Pro Olivii Rodrigo jsou poslední roky obdobím mnoha změn. Vyjma toho, že se stala jednou z nejúspěšnějších hudebnic současnosti – mimo jiné získala tři Grammy a pokořila některé rekordy – se také z Kalifornie přestěhovala do New Yorku a začíná tak na prahu dospělosti novou životní éru. V nejlidnatějším americkém městě strávila podstatnou část loňského roku psaním nových písní, ačkoli dříve vždy otáčela oči v sloup, když jí někdo tvrdil, že se v New Yorku tvoří prakticky samo. „Říkala jsem si, no jasně,“ uvedla zpěvačka pro magazín Vogue. „Možná na tom ale nakonec něco je,“ připustila.
Rodrigo si v mnohamilionovém městě paradoxně užívá samotu, na kterou kvůli raketovému vzestupu neměla čas. „Všechno se seběhlo tak rychle. Teprve po konci turné jsem měla prostor si v klidu sednout a zpracovat všechno, co se stalo,“ řekla hudebnice v rozhovoru pro Apple Music. I tento aspekt její nové album Guts zohledňuje a reflektuje tlak, jemuž musela zpěvačka kvůli extrémnímu nárůstu popularity čelit.
Už vydání ústředního singlu z nové desky nazvaného Vampire prožívala Rodrigo zásadně jinak než před několika lety, když vypustila debutovou skladbu Drivers Licence. „Celá práce na albu byla úplně odlišná. Lhala bych, kdybych řekla, že jsem necítila velký tlak, ale podařilo se mi dostat do bodu, kdy jsem si přestala říkat, že musím vytvořit něco, z čeho si všichni sednou na zadek. Na to jsem předtím dost myslela a nepsala jsem písně, které by ve mně rezonovaly,“ konstatuje.
Dlouhé hodiny prý proseděla u piana a skoro posedle analyzovala vše, co napsala. Rozjímala nad tím, jak na to asi budou reagovat posluchači. „Pak jsem si řekla, že prostě budu psát hudbu, kterou bych sama chtěla slyšet v rádiu. Moje práce jakožto muzikantky je tvořit, a cokoli dalšího je úplně mimo moji kontrolu.“
Dát průchod vzteku
Podle producenta Dana Nigra, který s Rodrigo na desce pracoval, se písně tentokrát odklání od melancholie. „Olivia neumí být nikým jiným než sama sebou. Ve studiu nikdy není ani jediný náznak toho, že by se snažila napasovat do nějaké škatulky nebo znít tak, jak by od ní ostatní chtěli,“ řekl Nigro pro Vogue.
Sama Rodrigo láká na ostřejší zvuk než na debutu, ačkoli připouští, že vyjadřovat negativní emoce, jako je třeba vztek, pro ni není v jejím běžném životě jednoduché. „V muzice máte svobodu, že můžete ventilovat i pocity, které normálně skrýváte.“ A v ústředním singlu Vampire můžeme naštvání a vztek znát, stejně jako je příklon k ostřejšímu zvuku slyšet ve druhé vlaštovce z alba Bad Idea Right o noci strávené se svým ex.
Sama zpěvačka už s napětím vyhlíží 8. září, kdy její druhá deska vychází. Připouští, že cítí úlevu, kdykoli písně odevzdá do rukou posluchačů a najednou už nejsou tak úplně její. Tentokrát se na to těší možná o to víc, že je pod drobnohledem veřejnosti. „Největší změna, kterou jsem v posledních letech pocítila, byla, když jsem se z dívky a puberťačky Olivie stala dvacetiletou. Dospívání a hledání toho, kdo vlastně jsem, pro mě bylo na téhle obyčejné lidské úrovni nejvíc překvapující,“ uzavřela hudebnice.