Když se předloni Miley Cyrus rozloučila se svým dlouholetým labelem RCA a podepsala spolupráci s Columbia Records, dalo se čekat, že na to s příští nahrávkou půjde odlišně. Ale ona to vzala zcela z gruntu. Nejprve se v emotivním otevřeném dopise adresovaném Hanně Montaně rozloučila s populární postavou, aby bylo všem jasné, fanouškům i lidem z branže, že je to pro ni definitivně uzavřená věc. „I když jsi považovaná za mé alter ego, v jistém období jsi v rukavičkách měla z mého života víc, než jsem dokázala v rukou držet já sama,“ stojí v psaní na roztomilém dopisním papíře zveřejněném na zpěvaččině Instagramu.
Pod novým labelem se Cyrus zprvu jen rozcvičovala. Objevila se v remixu singlu Without You od The Kid Laroi, nahrála Nothing Else Matters na tribute album Metalliky a vydala živák Attention: Miley Live. Ono se není moc co divit, pořád bylo krátce po vydání její předchozí desky Plastic Hearts a Cyrus byla uprostřed kolotoče k její propagaci, včetně velkého turné. I tak asi málokdo čekal, že až se zpěvačka vrhne do přípravy nové desky, výsledkem bude konceptuální diskopopová nahrávka.
Album jako den a noc
Zní to možná šíleně, konceptuální popové taneční album, ale Cyrus už na předchozích deskách ukázala, že zdánlivě zvláštních vytyčených cílů směle dosáhne: od country po experimentální hudbu. Novinku Endless Summer Vacation popsala jako milostný dopis Los Angeles.
„Pokud jde o posloupnost, rozdělila jsem nahrávku na dvě části, AM a PM,“ přiblížila Cyrus fanouškům koncept ve videu na svých sítích. „AM pro mě reprezentuje ranní dobu, kdy je všude bzukot, energie a pocit nových příležitostí. Je to nový den. V noci cítíte určité plíživé zasévání špíny, ale i půvabu zároveň. Večer je skvělý čas si odpočinout a nabrat síly. Nebo je to čas vyrazit ven a poznat tu divokou část města. V L. A. je v noci určitá energie, kdy cítíte probublávat problémy, a to je pro mě velmi inspirující.“
S výše zmíněnými slovy si lze všimnout další věci typické pro novou desku, a tou je minimální promo. Na podzim se sice v řadě metropolí objevily plakáty s heslem Nový rok, nová Miley, ale jinak se Endless Summer Vacation dočkala téměř nulové propagace. Zpěvačka nedávala žádné rozhovory, jen čas od času nahrála na internet video s komentářem k desce či písni. V tiskové zprávě k novému albu jsme se ještě mohli dočíst, že Miley je nyní nejsilnější a nejpřesvědčivější, jaká kdy byla, a nahrávka odráží sílu, kterou v sobě našla, když se začala soustředit na správný fyzický i duševní stav.
Jenže to jsou spíš takové obecné řeči, které sice potvrzují, že se Miley Cyrus daří, ale o práci na novince toho moc neprozradí.
