Řeč byla také o domlouvání koncertů v devadesátých letech a řadě akcí, jakými byla vystoupení Franz Ferdinand nebo Faithless, o nichž se dnes vypráví legendy. Ale také o tom, jak je to s promotérskou branží dnes, nebo jak se u nás z neznámé zahraniční kapely může stát koncertní trhák jako třeba v případě Yungbluda.
"I když to taky sekáme jak cvičky, jsme vyhraněný," říká Urban o své agentuře. "Snažím se sledovat, co se děje, u toho, co mě zaujme, si udělám křížek a zkusím to přivézt. Zrovna Algiers nebo Kid Kapichi, které tu teď máme, jsou mi blízko," poznamenává na začátku rozhovoru.
O tom, co z desítek menších i větších akcí, které u nás za rok uspořádá, bude mít úspěch, většinou sám nemá dopředu jasno. "Něco se odhadnout dá, na něco by byla potřeba křišťálová koule, kterou nemáme," vysvětluje, že malé koncerty jsou často jenom první krok na delší cestě.
"Když s kapelama začínáme v Café v lese a když z deseti začnou dvě přerůstat do větších sálů, je to fantastický. Když zůstanou v Café v lese, je to fajn, když je to ekonomicky na nule, tak je to taky fajn. Proč to nedělat? Já mám tyhle věci rád, jsem zmetek z ulice, mám tuhle špínu rád."
Nad tím, že svým bookingem často rozšiřuje obzory českému publiku, jenom vrtí hlavou. "Neřekl bych, že jsem někoho vybudoval. Spíš jsem se vezl na vlně, jak ta kapela rostla. Budování bych vztáhl do minulosti. To sem jezdily party jako Transglobal Underground nebo Loop Guru, na které v Německu chodilo padesát lidí a u nás tisíc."
Přesto se i v současnosti staré scénáře opakují. Třeba první koncert Yungbluda byl zabookovaný právě do Café v lese. Po pár letech dvakrát vyprodal Sportovní halu a jeho příběh, jak se zdá, ještě nekončí.
"Promotérská branže se změnila. A to velmi," pokračuje David Urban ve vzpomínkách na svoje začátky. První zahraniční koncert uspořádal už v roce 1988. "Bylo to někde v hospodě na Kladně, kam jsem pozval industriální kapelu Bourbonese Qualk. Psal jsem si s nima tehdy dopisy," popisuje podivuhodnou akci. "Oni to vzali na tranzitní víza z Německa do Rakouska. A během těch 48 hodin tu odehráli koncert. Po 45 minutách skončil příjezdem policie. Tehdy už režim nebyl tak důslednej, tak jsme se prostě sebrali a odešli."
Naplno se promotérské činnosti začal věnovat v roce 1993. I tehdy to byla docela divočina. "Nejdůležitějšíé bylo sehnat kontakt, koho najít, abych koncert dostal," popisuje pořadatelskou činnost v době před internetem. "Neměl jsem tehdy ani telefon, chodil jsem volat s haldou drobných do telefonní budky na Florenc. Tam mě vždycky položili na hold, takže tam peníze jenom lítaly," vypráví, jak vypadalo vyjednávání s agenty. "Pak mě požádali o fax, tak jsem zašel k ségře, tam jsem něco napsal, ségra to odeslala a já čekal na odpověď..."
Postupem času se ale věci začaly profesionalizovat. "Kapely byly šokovaný, když přijely z Německa. Loop Guru říkali, že den předtím na ně přišlo v Hamburku 12 lidí. Tady na ně čekalo 600 lidí a řičící Roxy," popisuje David Urban první větší úspěchy.
Tím asi největším byl legendární festival v Jelením příkopě, od jehož jediného ročníku letos uplyne 25 let. "To byla řacha," hodnotí to Urban stručně a výstižně. "Žádnou podobnou akci jsme nikdy nedělali. Bylo to fantastický. Z Hradu mi na pořádání přišly dva miliony korun. Nikdy jsem takový peníze neviděl. Seděli jsme u tří telefonů, vedle nich měli popelníky, nespali a všechno zařizovali," popisuje akci, na kterou vzpomínají nejen návštěvníci, ale i kapely jako Orb, Transglobal Underground, Ecstasy of Saint Theresa, Hypnotix a další, které na festivalu vystoupily.
"Catering jsme měli v Míčovně. Orb jsme ubytovali v prezdientský vile, kterou trochu zdemolovali. Neměli tehdy moc zábrany," ohlíží se David Urban pobaveně. "Měl jsem pocit, že mám tři metry. Jenom z tý hudby, z toho zvuku a z toho místa," popisuje tehdejší atmosféru.
Na Pražském Hradě se vyměnilo vedení a druhý ročník, jehož hvězdami měli být Orbital se už neuskutečnil. "Dnes si myslím, že je to dobře," podotýká Urban realisticky.
Proč už nechce dělat koncerty Marilyn Mansona? Kdy na tom byl jako promotér nejhůř? Na jaké kapely se přestalo chodit po covidu? Jak se dostal k festivalu Grape, které koncerty jsou "u stažené prdele" a co všechno letos d smack u chystají?
Díky za všechny komentáře, sdílení a hodnocení podcastu Headliner CZ. Nic není za paywallem, všechno si můžete poslechnout zdarma.