václavkem za mikrofonem mohou pokračovat dál. „Touha dělat něco nového přišla hned při prvním setkání. To jsme ještě ani nepočítali s tím, že budeme hrát,“ vzpomíná Josef Ostřanský. Už po několika vzpomínkových koncertech ale bylo jasné, že Dunaj teď ze všeho nejvíc potřebuje nový materiál „Řekli jsme si, že nechceme frčet na někdejší energii a oprašovat staré vitrínky. Shodli jsme se, že to musí být nová energie, která žije z přítomnosti a říká něco o tom, co jsme teď,“ říká Vladimír Václavek.
To vysvětluje, proč jsme teď ve studiu s dvojicí producentů, kteří rádi spojují staré a nové. Petr Ostrouchov a Ondřej Mikula zvaný Aid Kid si společnou práci vyzkoušeli na ceněné desce Řeka Lenky Dusilové. A album, jež ponese název Za vodou, je jejich další společný projekt. S nápadem přišel překvapivě Aid Kid, který zlaté časy Dunaje nepamatuje. K poslechu kapely, které patřila devadesátá léta, ho přivedla máma. „Přišel jsem do toho načisto. Dunaj jsem znal jen jako jméno. Naposlouchal jsem ho. Zjistil jsem, že v té hudbě jsou všechny věci, které mám rád. Líbí se mi minimalismus, rozložené akordy, repetice, úsporné bicí. Jak se ta hudba rozchází a pak zase na určitých místech schází. Všechno je to spočítané,“ popisuje o generace mladší producent nově objevenou fascinaci. „A do toho Vladimírův hlasový projev…“
Přestože je Aid Kid spojován hlavně s elektronickou hudební scénou a sound designem, na nové desce Dunaje po šestadvaceti letech bude elektronických postupů a nástrojů minimum. „Všechno je to natočené rukama. Ondra kladl velký důraz na natáčení akustických zvuků. Využili jsme všechno, co studio Sono nabízí. Protože tady se stačí jenom rozhlédnout a vybrat si, jaký nástroj chcete natočit,“ vysvětluje Petr Ostrouchov. „Asi nejvíc elektronický postup je použití efektu reverse. Prostě když nevíme jak dál, zkusíme ten zvuk pustit pozpátku a on tam nějak zapadne,“ doplňuje ho pobaveně Aid Kid.
S volným přístupem, při němž spousta nápadů vzniká až ve studiu, je spokojená i samotná kapela. „Jak Petr, tak Ondra dobře vnímají, o co nám jde. Nedochází k žádným názorovým kolizím. A není to tím, že bychom bezhlavě řekli, že nebudeme nic řešit,“ chválí si atmosféru ve studiu bubeník Pavel Koudelka. „Je to uvolněná práce, všechno se zkusí. Není to stažené žádnou formálností.“
V tak uvolněné atmosféře nové album legend brněnské alternativní scény začalo vznikat. Kapela a producenti nejprve všechno domluvili přes Zoom, natáčení rozplánovali na tři pokračování a nad hrubými obrysy písniček se poprvé setkali až přímo ve studiu. „Zamluvil jsem tři dny v Sonu a domluvili jsme se, že teprve uvidíme, jak to bude vypadat a jak to budeme dělat,“ popisuje Petr Ostrouchov, jenž album vydá na své značce Animal Music. „Poměrně rychle jsme se dostali do procesu, kdy nic nevymýšlíme a raději pod vlivem okamžiku děláme písničky, které kluci rovnou nahrají. My s Ondrou se jich potom zmocníme a kluci čekají, jak jim to zmršíme. Pak do toho něco dohrají, Venca nazpívá a takhle v poměrně rychlém sledu děláme písničku denně.“
„Ty písně byly připravené jenom zhruba. Jsme spokojení, že máme dva producenty, kteří z nás sundávají břímě, jímž je výběr písní nebo rozhodnutí, jakou jim dát formu. Předem jsme se dohodli, že jim nebudeme říkat, jak mají co dělat. Užíváme si ten odstup,“ popisuje nahrávání spokojeně Vladimír Václavek. „Někdy sami koukáme, co v těch písničkách je. Sami bychom to neobjevili.“
„My jsme si dřív desky produkovali sami. Tohle je pro nás nová spolupráce. Jsou tu dva členové týmu, kteří tomu dávají další rozměry,“ doplňuje ho bubeník Pavel Koudelka. „Vzlétáme do vesmíru!“
Kam až Dunaj doletí, bude jasné 7. října, kdy album Za vodou vychází. Jako host se na něm přirozeně objeví také Iva Bittová. Několik textů vzešlo z dílny dlouholetého spolupracovníka Dunaje Karla Davida. Na chystaných koncertech k albu si s Dunajem zahrají oba producenti alba.