Obrázek k článku Příběh českých rockových nadějí .themayrevolution: Chytrost, tvrdost a hledání cesty z temnoty
| Lukáš Rešl | Foto: @benjamin_buttler

Příběh českých rockových nadějí .themayrevolution: Chytrost, tvrdost a hledání cesty z temnoty

Na domácí undergroundové scéně je stále více slyšet o mladé alt-rockové partě .themayrevolution, která za své krátké působení stačila sdílet pódium se světovými skupinami jako The Hara nebo Dead Poet Society. Koncem ledna udělala další velký krok, když natočila nápaditý videoklip k singlu Postmodern, jenž uhranuje fantastickým zvukem, atmosférou a dravou energií.

Téměř každý měsíc přináší web Headlineru rubriku NATVRDO, ve které se snažím poukázat na zajímavé a čerstvé novinky z prostředí rockové, metalové a corové muziky. Mezi tvrdými tipy ze světové i domácí scény se mi koncem ledna zjevil nesmírně poutavý singl Postmodern domácí party .themayrevolution, který jsem měl v následujících týdnech ve svém Apple Music jako vůbec nejposlouchanější. A asi není divu, na singlu se totiž podílel hvězdný producent George Lever, jenž má na svědomí první dvě desky britského fenoménu Sleep Token.

Kouzlo povedené písně ovšem tkví v mnoha dalších faktorech, které jsem s kompletní kapelou ve složení Tomáš Kulhavý (zpěv), Václav Vávra (kytara), Rosťa Suchochleb (bicí) a Michal Drahný (baskytara) rozebral. Tahle parta má slušně našlápnuto, a ačkoli si na jejich debutovou desku budeme muset ještě nějakou dobu počkat, je to přesně jedna z těch mladých domácích komet, již stojí za to bedlivě sledovat.

Postmoderní filozofie

Že by Postmodern byla nějak složitě propracovanou a komponovanou skladbou, se určitě říct nedá, ale .themayrevolution do ní zkrátka nacpali všechno, co chce fanoušek aktuální rockové muziky slyšet. Chytlavý refrén, drsné a našlapané kytary, gradující struktura a momenty, které vás zkrátka nutí kývat hlavou. Možná i díky té přímočarosti a tajemnosti song tolik uhrane. Zajímavý je navíc z pohledu textu, jenž má mnohem hlubší význam, než se na první dobrou může zdát.

„Jsme nadšení, že Postmodern lidi baví. Strávili jsme nad ním opravdu nejvíce času. Instrumentál songu jsme skládali a ladili dva měsíce. Na to jsme následně navázali text, přičemž jsme si uvědomili, že si skladba zaslouží vážnější téma,“ říká k povedené novince zpěvák Tomáš Kulhavý.

Jak již z názvu vyplývá, skladba pojednává o postmoderním chápání reality kolem nás, což je samo o sobě náročné téma nejen na zpracování pro drsnější rockový podklad. O text se postaral právě Tomáš Kulhavý.

„Žijeme v rychlé době a člověk je pořád roztěkaný… Děláme všechno možné, ale nehledáme v tom nic věcného nebo hodnotného. Proto jsem se o to téma začal více zajímat skrze literaturu. Základ postmoderny ale leží v těžké komplexnosti a mnohoznačnosti, takže bylo náročné to všechno nějakým způsobem sesekat do jednoho songu. Je možné, že to na někoho může působit depresivně a dekadentně, ale jedná se spíše o reálný obraz toho, jak všichni v kapele vnímáme svět kolem sebe,“ vysvětluje Tomáš. S kapelou si dal záležet také na videoklipu, který ještě umocňuje temnou atmosféru nahrávky. Pomáhají tomu působivé záběry na pražské brutalistní stavby.

„Téma songu je trochu tíživé, a proto jsme chtěli do vizuálu dostat schizofrenní náladu. S výběrem lokací nám hodně pomohli režiséři klipu Tom Tejkl a Kristián Kruszniuk. Tihle kluci mají obrovské zkušenosti, pořádnou techniku a na scéně to zkrátka znají. My jsme si zase kočírovali především to, aby to mělo tu přidanou uměleckou stránku. Do velké míry jsme si proto scénář dělali sami a všechno se zvládlo natočit za jediný den,“ popisuje okolnosti natáčení frontman kapely.

