Obrázek k článku Největší bizáry Slavíků. Karel Gott prohrál a Forejt je populárnější zpěvák než Neckář
| boi | Foto: Alan Pajer, Supraphon, Jakub Havlík

Největší bizáry Slavíků. Karel Gott prohrál a Forejt je populárnější zpěvák než Neckář

Jarda Konáš a Honza Vedral se rozhodli v podcastu Headliner CZ podrobně rozebrat výsledky letošního udílení a hlasování v anketě hudební popularity. Podrobné výsledky odhalily pozoruhodné věci. Jak relevantní jsou výsledky Slavíků?

Je to nejhorší výsledek Karla Gotta v šedesátileté historii Slavíků. Podle pořadatelů získal pouhých 235 hlasů a umístil se mezi zpěváky na posledním započítaném, tedy stém místě. Výsledky, které TV Nova zveřejnila na svých stránkách jsou plné podobně bizarních detailů. „V systému hlasování jsou věci, které Slavíka sabotují,“ konstatuje Jarda Konáš. „Kdyby mi někdo řekl, že v roce 2022 nasbírá Amelie Siba polovin hlasů, co Karel Gott, asi bych se smál.“ 

Jméno Gotta, pro kterého se stejně jako pro osatní zesnulé zpěváky a zpěvačky oficiálně hlasovat nedalo, do výsledků proniklo zřejmě omylem. Ale dobře to ilustruje, jakou pozornost pořadatelé hlasování, čtení výsledků a potažmo hudební scéně, vlastně věnují. I další detaily naznačují, že o muziku tu jde jen okrajově. A to svorně jak pořádající televizi Nova, tak velké části hlasujících.  

„Když se bulvární celebrita Přemek Forejt umístí v anketě hudební popularity výš než Václav Neckář, tak vzniká snadný cíl, jak říct, že Slavíci jsou nesmysl. Anketu s takovým výsledkem nemůžete brát nikdo vážně,“ všímá si Jarda Konáš. „Slavíci si na sebe kreslí terč, protože mají neukotvená pravidla. Do výsledků projdou věci, které z nich dělají irelevantní anketu.“ 

Nevyšla ani snaha přitáhnout mladé. Udílení cen v kategorii hip hop skončilo fiaskem. „Mladá generace, kterou chtěli pořadatelé zřejmě oslovit zavedením kategorie hip hop, jim poslala obrovského fakáče,“ vrací se Honza Vedral k nejhorším momentům slavnostního ceremoniálu. 

Přesto ale existuje několik důvodů, proč není na místě lámat nad Slavíky hůl úplně. „To že Slavíci existují a fungují pro diváky Novy, je absolutně v pohodě. My to samozřejmě bereme jako bizár a něco divnýho, co nemá nic společného s muzikou, kterou sledujeme. Ale z hlediska scény pro nenáročné posluchače, jsou pořád relevantní,“ myslí si Jarda Konáš. „Hudební obsah v televizích je na nule a nemůžeme se divit, že hlavní hudební oslava roku vypadá tak, jak vypadá.“

„Je to televizní anketa, která reflektuje vkus lidí, kteří se koukají na Novu,“ myslí si Honza Vedral, podle nějž už doba, kdy Slavíci byli celonárodní hrou dávno skončila a tak je třeba je vnímat a nechtít po nich něco, co nejsou a ani se o to nesnaží. „Letos se třeba Kazmova One Man Show Foundation umístila na 72. místě v kategorii skupina roku. To jsou přesně ty věci, které naznačují, že někteří hlasující v anketě nechápou ani pojem kapela,“ doplňuje Jarda Konáš. 

A jaké bylo největší pozitivum letošního ročníku? „Skupina Ortel se umístila až na 20. místě a Tomáš Ortel na 26. místě. Propad téhle nevkusné hrůzy je skvělej,“ myslí si Vedral a Konáš s tím souhlasí: „Přesně tak. Pro diváky Českých slavíků je kapela Slza přitažlivější než Ortel. A to přeci není špatná zpráva.“