Začátky u piana
Michael Pollack, producent a spoluautor několika písní na Endless Summer Vacation, byl naštěstí sdílnější. O dost. Když se z prvního singlu Flowers stal hit, v rozhovoru pro Variety se rozpovídal o jeho vzniku: „Přijetí Flowers byl úplný úlet. Jsem si vědom toho, že působí jako jednorožec, nad kterým všichni vzdychají. Ve vaší kariéře je opravdu málo momentů, kdy můžete být součástí něčeho takového.“
A přitom to zpočátku vypadalo na úplně jinou skladbu, jejíž hitový potenciál vytanul až s další prací. „Začalo to jako řada dalších písní na této desce,“ popisoval producent. „Jenom Miley, ALDAE (kalifornský hudebník Greg Heinn, pozn. red.) a já u piana. Nejdřív jsme měli refrén, a jestli si to pamatuji správně, tak texty, melodii i rozvržení už jsme pak skládali souběžně. Byla to jedna z těch skladeb na bázi kvintového kruhu, kdy melodie sama od sebe vytvářela strukturu a obráceně. Ta skladba se prakticky napsala sama.“
Kvintový kruh je velmi (ale opravdu velmi) zjednodušeně řečeno skladatelská pomůcka, kdy se hudební stupnice rozepíše do kruhu podobnému ciferníku hodin a posouváním se po kruhu se posouvá i transpozice. Pollack ovšem od začátku věděl, že nevytváří další běžnou věc. „Ten den jsme složili jedinečnou skladbu, to mi bylo jasné. Ale lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem už tehdy tušil, jaký hit to bude.“
Flowers totiž stojí na silné melodii, to je slyšet na první poslech. V den svého vzniku šlo však jen o minimalistický demáč, v němž Cyrus zpívá za doprovodu piana. Na podobné kostře vznikala většina skladeb. „Téměř každá píseň, na které jsem pracoval,“ dodal Pollack, „začínala stejně jako Flowers jen s pianem a možná je z poslechu rozeznáte. Miley byla neoblomná ve své touze nejdřív napsat silnou píseň a teprve pak na ni nabalovat další produkci.“
Triumf od USA po Česko
I z Flowers se ten diamant musel nejdřív takto vybrousit. Možná proto autoři v den vzniku nedokázali odhadnout, jak zásadní píseň tehdy vlastně složili. Ale jakmile byla skladba venku, rozletěla se do světa způsobem,
který redaktor Variety ve zmíněném rozhovoru přirovnal k nukleárnímu výbuchu.
V padesáti zemích včetně Česka se dostala na první místo hitparád. Pro Miley Cyrus to byl po Wrecking Ball teprve druhý singl, se kterým v domovských Spojených státech vyšplhala na vrchol singlového žebříčku. Skladba válcovala Spotify, kde trhla rekordy pro nejstreamovanější píseň v prvním i druhém týdnu od vydání. Další rekord jí patří za nejrychlejší dosažení sta milionu přehrání. Není pochyb, že Flowers bude jedním z komerčně nejúspěšnějších singlů letošního roku. A to vyšel v polovině ledna, tedy v době, kdy je trh pořád trochu unavený po předvánočním maratonu.
Mít vše pod kontrolou
„Je umělkyní v každém smyslu toho slova,“ pokračoval producent ve vyprávění o vzniku desky. „Její cit je dokonalý a tvůrčí vizi má tak jasnou, že vám stačí jenom věřit tomu procesu a následovat ji v každé skladbě.“ Samozřejmě můžeme hádat, co z toho myslí producent vážně a co jsou jen vzletné řeči, jimiž dělá reklamu tvorbě, pod kterou je podepsaný. Nicméně snahu mít vše pod kontrolou Cyrus upřít nemůžeme. „Ona je jediný umělec, se kterým jsem kdy dělal, kdo mi osobně v esemesce psával, v kolik a na jaké adrese se sejdeme na další nahrávání.“ Šoubyznys jako území plné agentů zařizujících svým hvězdám první poslední je obecně vnímaná věc. Že zrovna Miley Cyrus tuto představu nabourává, je vlastně nejen pro fanoušky milé překvapení.
Obraz zpěvačky stojící nohama na zemi producent potvrdil i v odpovědi na otázku, co se mu na spolupráci líbilo nejvíc: „Vybrat jednu věc je těžké, ale kdybych měl za sebe něco opravdu vypíchnout, tak je to její rovnováha v přesvědčení o vlastních nápadech a důvěře ve spolupracovníky. Je neuvěřitelná skladatelka, ale zároveň jí úplně nezáleží na tom, kdo s jakou melodií zrovna přišel. Chce prostě jenom vytvořit ten nejlepší výsledek.“
Že se deska povedla, o tom svědčí nejen naše recenze, ale i reakce řady jiných médií od Rolling Stone po The Independent. Novináři se shodují především na tom, že se Miley Cyrus vydává vlastní dospělou cestou a roky zkušeností teď přetavuje do nové, autorsky svobodnější éry. Výše zmíněný příběh Endless Summer Vacation může zdánlivě připomínat další rutinní práci mainstreamových profesionálů, ale zdání klame. I když Miley Cyrus sama k nové desce moc sdílná nebyla, její tvůrčí posun je na novince slyšet prakticky od začátku do konce.