Těžký prachy za mix

O nahrávání a následnou postprodukci singlu Postmodern se měl původně postarat talentovaný producent Damián Kučera, který s .themayrevolution nahrál druhé EP Dead Inside (2022). Jenže osud kapele nakonec přihrál jiné producentské jméno, o němž si snad všechny začínající kapely tvrdého žánru u nás mohou nechat zdát.

„S Damiánem jsme to celé nahráli. Tou dobou se mu ale narodila dcera, takže jsme mu chtěli ušetřit čas, aby mohl být doma. Řekli jsme si tedy, že na mix a mastering zkusíme někoho jiného,“ vypráví basák Michal Drahný. „Tehdy jsme oslovili vícero producentů, ale nakonec se ozval George Lever, což je prostě obrovské jméno a týpek, který nahrával první desky Sleep Token. Paradoxně nám právě on vyšel nejvíce vstříc. Ozval se nám, že ho to hodně baví a že nám dá velkou slevu. Takže jsme si nakonec plácli,“ doplňuje příběh z říše snů kytarista Václav Vávra.

Když se kapely následně ptám, zda hodlá tímhle singlem naznačit vydání debutové desky, zůstali kluci lehce zaražení. Postmodern totiž i tak vyšel na nemalé peníze, a ačkoli by kapela ráda ve spolupráci s Georgem Leverem pokračovala, není to v tuto chvíli v jejích finančních možnostech. Podle zpěváka proto kapela bude na budoucí debutové desce pravděpodobně spolupracovat pouze s Damiánem Kučerou. „Proto jsme to celé pojali čistě singlově. V Postmodern se prolíná několik témat, takže se jedná o takový samostatný příběh. Z masteringu George jsme úplně nadšení, ale kdybychom u něj měli nahrávat celé album, tak bychom se nedoplatili…“

Koncerty s hvězdami

Postmodern naštěstí není jediným zdařilým zářezem kapely. Na svém kontě mají už dvě EP, přičemž tím prvním Reborn (2018) debutovali pouhý rok po svém založení. Kvalitu a vyšší potenciál pak ukázali na druhé temnější nahrávce Dead Inside, ze které pochází i zábavný eponymní singl, v němž je dokonce slyšet metalcorový scream. O ten se postaral Radek Polánský z další domácí talentované party Marked As An Enemy.

„EP Dead Inside vznikalo v době covidu. Ta doba atmosféře nahrávky hodně nahrávala. Musím říct, že nás v té době hodně posunul Damián Kučera. Už na prvních singlech Never Let You Down a There’s No Herbs, které vyšly ještě před tím EPčkem, jsme konečně našli svůj styl, který nás baví, a chtěli bychom se jím ubírat. Damián má v sobě dar najít kapele vlastní zvuk a zároveň umí také naslouchat,“ říká bubeník Rosťa Suchochleb.

Pověst o nové kapele se rychle rozkřikla. Nahrávky .themayrevolution zaujaly řadu kritiků a především festivalové agentury. Zahráli si tak například loni na festivalu Rock for People, který kapela zaujala natolik, že ji vyslal v rámci speciálního programu na hudební showcase Fifty Lab 2023 do belgického Bruselu. Podle frontmana se ale jednalo o dosti vyčerpávající zážitek. „Byla to skvělá zkušenost, ale zároveň trochu masakr… Jeli jsme tam třináct hodin, odehráli koncert a o půlnoci se hned sbalili a vraceli se do Prahy, protože jsme tady hned další den hráli jeden z našich nejlepších koncertů v Bike Jesus s kapelami Glad For Today, Ludens a Body of Pain. Bylo to šílené, ale stálo to za to!“

.themayrevolution od té doby absolvovali několik větších koncertů. Vrcholem pak pro ně bylo předskakování americkým rockovým hvězdám Dead Poet Society, které hodně poslouchají. Rovněž si užili i vystoupení se skupinou The Hara, jež svou show zaujala na loňském ročníku Rock for People.

„Máme z toho velkou radost. Posledních pět let šlo všechno pomalu a najednou je svět kolem nás mnohem rychlejší a více se dostáváme k lidem. Hlavně jsem rád, že jsme si vždycky stáli za vlastní muzikou, ať už se lidem líbila více, či méně. Vždycky jsme věděli, že nás hlavně baví koncertovat, rozhodně víc než jen nahrávat hudbu na Spotify. A je super, že si toho lidé začínají všímat,“ libuje si Tomáš.

