Příběh Chappell Roan, vlastním jménem Kayleigh Rose Amstutz, je v mnohém pohádkový. A v mnohém zase ne. Už v 17 letech se jí poštěstilo podepsat smlouvu s Atlantic Records, když ji zástupci labelu objevili na YouTube. Následovalo stěhování do Los Angeles. V roce 2020 však spolupráce kvapně skončila. Když zpěvaččin singl Pink Pony Club neměl kýžená čísla, vydavatelství ji zase hezky vypoklonkovalo. Roan se vrátila se staženým ocasem z Los Angeles domů na Středozápad do Missouri, kde pracovala v kavárně a mezitím pokračovala v psaní písniček.
Diagnostikovali jí bipolární poruchu, a přestože to zpěvačce prozradilo mnohé o tom, kým je, došlo jí, že nemůže dál skládat, zatímco trčí deprimovaná na farmě. A tak se po pár měsících vypravila zase zpátky do Los Angeles. Tentokrát jako nezávislá umělkyně.
Našla nový zvuk, v němž jí bylo příjemně, do popředí textů postavila svou queer identitu, a nakonec se dostavil i úspěch v podobě nové smlouvy s labelem Amusement Records/Island Records. Pod jeho hlavičkou vydala Chappell Roan loni v září svůj debut The Rise and Fall of a Midwest Princess (TRAFOAMP), který už svým názvem docela věrně opisuje trnitou cestu, jež k plnohodnotné desce vedla. Jenže tím ten zapeklitý příběh o úspěchu, který zpěvačka na jaře a v létě roku 2024 zaznamenala, zdaleka neskončil.
Přestože množství hudebních médií zařadilo desku Chappell Roan mezi ty nejlepší, které v roce 2023 vyšly, posluchače si album hledalo pomaleji. Pak ale zpěvačka předskakovala Olivii Rodrigo na jejím turné a oslovila nové fanoušky.
Deska TRAFOAMP se nakonec v létě 2024 vyšplhala až do top desítky prestižního žebříčku Billboard 200, kde v polovině července obsadila páté místo – to je jen o jednu příčku níže, než se v době psaní tohoto článku nacházela Billie Eilish a její album z května. Chappell Roan se navíc dostala i do singlového žebříčku Billboard Hot 100. Ale statistik už bylo dost.
Nechat zářit alter ego
Kayleigh Rose Amstutz si zamilovala přímočarou hudbu Lady Gaga, Carly Rae Jepsen nebo Katy Perry. Sama sebe jako zpěvačku nikdy příliš neviděla, protože se považuje za introvertku. Videa na YouTube začala nahrávat spíše pro zábavu. „Jen jsem je sdílela. Netušila jsem, že mě do několika měsíců někdo objeví. Bylo to velmi dramatické,“ uvedla hudebnice pro Vanity Fair.
„Původně jsem si myslela, že budu herečka a zpěvem se pouze dopracuju ke vstupu do branže a využiju to jako svoji výhodu. Nebyla jsem žádný znalec hudby,“ svěřila se loni Chappell Roan magazínu NME.
Jenže pak vyrazila na umělecký tábor, kde zkoušela psát vlastní písničky, a nakonec jednu z nich nahrála na YouTube. „Bylo mi 17 let a byla jsem ještě dítě. Je to šílené, ale díky bohu za letní tábory, protože mě dostaly tam, kde jsem teď,“ zkonstatovala zpěvačka. „Dlouho jsem ale nevěděla, kdo jsem a co chci. A jako umělci se vám nemůže stát nic horšího než to, že nevíte, co chcete.“
S hledáním identity pomohlo mladičké Kayleigh právě její alter ego Chappell Roan, které má evokovat drag queen, tedy velmi zjednodušeně muže, který v rámci umělecké disciplíny vystupuje jako žena. „Když slyším Lady Gaga nebo Nicki Minaj, tak mě to okamžitě přenese na večírek. A to je místo, kam chci vzít lidi i já. Chci jim předat pocit, že jsme tady, mrchy. Jsme tady a jsme queer,“ vysvětlila hudebnice.
