Ještě v roce 2020 o jeho existenci nevěděla ani celá Ostrava, odkud pochází. Tedy mluvíme-li o hudební scéně. Jak on sám barvitě líčí v textech písní, Enricovo dospívání se neslo v byznysovém, ne zrovna legálním duchu. Tvrdá realita ulic pro znevýhodněné mladé lidi, kteří chtějí něco znamenat, platí i v dnešní době. A zejména pro ty, které kvůli rodinným poutům ovlivnil kriminál již v dětství.
Jenže Hard Rico měl jiný sen. Vymanit se z bídy a pochmurných stěn tunelového vidění zahrnující podpultovou činnost a vyjít na povrch se svým talentem. V době, kdy přišel covid a Ostrava ztratila rapový crème de la crème, tedy vydavatelství Azurit Kingdom, využil mladík situace a čuchu na talenty, který má etablovaný Sergei Barracuda. A zrodila se hvězda. Sedmnáctiletá romská raketa odstartovala Hot 16 Challenge ve velkém stylu a získala pozornost nejednoho páru uší.
Moravskoslezská metropole začala být Ricovi rychle malá. Lyrický, produkční a osobnostní posun byl u něj vidět měsíc od měsíce, což je v českém rapu věc nevídaná. Jenže snový vzestup může lámat nohy. Ne však mladému muži, který „podělával“ dřív, než se dostal do puberty. Jeho sebevědomí a smysl pro loajalitu vzaly za své a s podporou neznámých ostravských producentů zvládl vyprodukovat EP Kriminal Mood a následně desku Devil’s Son, která se stala platinovou.
Kontroverze musí být
Přeskočíme-li poslední dva roky, v nichž přišel rozkol s Barracudou, etablování se na scéně a druhá, ještě úspěšnější deska Secret Eyes, dostaneme se konečně k aktuální desce GLOBAL. Enrico se nikdy netajil nejvyššími ambicemi a ani není důvod; ostatně když jeden singl nasbírá před vydáním alba 10 milionů streamů na jediné platformě, také bychom odložili ostych stranou.
Pouliční mentalita nicméně znovu prostupuje celým procesem jako stín. Jeden příklad za všechny: Ačkoli není zdaleka potvrzeno, která ze čtrnácti nových stop byla předmětem debat, po vydání se mluvilo o tom, že Hard Rico nezaplatil producentům za instrumentály k trackům. Na druhou stranu, pokud si mohl dovolit zaplatit hosty, jako jsou Rytmus, Yzomandias, Robin Zoot nebo Luca Brassi10x, nechce se takové informaci věřit.
Obsah desky je přesně to, co by fanoušek rapové muziky očekával. Tematicky se znovu dostáváme na dřeň Ricova světa, který se s přicházející hudební zkušeností mění z chudého na bohatý. Mnohem častěji narážíme na témata peněz a šperků a méně na osobní témata – podstatu jeho come-upu. Trapový synchron s latino rytmy (ONLY G’Z, ULICE DRUHÁ MÁMA) či zpěvný rap do housu (GHETTO ROMANTIKA) přidechuje k vydělaným milionům, což je sice bezva a moc mu to jako posluchač přejete, ale duše tracku se bohužel s třikrát nastaveným refrénem vytrácí.
Nutno nicméně zmínit a ocenit ohlédnutí za kořeny českého rapu. Konkrétně trapový drill
switch-up tracku Cigánský sen od Rytmuse s Wichem s názvem I KDYŽ TO NENÍ, JAK MÁ. Rico zde bez příkras vypráví o tom, co všechno musí mladí Romové absolvovat v případě, že se chtějí mít dobře. „Žijem cigánský sen, ale není to sen, je to příběh. O tom, jak žijeme ve tmě. Všechno je chladné a nic není pěkné. Narozen v pekle a nic mě nelekne,“ rapuje.
Verdikt: 75%
Rychlé a úderné tracky si rapová cílovka zamiluje a je zajímavé, že ani třetí album o drogách a životním strádání v podobném stylu není nuda. GLOBAL bude úspěšný, nejspíš platinový, ale s ním přichází i změna. S přibývajícími mainstreamovými vlivy se začne vytrácet původní dravost a gró, díky němuž Hard Rico vystřelil tam, kde je.