„Máme svůj styl“

Za zmínku rozhodně stojí i samotný styl .themayrevolution, který sice kapela zastřešuje žánrem „alternativní rock“ nebo také úsměvně „grunge-core“, ve skutečnosti však ve své muzice prolíná i tvrdší žánrové prvky. Osobně bych jejich muziku popsal jako „alternativní garage-rock s hardcorovými kytarami“. Jak konstatuje bubeník Rosťa, muzika .themayrevolution vzniká spontánně a z nejrůznějších směrů.

„Každý v kapele posloucháme trochu jiné kapely a spektrum muziky. Takže si myslím, že se v naší tvorbě prolíná hodně vlivů. Svým způsobem jsme rádi, že si nás lidé nedokážou zaškatulkovat. Je to náš styl, náš žánr a myslím si, že to je i výjimečné.“

Tomáš ho následně doplňuje slovy: „Hodně posloucháme Boston Manor a Highly Suspect, z těch větších kapel pak také Architects. Kdybych měl ale vytáhnout jednu kapelu, která nás všechny spojuje, určitě to budou Boston Manor. S nimi by byl sen si jednou zahrát…“

Žánrově svévolnou inspiraci by měli .themayrevolution ukázat i na dalším chystaném singlu, který brzy spatří světlo světa. Podle vlastních slov do něj kapela vložila více elektronických prvků. „Všechny singly z Dead Inside (2022) jsou hodně temné, až trochu v takové Depeche Mode náladě. Postmodern byla vlastně vyvrcholením celého tohohle temného setu. Novinka už tak temná nebude. Chtěli jsme udělat už dlouhou dobu jeden takový „bitter-sweet love song“. Ten si hezky sedl, a proto jsme do něj zahrnuli více elektroniky. Ale pozor, pořád je to hlavně kytarové a stále to jsou .themayrevolution!“ ujišťuje frontman Tomáš, který novou skladbu přirovnává k fúzi zvuku kapel Boston Manor a Daft Punk.

Tak se nechejme novinkou překvapit. Je dost možné, že poprvé ji .themayrevolution představí v rámci aktuálního turné s kapelou John Wolfhooker, které je v době vydání Headlineru v plném proudu. Pro kapelu je to navíc další velká příležitost ukázat se širšímu publiku a dokázat, že si na domácí scéně zaslouží větší místo. A kdo ví, pokud nadále pojede na dobře rozjeté vlně, třeba to dotáhne až za hranice.

Seznamte se

Skupina .themayrevolution vznikla v roce 2017 v Pardubicích. Své první nahrávky zastřešila o rok později debutovým EP Reborn, na které o čtyři roky později navázala další a o poznání vyzrálejší nahrávkou Dead Inside (2022). Na ní se již objevil i basák Michal Drahný, jenž se ke zbytku kapely přidal později. Poslední a nejpovedenější nahrávku pak skupina vydala v lednu letošního roku, kdy překvapila skvěle zprodukovanou skladbou Postmodern. Vyjma dynamické a poutavé kytarové muziky zaujme kapela i svým nevšedním názvem s tečkou na začátku. To má podle jejích členů jednoduchý a jasný účel, v jakýchkoli seznamech ji totiž vždy najdete na prvních příčkách.

Pardubická scéna

.themayrevolution patří mezi nejvýraznější kapely pardubické scény. Ačkoli začátkem letošního roku přesídlili do Prahy, do svého, jak říkají „hometownu“, se neustále vrací. Zároveň jsou podle vlastních slov jednou z mála kapel, která se v rámci pardubické scény neupíná na místní kluby. „Pardubické kapely fungují spíše na lokální bázi a mimo město moc nevyjíždějí. Když jsme začínali hrát, tak jsme odehráli v Pardubicích hromadu koncertů,“ vypráví bubeník Rosťa. „Přesah do zahraničí ty kapely zdaleka nemají a dlouhou dobu tam bylo nejvíce slyšet o Vypsané Fixe a Dukle Vozovně. Do Pardubic se ale vždycky rádi vracíme. Dostávali jsme tam vždycky obrovskou podporu a myslím si, že lidé tam jsou hodně zaměření na kytarovou a undergroundovou muziku. Tamní scéna je super a lidé tam pořád chodí na koncerty,“ pochvaluje si zpěvák Tomáš.