Možná to řadu fanoušků tvrdé muziky překvapí, ale blackmetalový žánr měl u nás vždy pevně a hluboko zasazené kořeny. Již koncem osmdesátých let se u nás zrodilo kultovní těleso Master’s Hammer, které si dodnes drží status jedné z nejzásadnějších kapel, jež významným způsobem ovlivnila formování této krajně extrémní muziky s přesahem do náboženských otázek. Vedle Master’s Hammer v té době vznikl další věhlasný projekt Root, jehož zakladatel Jiří „Big Boss“ Valter se postupem času stal doslova symbolem black metalu v našich končinách.
Právě v řadách Root začal mezi lety 1996 až 1999 obstarávat kytaru jistý Alesh AD, který se po několikaleté pauze ke skupině vrátil ještě v roce 2014 a působil v ní až do loňského roku (2022), kdy kultovní blackmetalový „kořen“ definitivně opustil. Vyjma Root se dlouhodobě věnoval svým vlastním projektům a v posledních letech se výhradně soustředí na svůj sólový projekt s názvem Ravenoir, jenž na domácí scéně vyniká výborným zvukem a především bohatými kompozicemi temných metalových písní.
Alesh AD, dnes již pevně zainteresovaná a respektovaná postava domácí blackmetalové scény, pod tímto projektem na konci října vydal třetí řadové album s ďábelským titulem Cultus Inferi. Něco málo mi k nové placce osobně sdělil sám její stvořitel a velvyslanec pekel v jedné osobě.
Projekt Ravenoir jste založil před třemi lety, v té době ještě vedle svého účinkování s kapelou Root. Proč jste se rozhodl pro nový black a deathmetalový projekt ve stylu kapel Behemoth nebo Belphegor?
Ta myšlenka ve mně uzrávala delší čas. Novému studiovému projektu jsem vdechl život, především protože mám dosti velkou skladatelskou potenci a stále další nové hudební nápady, které tak mohu ventilovat. V tom, co dělám, spatřuji naprostou svobodu a hlavně naplnění. To je pro mě velice důležité. Obtížná situace způsobená pandemií, která tehdy propukla a pozastavila tak na nějaký čas koncertní aktivity Root, mé rozhodnutí v podstatě jen urychlila. Temná tvorba, syrovost, podmanivé a chladné melodie jsou pro mou osobu přirozené a za těch více než třicet let na hudebním poli i privilegiem. Vždy se snažím být osobitý a zachovat svůj skladatelský rukopis. Kreativita nemá hranice a není ničím limitována.
Co tedy bylo hlavní inspirací pro novou, v pořadí třetí řadovou desku Cultus Inferi?
Původ inspirace pro komponování alba opravdu neznám. Nevím, co přesně je ten spouštěč. Je to cosi v mém nitru, co zažehne tvůrčí impuls a probudí tak emotivní vjemy, které otevřou bránu do mého hudebního světa. Co se týče aktuálního alba, nejedná se o koncepční dílo. Všechna dosavadní alba Ravenoir spojují témata mystiky, infernálních výjevů, otázky života a smrti a v neposlední řadě také blasfemie.
Album jste po instrumentální stránce skládal celé sám. Jak dlouho vám to trvalo? A jak probíhal proces nahrávání?
Ano, hudební stránka Ravenoir byla, je a vždy bude čistě mou záležitostí. Pokud jde o proces komponování, psaní textů i nahrávání samotné, tak ten se v mém případě nijak zvlášť neliší a je léta stejný. Hudební nápady a stejně tak i texty se postupně vybrušují jako neopracované diamanty až k mé naprosté spokojenosti. Kytara je mým hlavním výrazovým prostředkem a jejím prostřednictvím vznikají veškeré mé nápady. Většinou mám jasno už od počáteční fáze komponování skladby, jakou má mít atmosféru a jak má ve finální podobě znít.
Proces tvorby bývá vždy rozdělen na několik fází a nahrávání se věnuji průběžně dva až tři měsíce. Nahrávání bicích nástrojů a zpěvů probíhalo v bzeneckém Shaark studiu. Kytarové i baskytarové party se nahrávaly v mém domácím studiu. Mix a mastering alba vznikal pod rukama mistra zvuku Pavla Hlavici ve studiu Shaark a celkovou produkci mám na starosti já osobně. Tento způsob práce mi naprosto vyhovuje a nahrávání je pro mě vždy úžasným dobrodružstvím.
Na textu písně Belial’s Realm se podílel i sám Jiří Big Boss Valter. Proč jste se pro spolupráci s ním rozhodl? Přece jen, spolupracovali jste spolu několik let v kapele Root.
