Obrázek k článku Katarzia: Snažíme se zorientovat ve vztazích. Lidé po třicítce teď určují, jak to bude
| Marek Reinoha | Foto: Shotbyus

Katarzia: Snažíme se zorientovat ve vztazích. Lidé po třicítce teď určují, jak to bude

Katarzia ve studiu Sono Doupě Records pod producentským vedením Petra Ostrouchova nahrála album, které dostalo název Šťastné dieta. Novinářská poslechovka se konala 29. června, a jelikož jsem se jí zúčastnil, mohu vám zprostředkovat svoje dojmy z jeho prvního poslechu.

To album je svým způsobem překvapivé. Katarzia na něm totiž úplně opustila elektroniku a taneční nálady, se kterými pracovala na předchozích nahrávkách. Na novince ji doprovázejí převážně klasické akustické nástroje – bicí Romana Víchy, kytary a občas synťák Petra Ostrouchova, basa nebo kontrabas Tomáše Lišky a klavír Kristíny Smetanové. V některých písničkách můžeme slyšet ještě třeba trubku Oskara Stenmarka (Piesok), Katarziinu flétnu (Dotyk) nebo lesní roh Radka Baboráka (Pohár mlieka). A v několika dokonce Katarziin hlas doprovází jen kytara Petra Ostrouchova.

Právě návrat ke kořenům klasické písničkové tvorby v kapelním podání podtrhuje texty a dává vyniknout jejich sdělením. Texty jsou v podstatě velmi intimní zpěvaččiny osobní zpovědi, pocity a tužby, velmi často o vztazích, a jsou poměrně melancholické a někdy až smutné. V titulním songu Šťastné dieťa zpívá: „Kde je tá rovnosť, o ktorú celý život bojuješ, aj tak ťa umlčí tým, že nemá záujem“.

V melancholické Hnev zase: „Nepatrí mi tento hnev, ja ho neživím a neprijímam, nebudem kričať, ja sa nebijem, ja objímam.“ A v závěrečné a nejenergičtější Dosť: „Si závislá na človeku, čo ti robí zle, akoby si nevedela povedať mu nie, závislá na človeku, čo mal byť pre radosť, akoby si nevedela povedať mu dosť.“

Hudebně i textově se jedná o album, po jehož poslechu jsem ještě několik minut zůstal sedět a vstřebával ho. Bude to silná nahrávka, která si vyžádá více poslechů a která nutí přemýšlet. Šťastné dieťa vyjde 6. října na značce Animal Music a v Headlineru se mu ještě určitě budeme věnovat.

Po poslechu alba jsem Katarzii hned položil několik otázek.

Na vašich předchozích řadových albech Antigona a Celibát nebo na seriálovém albu n5 jste spolupracovala s Pjonim nebo Oliverem Torrem. Hudba byla postavena na elektronických zvucích a někdy až tanečních náladách. Teď se vracíte k čisté písničkové formě postavené na klasických nástrojích. Proč?

Chtěla jsem dát Jonatánovi a Oliverovi volno. Ale ne, my jsme se s Petrem Ostrouchovem už dost dlouho domlouvali, že spolu uděláme desku. Ale já jsem to pořád rušila a až teď to konečně dopadlo. Řekla jsem si, že tyto písničky, které jsem psala převážně s klavírem, se k tomu hodí. A byla jsem zvědavá, kam je dostane. Nakonec jsem za to ráda a jsem mu za jeho práci hodně vděčná. Také jsem tu změnu chtěla i kvůli živému hraní. Elektronika je trochu jiná planeta a připadalo mi, že k ní v Česku a na Slovensku lidé ještě nemají tak blízko. Takže bych to zase chtěla zkusit s kapelou.

Mně osobně po prvním poslechu připadá, že ta sdělení a emoce obsažené ve slovech jsou takhle daleko působivější…

Abych řekla pravdu, já jsem o tom tak nepřemýšlela. Měla jsem období, kdy jsem se učila pracovat v Abletonu a bavilo mě skládat v počítači. Bavilo mě a vlastně pořád baví poslouchat elektronickou hudbu. Mám ráda techno a poslouchám takové dost hyperpopové věci. Ale v tvorbě je pro mě důležitý obsah a texty, ne forma. Často pro mě nejsou podstatné ani harmonie a melodie. Mě nejvíce zajímá, o čem to je. I proto jsem byla otevřená udělat s Petrem desku tímhle způsobem. Potom to zase třeba budu dělat jinak… Ale je pravda, že oproti albu n5, na které jsem psala hodně písniček pro seriál a nebylo se v nich možné úplně dostat do mojí hlavy, protože jsem se snažila napojit na nějaké jiné postavy a cizí příběhy, tady jsou texty hodně osobní. Posluchač se jejich prostřednictvím dostává k tomu, co osobně prožívám a jak přemýšlím.

Texty nejen že jsou hodně osobní, ale jsou povětšinou melancholické a někdy i vyloženě temné. Mám pocit, že v nich chybí trocha nadhledu, na který jsme ve vaší předchozí tvorbě byli zvyklí. Zdá se mi to?

Je to pravda. Z počátku mě možná chvíli i trochu mrzelo, že texty nemají víc nadhledu, že v nich není humor, ale současně si říkám, že když jsem je v těch situacích takto psala, tak to nějaký smysl má. Jen doufám, že témata, která jsou někdy opravdu docela těžká, lidi úplně nezdeptají. Já, jak jsem tady v Čechách už deset let, jsem nabyla dojmu, že tady lidé spoustu věcí obrací v humor. A já to mám také ráda. I na koncertech mezi písničkami si ráda z těch věcí trochu dělám legraci. Tragičnost je podle mě možná v něčem známka slovenské nátury. Vždyť i ty naše pohádky jsou takové temné. A mě baví si hrát s hranicí mezi tím, kdy je to ještě černá komedie a kdy už je to jenom černé.

Použila jste slovo smysl. Vaše texty jsou už dlouhodobě hodně cílené na různé životní situace, na postavení žen ve společnosti, rovnost partnerů ve vztahu a podobně. Je na to vůbec česká a slovenská společnost připravená?

Já nevím, ale mně někdy připadá, že já zapisuji to, co hodně lidí kolem mě žije. Nevím, zda jen v mojí generaci, ale myslím, že jsme to právě my, lidé po třicítce, kteří se snaží zorientovat ve všech vztazích, které se v poslední době hodně transformovaly. Že my jsme ti, kteří určujeme, jak to teď bude. Pro mě je fajn to s lidmi sdílet, protože mám pocit, že mnozí lidé okolo mě přemýšlí o stejných věcech a dostávají se do stejných situací. Podle mě tedy má smysl sdílení pocitů a myšlenek. Pokud budu mluvit jen za sebe, když věci pojmenuji, získám pocit, že už jsou za mnou, že jsou vyřešené a že se mohu někam pohnout.

Ještě poslední otázka. Předpokládám, že po vydání alba budou i koncerty. Budete je hrát s plnohodnotnou kapelou?

Ano, budu zase hrát s kapelou. Právě včera jsme se o tom bavili s bubeníkem a on navrhoval, že bychom mohli mít nějaké zvuky bicích v padu Roland SPD-SX. Ale ne, budeme používat čistě akustické nástroje. Fakt nebudeme mít žádné počítače ani nic elektronického, snad kromě synťáků. A ty možná budou také analogové. Chci zkusit opět hrát takto a poskytnout posluchačům zase jiný typ hudebního zážitku. A těším se na to.