ECHT! jsou možná bráni za belgickou skupinu z Bruselu. Skutečnost je ovšem taková, že sestava je ryze mezinárodní a muzika rovněž velmi pestrá. Mix jazzu, melancholických elektronických beatů, hip hopu a především nejrůznějších škál instrumentální hudby z nich dělá jednu ze současných zajímavých kapel na evropské scéně. Navíc s dalekým přesahem mimo elektronickou alternativu.
Svůj první větší úspěch zaznamenali v roce 2020, když získali cenu Red Bull Elektropedia a začali sbírat velká čísla na streamovacích platformách. Vynikají nejen svébytnou elektronikou podpořenou kytarou, baskytarou a bicí soupravou, ale především zvláštní náladou evokující dystopii života v postmoderní době. Nebo alespoň tak si poslech jejich ryze instrumentální muziky vysvětluji.
Více jsem se o kapele dozvěděl během rozhovoru s jedním ze zakladatelů, klávesistou Dorianem Dumontem (rodákem z francouzského Montpellier), který má klasické hudební vzdělání a za svou kariéru nabral zkušenosti i hraním v nejrůznějších jazzových sekcích. Na pražský koncert, který se koná 2. října v klubu Fuchs2, se mimořádně těší.
Co vás inspirovalo k založení projektu ECHT!? Váš zvuk je hodně specifický, místy až abstraktní.
Myslím, že to, co definuje náš zvuk, je kontrast abstraktní a minimalistické elektronické hudby v kombinaci s tradičními nástroji. ECHT! v podstatě začínal jako instrumentální experiment. Byli jsme jazz-rock-funkoví hudebníci, kteří poslouchali spoustu elektroniky jako Flying Lotos, J Dilla, Aphex Twin nebo Ivy Lab, přičemž si říkali: Jak bychom mohli znít v kombinaci se živými nástroji, jako jsou kytara, bicí, basa a klávesy? Hodně jsme pak testovali zvuk. Pochopili jsme, že se musíme pečlivě zaměřit na všechny detaily, aby byl výsledek silný a zároveň působivý.
Můžete prozradit, jakým způsobem přistupujete ke skládání?
Vždy se snažíme získat to nejlepší ze dvou stran, tedy elektroniky a instrumentálního světa. Skládáním trávíme hodně společného času. Snažíme se najít originální nápady, zábavné linky, přičemž se neradi pouštíme do něčeho „obyčejného“. Snažíme se skládat hudbu, která má neúnavný groove a energii v kombinaci s nekonvenčními aspekty.
Z vaší hudby cítím, že odráží určitou postmoderní náladu. I když je ECHT! čistě instrumentální kapela, mám pocit, že posluchače nutí uzavřít se trochu do sebe. Také mi připadá, že se inspirujete tíhou a melancholií městského života. Je to tak?
Určitě ano! Těžkost městského života i melancholie z věčně šedé belgické oblohy. Kdybychom žili na jihu u moře, určitě bychom nedělali stejnou hudbu. Vždycky se inspiruješ tím, co vidíš každý den. Možná proto se cítíme propojeni s tolika britskými umělci, máme společnou podobnou náladu i prostředí.
Jak jste se dali dohromady? Pocházíte z Belgie, Itálie a Francie. Jste vlastně dost kosmopolitní sestava.
Všichni jsme původně přijeli do Bruselu studovat hudbu, konkrétně jazz. Setkali jsme se na bruselské „jams & concerts“ scéně, která je velmi bohatá. Tam jsme se sčuchli díky podobnému vkusu a hudebním vlivům.
Během své kariéry jste vydali dvě alba (Inwane (2021) a Sink-Along (2023)). V čem mezi nimi vidíte největší rozdíl?
Největší posun asi v tom, že jsme teď ukázali temnější tvář. Chtěli jsme se více ponořit do hlubokých a drsných groovů. Myslím, že to dospělo k velmi silné desce Sing-Along. Je ale pravdou, že v ní kontrastují i světlejší momenty. Není to vyloženě temné album.
Jste známí svými energickými a vizuálně pestrými koncerty. Trochu mi připomínají postrockové shows ve stylu kapel jako God Is an Astronaut nebo Maybeshewill. Hraje post-rock nebo post-metal ve vaší muzice nějakou roli?
Upřímně, vůbec ne. Myslím, že nikdo z nás tenhle žánr neposlouchá. Ale jsem si jistý, že máme společný kořen – Pink Floyd. Ti pro nás zůstávají jednou z nejvlivnějších kapel všech dob. Když už mluvíme o těchto žánrech, opravdu chceme, aby naše koncerty byly celistvým zážitkem. Zkrátka shows, které vás pohltí a přenesou někam jinam. Proto trávíme hodně času prací s našimi zvukaři i osvětlovači, které bereme jako právoplatné členy kapely.
Na belgické scéně vzniká v posledních letech řada neobvyklých projektů. Obecně se mi zdá, že se u vás formuje nová generace hudebníků, kteří vytvářejí nové pojetí elektronické hudby. Jak vidíte současnou belgickou elektronickou scénu?
Je trochu těžké mít na ni jasný názor, a upřímně, trochu nám i chybí perspektiva… Ale ano, určitě se nám tu otevřela nová scéna tvořená společnými vlivy i viděním hudby. Je tu spousta zajímavých projektů s hudebníky hrajícími elektronickou hudbu. Děje se tak na mnoha místech v celé zemi, ale speciálně Brusel má své vlastní „kouzlo“, které je velmi energické a neokoukané.
Název ECHT! znamená „skutečný“. Narážíte tím na to, že jste kapela, která dělá hudbu srdcem bez ohledu na (možná) „zisk“? Můžu to tak chápat?
Můžete! Líbí se nám nejednoznačný význam slova ECHT! Stejně jako neredukovatelná touha dělat tuhle hudbu. Líbí se nám i odkaz, že toto kouzlo vytváříme skutečně svýma rukama skrze nástroje.
V říjnu tohoto roku se chystáte vystoupit v České republice, konkrétně v pražském klubu Fuchs2. Plánujete něco speciálního?
Ano, plánujeme tam náš nejlepší koncert v historii! Ne, vážně. Každý koncert je jiný a každý kontext je jiný. Do všeho chceme vždycky dát všechno a v Praze tomu nebude jinak.
Seznamte se
ECHT! je electro-jazzové kvarteto z Bruselu, které se začalo formovat v roce 2017. Své první nahrávky ucelilo debutovým EP s názvem DOUF (2019), které vyšlo o dva roky později. V roce 2020 pak ECHT! získali v době pandemie cenu Red Bull Elektropedia, čímž se dostali do širšího povědomí. Rok 2021 se pak nesl ve znamení jejich debutového alba Inwane (2021), na které skupina následně o dva roky později navázala o poznání temnější deskou Sink-Along (2023).