Obrázek k článku „Nenechám se umlčet.“ Po soudech kvůli zneužívání přepadnul Keshu vztek
| Michael Švarc | Foto: Sony Music

„Nenechám se umlčet.“ Po soudech kvůli zneužívání přepadnul Keshu vztek

Poslední dekáda byla pro americkou zpěvačku Keshu jedna dlouhá soudní tahanice. Byla to ale také cesta k sobě samé. Poté, co svého někdejšího producenta v roce 2014 obvinila ze sexuálního obtěžování, musela znovu najít svůj hlas. Ten se nakonec dostavil v podobě hněvu a frustrace, kterou ventiluje na pátém albu Gag Order. Na něm mimo jiné vzkazuje: „Nenechám se umlčet.“

Pro Keshu představuje novinka, jejíž název odkazuje k zákazu vynášení informací od probíhajícího soudního řízení, také hudební i spirituální katarzi. Tatam je prefabrikovaná popová divoška a pařmenka; dnešní Kesha je temná a také značně syrová. Minimalistickou desku, na které nejsou žádné vyloženě rádiové hity nebo pompézní balady, dala hudebnice dohromady s legendárním producentem Rickem Rubinem, jenž v minulosti pracoval třeba s Metallikou, Red Hot Chilli Peppers, The Strokes, Linkin Park nebo Johnnym Cashem.

Album vznikalo během pandemie a podle zpěvačky se na něm proto odrážejí všechny emoce, které v sobě zadržovala do doby, než se svět metaforicky zastavil. Pak už se s nimi ale vypořádat musela. „Jako umělkyně jsem měla pocit, že se musím vším zlým, čemu jsem se vyhýbala, prohrabat a očistit se hudbou,“ uvedla Kesha v rozhovoru pro server Dazed Digital s tím, že i když je bavička a chce, aby byli lidé šťastní, nemohla se před některými věcmi už nadále schovávat.

Ústřední singl alba dobře ilustruje, co posluchače tentokrát čeká. Namísto juchání a duhových balad se Kesha noří do temných hlubin svojí duše.

A že těch kostlivců ve skříni bylo. Když v roce 2016 soud zpěvaččinu žalobu na Dr. Lukea smetl ze stolu, rozhodl se producent, který jakékoli sexuální obtěžování popírá, Keshu zažalovat za šíření pomluvy. Spor se táhne dosud a během června dojde k dalšímu slyšení.

„Uvědomila jsem si, že jsem se snažila umocnit hravou stránku svojí osobnosti, a to skoro do bodu toxické pozitivity,“ řekla zpěvačka pro Guardian s tím, že měla za to, že nikoho nebude zajímat temná stránka její mysli. „Došlo mi, že se snažím potěšit lidi a dát jim to, co ode mě chtějí,“ vysvětlila Kesha důvod, proč se rozhodla vybočit ze zajetých kolejí a proč je její novinka nakonec úplně odlišná a značně temnější.

Dvě hodiny pláče

Vhodné prostředí pro odhalení duše a všech jejích nelichotivých podob poskytl zpěvačce právě Rick Rubin. Ten jí dal prostor, aby se emocionálně otevřela. „Po dekádě, kdy jsem cítila, že jsem se určitým způsobem stala karikaturou sama sebe, přišel Rick a řekl, že chce vědět, co se uvnitř mě odehrává,“ uvedla Kesha a dodala, že prvních pár týdnů dokázala dvě hodiny jen ustavičně plakat. „Nikdy mi neřekl, abych se dala dohromady a přestala. Chvíli mi trvalo, než jsem našla hlas pro všechny nepříjemné a trapné emoce. Nechci být na očích jako slabá, zničená nebo nešťastná, protože ve svém životě prožívám všechny pocity.“

Na desce si nakonec Kesha vylila veškerou frustraci z posledních let; je zadumaná, přemítá o smrti, depresích, úzkostech, ale v určitém smyslu dosahuje i nirvány. Spirituálního procitnutí, které by podle zpěvačky někteří popsali jako hlas boží nebo vyšší vědomí, dosáhla kdesi zkraje pandemie po týdnech naprosté psychické paralýzy.

Kesha má vztek, soukromí pro ni prakticky neexistuje, její život je veřejný. A pokud může lidstvo něco spasit, je to láska a soucit. Alespoň tak o tom hudebnice zpívá v songu Only Love Can Save Us Now.

Ono „probuzení se“ nakonec dalo prvotní signál pro vznik alba a pilotního singlu Eat the Acid. „Přísahám bohu, zavřela jsem oči a uslyšela hlas v mojí mysli. Vesmír mi řekl, že je teď můj čas a že všechno bude v pořádku,“ zpívá Kesha.

Píseň je sice o psychotropních látkách, s nimiž má hudebnice zkušenosti, ale svoje vlastní spirituální prozření prožila prý absolutně střízlivá. „Jakmile jednou spatříte všechny věci v životě, už je nemůžete nevidět. Chybí mi naivita, blažená nevědomost a hloupost mého mladšího já,“ připouští Kesha.

Jestliže je píseň Eat the Acid o jakémsi prohlédnutí věcí dosud neviděných, pak je druhý singl Fine Line zase branou otevřenou hněvu. Zpěvačka tu účtuje se všemi, kteří se na ní přiživovali a pokoušeli se ji umlčet. „Všichni doktoři a právníci mi vyřízli jazyk, skrývala jsem svoji zlost, ale podívejte se na mě teď. Mezi tím prodávat a být prodávaná je tenká hranice. Mezi slávou a zapomenutím je tenká hranice,“ zpívá Kesha a v jedné sloce dodává, že tenká hranice je také mezi přežíváním a plnohodnotným žitím. Jinými slovy hudebnice vzkazuje, že bude hlásat svou pravdu a nenechá se umlčet ani zastrašit.

Zpěvačka připouští, že posledních pár let svého života strávila tím, aby dokázala přijmout i svoji temnější stránku. Neznamená to však, že by na Gag Order nenacházela žádné východisko a jen se topila v depresích. Odpověď hledá třeba ve skladbě Only Love Can Save Us Now, jíž dominují mohutné sbory, před nimiž Kesha káže o lásce jako o zachránkyni. „Během mého spirituálního procitnutí mi došlo, jak jsme všichni vzájemně propojeni, stejně jako les nebo velryby, které si navzájem zpívají. Potřebujeme k sobě cítit lásku a soucit, protože to je klíč k tomu, abychom nebyli tak odděleni,“ míní zpěvačka.

Poselstvím celého alba pak podle hudebnice je, aby si lidé uvědomili, že některé věci v životě nejsou dobré – sama zpěvačka připouští, že prožila věci, které v pořádku opravdu nejsou. „Někdy jsem neuvěřitelně šťastná a jindy mám panické záchvaty. Taková je pravda. Je mi na nic z předstírání, že je vše v pohodě,“ uzavřela Kesha.