Obrázek k článku RECENZE: Lety Mimo vzpomínají na staré časy, ale hlas není zcela v pořádku
| Lukáš Rešl | Foto: Lety Mimo (Press)

RECENZE: Lety Mimo vzpomínají na staré časy, ale hlas není zcela v pořádku

Minulý rok uběhlo dvacet let od vydání debutu alternativních rockerů Lety Mimo. Kapela se rozhodla v rámci výročí vydat speciální album Re:Fresh, které kvůli covidovým šlamastikám nakonec vyšlo až letos koncem října. Nový počin odkazuje právě na debut Spacepunk a skrývá v sobě mnoho překvapení včetně elektropředělávky Šroubů do hlavy od Lucie.

Deska stojí na fúzi mezi pop punkem a synthovými aranžemi připomínajícími dobu na přelomu osmdesátek a devadesátek. Pěvecké party jsou však na nahrávce poměrně slabé a nevýrazné.

Experimentální dílo tříčlenné partě muzikantů sedí a příjemně oživuje její zaběhlý repertoár. Na nové desce naleznete staré kapelní písničky, které jsou převlečeny do nového elektronického kabátu. Celkem kapela přehrála pět starých hitů napříč svou diskografií včetně songu Voda vzduch z první desky. Dále vyjma čtyř zcela nových skladeb Re:Fresh obsahuje také jeden cover, dva remixy a anglickou verzi písně Úkaz s názvem Believe, kterou nazpívala Nikita Kingston. Z hlediska obsahu se tak jedná o rozmanitou desku, jež z logiky věci postrádá soudržnost. Vyloženě špatný song na ní ale nenajdete a je slyšet, že si kapela dala záležet na postprodukci.

Zároveň však z alba nevyčnívá nic, co bych si třeba rád pustil několikrát za sebou. Může za to především zpěv frontmana Lookyho, jenž mě v průběhu poslechu nahrávky jednak nezaujal a taky ničím nepřekvapil. Textově to není žádná hitparáda, navíc místy působí kvůli opakujícím se motivům až primitivně. Dynamika hlasu jede od začátku do konce na stejné vlně, což naštěstí v kontextu výrazných a místy dosti zajímavých elektronických pasáží tolik nevadí. Nicméně největší vokální vzrušení nastává právě až ve zmíněné písni Believe, která baví určitě více než její česky zpívaná verze. Možná by mohli pánové zkusit angažovat zpěvačku Nikitu Kingston natrvalo.

Abych nebyl pouze kritický ke zpívaným partům, muzikanti si dali bezesporu záležet na instrumentální formě desky. Příjemným poslechem je druhý track V meditacích, který, jak název napovídá, vás pošle myšlenkami skrze vesmírně znějící syntezátory do jiné dimenze. Podobná nálada se nese i v následující písni Voda vzduch, která mi připadá o parník lepší než její podoba z roku 2001. Ostatně oživení starých songů se kapele zdařilo. Dokonce i nová Zkouška sirén zní v porovnání s původní podobou o poznání líp a zvukově je mnohem zajímavější. To samé platí i o nejzběsilejším kousku Electra ’21, který zaujme gradací.

Jako by všechna ta výrazná elektronika dala kapele úplně novou jiskru, kterou tak dlouho hledala. Z předělávky Šroubů do hlavy jsem měl ze začátku trochu strach, jako mám ostatně kdykoli, když si mám poslechnout covery známých a zaběhlých písní. Kapele se však podařilo vytvořit důstojnou elektronickou podobu Lucie, která je ve výsledku spíše příjemným remixem.

Ani závěrečné remixy písní V meditacích a Nedoceněná nejsou vůbec špatné. Kapela v nich spojila síly s producentem a zároveň studiovým členem Lukášem Midubem.

V konečném souhrnu se tak jedná o zajímavou a do určité míry také osobitou desku, která baví především svým instrumentálním pojetím. Skladby mají s elektronickým podkladem mnohem výraznější dynamiku a písně jsou celkově živější než nahrávky ze starších desek. Zcela nové skladby se na albu také neztrácejí a například čtvrtou skladbu Priority považuji za jednu z nejpovedenějších.

Re:Fresh sice není rockový nářez jako zamlada, ale kapele tenhle synth pop možná sedí více než punk rock.

Verdikt: 61 %

Po zvukové stránce jedna z nejzajímavějších desek v historii Letů Mimo. Nepříliš výrazný zpěv sice nahrávce neškodí, ale taky nezvyšuje její kredit. Re:Fresh by se klidně obešla bez vokálních partů jako zábavná instrumentální deska.