Obrázek k článku Headliner půda o psaní hitů: „Třikrát jsem bodl nožem do zpěvníku,“ vzpomíná Koller
| Petra Divoká | Foto: David Eliáš

Headliner půda o psaní hitů: „Třikrát jsem bodl nožem do zpěvníku,“ vzpomíná Koller

Šesté pokračování projektu Headliner Půda se v Malostranské besedě zabývalo otázkou, kterou si často kladou skladatelé, muzikanti i lidé z vydavatelství: Jak napsat hit? Jak ale hned v úvodu přiznal moderátor večera Honza Vedral, odpověď není tak jednoduchá: „Pravděpodobně se dnes nedozvíte, jak napsat hit. Ale čekají vás zkušenosti lidí, kteří jich pár mají na kontě.“

Na Půdě tentokrát seděli tři muži, kteří vidí hudbu z úplně jiných úhlů: David Koller, songwriter Jenda Vávra a Roman Strejček, předseda představenstva OSA, který tomu dával právní rámec.

Poslechněte si záznam první části Headliner Půdy na Seznam podcastech. 

„Seděl jsem u klavíru, hrál si dva akordy dokola, a přišel otec,“ začal David Koller vyprávět o písni Majolenka, která ho proslavila s Jasnou Pákou.

„Dal mi zpěvník Karla Plicky a řekl: udělej něco jako ti Minnesengři,“ vzpomíná na obtížný vztah s otcem. „Říkal jsem si, že je to debil. Ale když už to tam bylo, tak jsem to zkusil. Vzal jsem nůž na dopisy, zapíchnul ho do zpěvníku, otevřel a tam byla ‚Měl jsem hezkou holku jménem Majolenku‘. Zapíchnul jsem to ještě dvakrát a písnička byla hotová.“

O týden později po prvním koncertě ji Koller slyšel někoho zpívat ve vlaku. „Někdo ji hrál v kupé. To byl ten moment, kdy jsem si řekl, že možná mám hit.“ Protože možná právě tak se pozná – podle toho, že si to lidi začnou zpívat u táboráku.

Z benzínky do éteru

Songwriter Jenda Vávra si svůj první podobný moment vybavuje přesně: „Poprvé jsem si řekl, že to zafungovalo, když jsem slyšel z rádia na benzínce písničku, kterou jsem napsal. Byla to Za 100 let.“

K profesionálnímu psaní se dostal vlastně omylem – přes maďarský songwriting camp.

„Bylo to za tři týdny a asi to nabízeli všem odshora, až to skončilo u Jananas. Přijeli jsme tam a zjistili, že s námi v místnosti sedí výherce The Voice Maďarsko. My jsme dělali věci po svém, hráli jsme si se slovy, a nakonec to všem přišlo osvěžující. Druhej den mi lidi dávali vizitky a říkali: Ty jsi songwriter. Od té doby jsem prostě songwriter,“ vypráví Vávra.

Hit je loterie

 Zatímco autoři mluvili o náhodě, šéf OSA Roman Strejček připomněl, že k úspěchu patří i byrokracie: „Spousta umělců nadává na OSA, ale nikdy nezaklepali na dveře. Potřebujeme vědět, že David Koller je skutečně David Koller a že napsal Majolenku.“

Podle něj má OSA roli, kterou si většina lidí ani neuvědomuje. „Když rádio nebo pořadatel koncertu pošle seznam odehraných skladeb, my to všechno párujeme s databází autorů. Autor by nikdy nebyl schopný uhlídat, kde jeho písnička zazněla – natož v zahraničí. My jsme schopní vybrat odměny i z ciziny.“

Strejček připomněl, že OSA není „nenažraná instituce“, jak se někdy říká, ale praktický nástroj, který umožňuje autorům přežít:

„Autor většinou nedostane zaplaceno od interpreta, který jeho píseň zpívá. Živí ho až úspěch té skladby. V tomhle smyslu je to trochu kasíno. Hodíte kuličku do rulety a doufáte, že padne vaše číslo.“ A dodal číslo, které potěší jen málokoho. „Za tisíc přehrání na streamovací službě dostanou autoři asi 17 až 20 korun…“

Příští setkání

Projekt Headliner půda pokračuje už 13. října v Malostranské besedě diskusí o médiích. Hosty Honzy Vedrala budou novinář Jaroslav Špulák z Práva, hudební šéf Rádia Impuls Jan Hanousek a tiktokový fenomén Slavíček, který dorazí i s kytarou.