Obrázek k článku VLČKOVIZE: Umění protestu. Magor Jirous vyznával volnost v hospodě i na Hradě
| Josef Vlček | Foto: Profimedia

VLČKOVIZE: Umění protestu. Magor Jirous vyznával volnost v hospodě i na Hradě

Dostalo se mi do ruky CD skupiny Nevidim. Je to záznam loňského vystoupení v hospodě U Čiháků ve Vystrkově u Humpolce, které proběhlo na počest humpoleckého rodáka Ivana Martina Jirouse ve dnech, kdy by oslavil osmdesátiny. Třeba to byl nultý ročník každoročního festivalu Jirousův Humpolec podle vzoru Jiráskův Hronov nebo Neumannovy Poděbrady.

Jak tak poslouchám album Nevidim, začnou mi hlavou kroužit vzpomínky na legendárního guru českého undergroundu přezdívaného Magor. Nebyli jsme přátelé, ba ani kamarádi, ale setkávali jsme se na společných akcích a rád na ně vzpomínám právě kvůli němu. Byl to opravdu magor, ale šílenosti, které někdy vyváděl, měly své opodstatnění a logiku.

Stalo se zvykem mýtizovat osobnosti undergroundu. Brzy se z Mejly Hlavsy, Pavla Zajíčka nebo Magora stanou prkenní klasici, kteří snad ani nebyli z masa a kostí. Jejich lidské tváře zmizí a stanou se z nich knižní postavy, možná i mučedníci bez smyslu pro humor. Ten Jirousův byl někdy těžko uchopitelný, ale vždy motivovaný potřebou svobody.

Legendou byly jeho protesty. Zažil jsem ho několikrát v hospodě Rybárna v Gorazdově ulici. Byla to oblíbená restaurace Václava Havla. A taky druhá nejoblíbenější Jirousova (tou první byla špeluňka na Smíchovském nádraží). Magor se tam pokaždé s někým pohádal a na protest vylezl na židli nebo na stůl a svlékl se do naha.

To svlékání bylo jeho velkou zálibou. Byl ochoten se svléci i na Pražském hradě při recepci na svátek 28. října. To bylo na protest proti tomu, že mu pořadatelé zabránili v pokusu houpat se na lustru, neboť po požití nějakých lihovin došel k pocitu, že je Tarzan. Mělo to pak ještě pokračování, ale to bylo tak drsné, že se ho stydím vyprávět. Ale ať tehdy blbnul, jak chtěl, v jeho činech uprostřed vymydlených sakáčů byla stále přítomna urgentní potřeba dělat si co chci, být volný. Jen rozpažit ruce a volně vzlétnout.

Vrátím se k Nevidim. Tahle kapela patří do kategorie pozdního undergroundu. Hraje už dvacet pět let a je zvláštní tím, že muzikanti nesmí používat nástroje, na které umí hrát. Nikdy prý neměli zkoušku, takže pokaždé zní nově a jinak. Slyšel jsem je na festivalu ve Všeticích asi před čtyřmi roky a zážitek z jejich vystoupení v tamní konírně trávím ještě dnes. Taky jim tehdy zbývalo jen rozpažit…

Seriál textů Josefa Vlčka nazvaný Vlčkovize vychází každé pondělí na webu Headlineru. Přináší vzpomínky hudebního novináře i pohledy na současnou hudební scénu.

Foto: Jan Kolman