Tento text se dostal do mých rukou náhodně, společně s několika dalšími archiváliemi z dávné historie Root, které mi Big Boss před časem předal. Text skladby Belialova říše napsal někdy v první polovině devadesátých let. Ihned po přečtení mě velice zaujal, a tak jsem ho oslovil. Velký šéf souhlasil a já tuto záležitost považuji za finální tečku naší vzájemné a letité hudební spolupráce.
S vaší muzikou se nedílně pojí i umělecké zpracování obalů desek. Na přebalu Cultus Inferi se podílel Mexičan Nestor Avalos. Co má ten vizuál symbolizovat?
Pro spolupráci s výtvarníkem Nestorem Avalosem jsem se rozhodl již v době vydání druhého počinu In the Womb of Sin. Je velmi kreativní a jeho výtvarná díla jsou naprosto dokonalá a fantastická. Jsem velkým obdivovatelem jeho děl, stejně jako on je velkým příznivcem Ravenoir. Je schopen dokonale ztvárnit moje náměty a představy přesně podle mých vizí a poznámek. Komunikace mezi námi probíhala hladce a je s ním opravdu radost spolupracovat. Jsem přesvědčen, že tohle nebyla naše poslední spolupráce. Výjev zobrazuje scénu pomyslného chrámu inferna, kdy dva cherubíni temnot přinášejí z plamenů ohnivou monstranci coby relikvii k následnému rituálu a adoraci. Celé album je zahaleno temnou clonou a glorifikací bezbožnosti. Jedná se čistě o můj osobní postoj neznaboha.
Ravenoir je zatím čistě studiový projekt. Nemáte zájem hrát naživo?
Tuto otázku dostávám velice často. Vzhledem k dlouhodobě přetrvávající problematické situaci související s nestabilitou uvnitř kapely, a tudíž s neustálými personálními změnami v sestavě pramenícími především z neaktivního přístupu, upřednostňování jiných priorit a částečně i rozdílných názorů na fungování kapely jsem se rozhodl, že Ravenoir budu již dále prezentovat jako svůj studiový projekt. Byl jsem z této donekonečna se opakující situace frustrovaný a značně unavený. Nadšení pro koncertní aktivity mě už nějak opustilo. Přiznávám, že skládání muziky, psaní textů a studiová práce pro mě vždy byly a jsou mnohem silnějším zážitkem a naplněním než cestování a koncertování. Je to moje rozhodnutí. Zda je definitivní, nemohu nyní s jistotou říct.
Jak se dnes díváte na blackmetalovou a deathmetalovou muziku? Vnímáte v jejím rámci určitý vývoj? A jaké kapely vás třeba inspirují na domácí scéně?
Nijak zvlášť se tím nezabývám a po pravdě, je mi to v podstatě úplně jedno. Snažím se soustředit výhradně na Ravenoir. Dělám už jen to, co mě nějakým způsobem naplňuje, a snažím se to dělat tak, jak to cítím já. Nic jiného zvlášť nevnímám.
A jaké jsou ambice Ravenoir? Co mohou posluchači v blízké budoucnosti od projektu očekávat?
Komponování a nahrávání alb je moje vášeň číslo jedna a tomu se chci do budoucna věnovat na šest set šedesát šest procent. V následujících měsících máme v plánu s vydavatelstvím Black Barn Music připravit vydání limitované edice 3LP boxu RAVENOIR se všemi dosavadními alby. Ten by podle aktuálních informací vydavatele měl vyjít v první polovině následujícího roku. Budeme pevně doufat, že tomuto plánu a slibu dostojí a nic jej znovu nezmaří. Já se budu průběžně a velice pozvolna věnovat skládání nového materiálu pro další album. To bych rád realizoval v roce 2025. Rozhodně však na nic nespěchám. Všechno má svůj čas.
Seznamte se
Ravenoir vznikl v roce 2020 jako sólový projekt hudebníka Aleše Dostála, jenž si říká Alesh AD. Žánrově se dá zařadit mezi blackened death metal, tedy muziku, která propojuje elementy black metalu a death metalu. Na svém kontě má projekt, vyjma nové desky Cultus Inferi, také další dvě studiová alba. Konkrétně debutové The Darkest Flame of Eternal Blasphemy (2021) a In the Womb of Sin (2022). Dostál se vyjma muziky věnuje také literární sféře. V roce 2017 sepsal knihu s názvem Temné kořeny, jež podrobně pojednává o historii kultovní české skupiny Root, ve které dlouhá léta působil jako kytarista.