Obrázek k článku LOKÁL: Seznamte se s Brňáky Jack The Hipper. Je to utajený postpunkový klenot
| Marek Reinoha | Foto: Marek Reinoha

LOKÁL: Seznamte se s Brňáky Jack The Hipper. Je to utajený postpunkový klenot

Brněnskou postpunkovou kapelu Jack the Hipper znám už hodně dlouho, byl jsem na řadě jejich koncertů a celou dobu ji považuji za zbytečně opomíjenou skupinu. Poté, co letos vydala své druhé album Doomer Music, si však myslím, že by se to mělo změnit.

Počátky kapely Jack the Hipper se datují někdy do roku 2012, kdy si kytarista a zpěvák Martin Musil se spolužákem z gymplu, který hrál na bicí, pronajali garáž a začali hledat další spoluhráče. O rok později na inzerát našli basáka Honzu Šiguta s jeho počmáranou Jolanou D-bass (kterou miluju a na kterou hraje dodnes), jenž se od té doby stal stálým členem skupiny.

Kolem Martina a Honzy se v kapele v průběhu času vystřídalo několik bubeníků a nějakou dobu s nimi na kytaru hrál třeba i Martin Beláň ze skupiny Science Killer, s nímž v roce 2017 nahráli a vydali eponymní třípísňové EP a v roce 2018 první album Songs for David. Po vydání alba však v kapele proběhly další personální změny. Za bicí se usadil Peter Štímel (sinks) a druhou kytaru Martina Beláně nahradil Martin Knesl synťákem a obohatil tím zvuk kapely o další rozměr. Od roku 2019 Jack the Hipper funguje v této sestavě.

Kapela se od svého počátku inspiruje v post punku, shoegazu a indie devadesátých let minulého století a nultých let tohoto století, zejména pak v tvorbě nejoblíbenější skupiny Martina Musila, kterou jsou američtí Interpol. Jedná se o temnou hypnotickou kytarovou muziku s retro nádechem věrným kořenům, ze kterých vyrůstá. Celé je to postaveno na šlapajících úderných bicích a postpunkových basových linkách, nad nimiž se kytary, a dnes kytara a synťák, pohybují od klidných pasáží až k hlukovým stěnám a shoegazovým výbuchům.

Pilotní singl z alba Doomer Music.

A do toho všeho se tu noří, tu z toho zase vyplouvá na povrch, monotónní a jako by nezúčastněně klidný hluboký hlas Martina Musila. Aniž by hudba Jack the Hipper vybočovala z vlastních žánrových mantinelů, v průběhu času se samozřejmě vyvíjela. Největší zvukový posun lze zaznamenat po příchodu Martina Štímela a jeho expresivní hry na bicí a Martina Knesla s jeho atmosférickým synťákem, který tvoří spojovací prvek všech ostatních nástrojů a podtrhuje nádech post punkovosti.

Kapela má na kontě dvě alba, přičemž to druhé, nazvané Doomer Music, bylo vydáno v listopadu loňského roku a již zaznamenává současný zvuk v aktuální nástrojové sestavě. Album nahráli ve studiu Fakulty výtvarných umění VUT v Brně pod produkčním vedením Juliana Werla (Nichi Mlebom) a bylo vydáno pod hlavičkou labelu Drug Me Records Hanka Manchiniho a Sonji Krohn. Stejně jako první album jej kapela nahrávala společně naživo se všemi případnými nedostatky, což nahrávce přidává na autenticitě a přibližuje ji dojmu z koncertů.

A když už hovořím o těchto koncertech, musím zmínit, že i v živé prezentaci své hudby se čtveřice hodně posunula. Mohu-li soudit z posledního koncertu, který jsem navštívil v prosinci loňského roku v Kabinetu Múz, kde se konal křest nového alba, fungují dynamické frekvenční vlny jejich hudby hodně dobře i naživo.

Bohužel však, i přes poměrně dlouhou dobu existence, jsou Jack the Hipper stále ještě v podstatě brněnskou lokální kapelou a mimo domovské město koncertují pouze sporadicky. Mě jejich muzika hodně baví, a proto jim přeji, aby je fanoušci temnější hypnotické kytarové muziky mohli potkávat i v jiných částech naší domoviny. Myslím, že si to zaslouží.