Deprese ani nezvladatelná posedlost drogami pochopitelně nepatří mezi záliby, které by někdo podstupoval dobrovolně a liboval si v nich. Naopak. Drogovou závislost nelze zastavit ze dne na den a umělci, kteří jí naplno podlehli, tak rozhodně neučinili schválně. Je pochopitelné, když hudebníci využívají tvorbu jako nástroj ke zpovědi z depresí a útěku před realitou. V takové situaci můžou písně o drogách plnit roli konfrontování vlastních problémů a stavění se tváří v tvář vnitřním démonům. Neexistuje ale moc rozumných důvodů, proč by muzikant měl veřejně mluvit o zneužívání antidepresiv a prášků proti úzkosti, které neodmítá, ale naopak je vyobrazuje coby přirozenou součást svého životního stylu. Obzvlášť, když je většina jeho fanouškovské armády mladší osmnácti let.
Rapper Lil Peep, vlastním jménem Gustav Åhr, se stal jednou z nejvýraznějších postav hudebního světa pro generaci mileniálů. Server Pitchfork jeho tvorbu v lednu označil za budoucnost emo hudby, která přináší novou podobu agonie pro nastupující generaci. Peepova debutová deska Come Over When You're Sober, Pt. 1 propojovala témata sebevraždy, užívání drog a nechuti k životu. Zároveň přinesla průkopnický styl současného trapu, ve kterém nechyběly syrové kytary ani předložené srdce na dlani. Lil Peep se stal modlou nejistých teenagerů, kteří se snažili pochopit svůj životní úděl. Zároveň ale všichni věděli o Xanaxu, antidepresivech a dalších prášcích proti úzkosti, které rapper užíval a netajil se tím.
Svou závislost naopak dokumentoval na sociálních sítích, až se mu 15. listopadu 2017 nakonec stala osudnou, Gustava našli mrtvého v jeho tourbusu. Bylo mu čerstvých 21 let. Den před smrtí na svůj instagramový profil vložil video, v němž si do pusy sype bílé tabletky, zhlédlo ho téměř 6 milionů lidí. V osudný den pak nahrál fotky s popisky jako „Až umřu, budete mě milovat“ a pak už jen závěrečné „fuck it“. Vedle předávkování se mimochodem začalo hovořit také o variantě, ve které měla jedna z fanynek Peepovi prodat Xanax doplněný o syntetický opioid fentanyl, aniž by o tom mladý rapper věděl. Prášky, které je možné legálně sehnat na předpis od lékaře, se tak či tak stávají součástí mainsteramové kultury a formují soudobý obraz hip hopu a trapu.
Trapová scéna s pachutí Xanaxu si získala vlastní přezdívku, a to SoundCloud rap. Většina jeho představitelů včetně Lil Peepa totiž svou kariéru zahájila pro několik zasvěcených právě na digitální platformě SoundCloud. Směr se mimo jiné vyznačuje lo-fi produkcí, mumláním a neustálými odkazy na deprese a užívání léků proti úzkosti nebo bolestem. Kromě Peepa do skupiny cloudových rapperů, která se především u nejmladší generace těší enormnímu úspěchu, patří třeba Lil Xan. Rapper na zhýralost Xanaxem neodkazuje jen svým pseudonymem, ale i textem hitu Betrayed. Složil ho prý jako antihymnu prášků poté, co je nadobro vysadil. „Skladbu jsem napsal krátce potom, co jsem si dal Xanax naposledy. Betrayed je namířený proti užívání drog. Teď tyhle sračky neberu, ale rozhodně si myslím, že pomohly při tvorbě songu,“ uvedl protiřečící si Lil Xan, jehož nepříliš sofistikované texty může kdekdo pochopit obráceně. Refrén „Xanax si tě vezme, Xanax tě podělá, Xanax tě zradí“, který jen na YouTube zaznamenal skoro 62 milionů zhlédnutí, totiž anglicky nemluvící publikum teenagerů jen stěží pochopí jako písničku, která se vůči drogám vymezuje.
Dvojnásobně větší pozornost v rámci digitálních médií v té době získal rapper Lil Uzi Vert a jeho virální skladba XO Tour Llif3, v jehož textu figurují věty jako „xanáxek ztlumí bolest, xanáxek ji zažene pryč“.
Hudebníků, kteří skrze svou tvorbu adresovali sílící problém s prášky, se objevilo nespočet. Sebedestruktivní závislostí na Xanaxu si prošel například jeden z nejuznávanějších evropských rapperů současnosti jménem Yung Lean, který v prosinci vyprodal a moshpity zaplnil Velký sál pražské Lucerny. Z období, kdy se život jednadvacetiletého Švéda točil okolo Xanaxu a kokainu, vzešel například track Miami Ultras. Tehdy se prý Yung Lean naprosto odloučil od reality, zažil mentální kolaps a zdemoloval si byt do takové míry, že ho police doma našla zkrvaveného pod kusy zdí. Rapper nakonec skončil v psychiatrické léčebně v Miami. Ve stejné době se navíc Leanův kamarád zabil při automobilové nehodě, když řídil pod vlivem Xanaxu.
Youtuber a R&B producent Joji zase v písni Pills používá Xanax a Zoloft jako synonymum pro holku, na níž se stal závislý a potřebuje ji k životu. Z talentovaných umělců, kteří vzešli z digitálního prostředí cloudových rapperů, můžeme jmenovat i producenta Corbina (dřívě Spooky Black). Přestože se prvoplánově nevěnuje Xanaxu, na své debutové desce Mourn zpívá o sebevraždách, znásilnění a počátcích svých depresí. Masového zájmu o tento emočně obnažený a pochmurný přístup k muzice si pochopitelně všimli správci Spotify, tedy digitální platformy, prostřednictvím které poslouchá muziku většina současných teenagerů a dvacátníků po celém světě. Jejich odpovědí na vzestup depresivních cloudových rapperů i smrt Lil Peepa se stal playlist Tear Drop, v překladu tedy slza, jež jako by ospravedlňovala veškerou sklíčenost, kterou je jejich produkce nasáklá až na dřeň. Seznam písní doplňuje popisek: „Odešel příliš brzo... Nikdy na tebe nezapomeneme, Lil Peepe. Odpočívej v pokoji.“
Ano, kombinace deprese, nejistoty a Xanaxu se právě před pěti lety stala jedním z hlavních hudebních trendů. Zmíněný Yung Lean nebo Corbin nepochybně patří k nadaným umělcům, kteří už nyní do značné míry dotvářejí podobu současné hudební produkce. Málokterý hudebník totiž dokázal o svých problémech zpívat tak otevřeně jako oni. Tragédie Lil Peepa ovšem poukazuje na temnou stránku této exprese depresí a životních útrap skrze muziku. Kromě nálepek zvěstovaného průkopníka ema dnes na Peepa můžeme vzpomínat jako na člověka, který nezvládl vnitřní boj a drogám podlehl v pouhých 21 letech. Jeho smrt by se měla stát jasnou výstrahou pro zástupy mladých posluchačů, že Xanax a antidepresiva nestojí za glorifikování ani nestojí za to, aby se staly součásti neřízené mladistvé rebelie. Na jejím konci totiž může čekat i smrt.