„Jako Kayleigh jsem měla těžkosti se sexem. Nemohla jsem se ani koukat na sexuální scény nebo flirtovat s lidmi. Velmi explicitní sexuální záležitosti mi způsobovaly nepohodlí. Ale drag queen Chappell taková není. Je sebevědomá a je v pohodě, když o takových věcech zpívá,“ řekla zpěvačka v rozhovoru s portálem Polyester Zine.
Ve chvíli, kdy Chappell Roan převzala kontrolu nad uměleckou stránkou osobnosti Kayleigh Amstutz, se začalo hudebnici dařit. Sama pak prohlásila, že jí tato umělecká disciplína zachránila a přinesla jí do života radost a tvůrčí svobodu.
Rychlý rozjezd
Rok 2024 je pro Chappell Roan rozhodně stěžejním. Jejímu dubnovému singlu Good Luck, Babe! se podařilo naskočit na vlnu úspěchu a zpěvačka využila hybné síly, která její vzestup do řad popové smetánky provází. Teď se navíc o hudebnici diskutuje jako o horké kandidátce na cenu Grammy v kategorii Nejlepší nový umělec.
„Mám pocit, že moje kariéra se rozjíždí velmi rychle a mám co dělat, abych s ní udržela tempo. Tohle jsem chtěla, ale občas je to náročné,“ svěřila se publiku během jednoho ze svých koncertů zpěvačka, která letos vystoupila i na Coachelle. „Přijde mi, že s fanoušky pařím. Spíše, než že bych vystupovala pro ně, vystupuji s nimi. Chci, aby si lidé pamatovali moji show jako osvobozující,“ uvedla hudebnice.
V pořadu Jimmyho Fallona pak zpěvačka vysvětlila, že chce publikum především bavit. I proto se rozhodla skládat veselou a dynamickou hudbu. „Nechcete být na turné několik měsíců neustále smutní,“ vtipkovala zpěvačka. A i hudební magazíny Chappell Roan koneckonců popisují jako někoho, kdo do popu po mnoha smutných holkách vrací zábavu a jiskru.
Co vše se z té jiskry ještě zrodí, je v tuto chvíli hudba budoucnosti. Přítomnost je však pro Chappell Roan zářivá.
Seznamte se
Kayleigh Rose Amstutz se narodila 19. února 1998 ve Willardu ve státu Missouri. Její první label Atlantic Records si jí všiml díky písni Die Young nahrané na YouTube. Debutové EP School Nights vydala zpěvačka v roce 2017. Singl Pink Pony Club znamenal pro Chappell Roan příklon k novému stylu, ale vydavatelství kvůli němu optimismem příliš nehýřilo a zanedlouho jí dalo padáka.
Zpěvačka začala vydávat hudbu jako nezávislá umělkyně, nakonec ale svou debutovou desku The Rise and Fall of a Midwest Princess vydala v září roku 2023 pod hlavičkou Island Records. Deska nezažila okamžitý komerční úspěch, rostla pozvolna, ale jistě, i proto se začala označovat termínem sleeper hit. K objevení alba značně přispělo to, že Chappell Roan předskakovala Olivii Rodrigo na jejím Guts World Tour. Deska se nakonec skoro po roce od vydání probojovala až do top pětky albového žebříčku Billboard 200.
Chappell Roan je pro zpěvačku extrovertní alter ego, které si bere inspiraci z dragu. Hudebně pak Američanku ovlivnily mimo jiné Kate Bush, Stevie Nicks, Lady Gaga, ale také Britney Spears, Katy Perry nebo Pink. Pseudonym je kombinací jména zpěvaččina dědečka Dennise K. Chappella, který v roce 2016 zemřel na rakovinu, druhá část pak pochází z názvu oblíbené písničky The Strawberry Roan.