Americký hudebník, celým jménem Frederic Anthony Rzewski, patří mezi smetánku moderních klasiků, kteří se významným způsobem zasadili o rozkvět moderní hudby a skladatelských přístupů. Zemřel v třiaosmdesáti letech v červnu roku 2021. Za svůj život se angažoval v mnoha projektech včetně výstředního souboru Musica Elettronica Viva. To však zdaleka není jediná poutavá kuriozita z jeho příběhu.
Rzewského skladby nyní nastudovali členové mezinárodních orchestrů Ostravská banda a ONO – Ostrava New Orchestra pod patronátem Ostravského centra nové hudby. Mezi vzácnými hosty večera se objeví američtí skladatelé Alvin Curran a Christian Wolff, belgický klavírista Daan Vandewalle a dirigent Petr Kotík. Všechny pojilo s Rzewskim úzké osobní pouto.
Nevybíravý génius
Frederic Rzewski původně studoval na předních amerických univerzitách včetně Harvard University a Princeton University, které úspěšně absolvoval na konci 50. let. Právě na Harvardu se seznámil se spolužákem Christianem Wolffem, s nímž navázal silné přátelství a dlouholetou spolupráci. Po studiu začal jako skladatel a klavírista intenzivně koncertovat po Evropě a jeho vysoká angažovanost a pracovitost ho brzy vynesly mezi přední světové sólisty. Díky tomu se v roce 1962 ve Varšavě setkal s Petrem Kotíkem v rámci festivalu Varšavská jeseň a oba si ihned padli do oka. Počátkem 70. let pak společně vedli ve Spojených státech řadu sólových koncertů.
Kariéra Rzewského měla tak vzestupnou tendenci, že se mu už roku 1966 podařilo založit již zmíněný veleúspěšný soubor Musica Elettronica Viva (MEV), jehož zakládajícím členem byl právě Alvin Curran, další z hostů pražského koncertu. Projekt patřil mezi soubory, které v šedesátých letech vstoupily do historie svými koncerty, a prezentací, jež se vymykala běžným hudebním událostem. Jednou ze známých příhod bylo vystoupení souboru s členy amerického experimentálního divadla The Living Theater na festivalu v italské Parmě. Koncert se tehdy přelil do ulic města, což pořadatele vyděsilo natolik, že představení náhle ukončili vypnutím elektřiny. Frederic Rzewski byl proto nejen nadčasovým skladatelem, ale především umělcem, který se hudbu snažil dělat prostě jinak a dařilo se mu to.
Bohatý program
Pražský večer bude rozdělen hned do několika částí, které reflektují Rzewského komplexnost i širší umělecký kontext, v němž tvořil, a zahrne také skladby hostů. V úvodu proto zazní jeho skladba Les Moutons de Panurge z konce 60. let, která tak symbolicky připomene počátek jeho bohaté skladatelské kariéry. Na ni naváže skladba For 38 Players Christiana Wolffa, kterou skladatel zkomponoval pro Petra Kotíka, a jeho koncertní projekt High Noon spojený s Ostravským manifestem v rámci festivalu Ostravské dny 2023. Finále první poloviny večera pak uzavře píseň Why Is This Night Different from Other Nights (1992) Alvina Currana, která původně vznikla pro taneční skupinu Trisha Brown Dance Company.
Druhou půlku večírku načne nejstarší skladba Spontano z roku 1964 Petra Kotíka, kterou skladatel Rzewskému věnoval. Na závěr pak dojde na dvě závěrečná díla adorovaného umělce. Jako pátá skladba proto zazní Rzewského A Long Time Man z přelomu 70. a 80. let, jež byla původně věnována muzikantům a orchestrálním hráčům, kteří se v té době museli vypořádat s nepříznivými pracovními podmínkami. Sám Rzewski viděl budoucnost spíše v existenci amatérských orchestrů, které by fungovaly na bázi dobrovolnosti a oddanosti hudbě. Sólový part si zde zahraje Daan Vandewalle.
Večer pak uzavře sólový klavírní opus De Profundis z roku 1994. Legendárního veledíla se opět zhostí Daan Vandewalle, který bude v této skladě zároveň vypravěčem, jenž čte text dopisů ze žaláře, jejichž autorem je Oscar Wilde.
Událost podobného rázu u nás nemá obdoby, a i proto by si ji fanoušci moderní klasiky neměli nechat ujít. Industriální prostory multifunkčního prostoru DOX+ jsou na takovou událost jako dělané a dobře zde vyzní vzpomínky na život významného umělce, který moderní klasiku a hru na klavír dokázal posunout do jiných dimenzí. Celý program by měl pojmut čtyři hodiny včetně vložených přestávek.