Zásluhy Pomády ovšem nemůžeme zlehčovat. Role Sandy byla pro britsko-australskou zpěvačku Newton-John zlomovou. Její kariéru totiž dělí na dvě poloviny. Před Pomádou, kdy sice vydávala desky, ale prodávaly se dobře jen v domovské Austrálii, a po Pomádě, kdy ze zpěvačky byla hvězda nejen anglofonního světa.
Do hitparád Newton-John vtrhla doslova ruku v ruce s Johnem Travoltou. Muzikálové písně jako Summer Nights nebo You’re The One That I Want byly jejich vstupem do světa uměleckého úspěchu. Travolta se dal víc na hraní, Newton-John na zpívání.
První píseň pro Newton-John i Travoltu, která se hrála po celém světě.
Ačkoliv se popmusic věnovala od teenagerovských let, nezpochybnitelný úspěch tak pro ni přišel až po třicítce. V textech sice pořád zpívala o lásce, radosti a štěstí, přesto to dělala s vyspělou elegancí. Zkrátka, vyhnula se fázi určitého diblíkovství typického v začátcích například pro další australskou popovou zpěvačku Kylie Minogue, a do hitparád vstoupila už jako profesionálka s citem pro repertoár i výběr spolupracovníků. Dva roky po Pomádě vydala hit Xanadu nahraný s Electric Light Orchestra, což byla možná překvapivá kombinace, ale fungovala na výbornou. Pro ELO to byla v rámci jejich diskografie dokonce jediná skladba na špici britského žebříčku.
Nečekaná spolupráce s Electric Light Orchestra.
Svou nejúspěšnější nahrávku vydala Newton-John ve třiatřiceti letech. Album Physical byla na svou dobu odvážná deska. Zpěvačka se sametově křehkým hlasem otevřeně zpívala o sexualitě a společenských otázkách, přearanžovaný pop vyměnila za přímočařejší synťáky a samozřejmě se dostavily skandály a protesty puritánských organizací, došlo i na rozhlasové stanice demonstrativně odmítající Newton-John hrát. Mohly za to texty, které připadaly řadě lidí lascivní a nepřípustné. Dnes je s odtabuizováním ženské erotiky v popmusic spojována hlavně Madonna, ale už před ní se do hitparád dostala Newton-John s texty jako „Dál už si nemusíme nic říkat / leda že by to bylo vleže“.
Sex dostala do hitparád dřív než Madonna.
Album Physical ale nestálo jen na provokaci. Mělo silné melodie, výtečnou produkci a vydala ho už profesně zkušená zpěvačka, která dokázala v médiích i před protestujícími spolky nahrávku s elegancí obhájit. Komerční úspěch byl tady naprosto po zásluze a není divu, že jde historicky o jednu z nejlépe prodávaných australských desek.
Physical dokonce dokázala prosáknout do socialistického Československa, i když jde spíš o komickou epizodu. Západní pop byl u nás až na výjimky zakázaný (ale Pomáda tu mimochodem do kin v roce 1982 šla), úspěch singlu Physical s klipem z posilovny byl však tak velký, že ho možná až příliš okatě obšlehl tým okolo Heleny Vondráčkové. Ta v roce 1986 vydala píseň Svaly a jemně řečeno inspiraci dotáhla i vizuálně.
Žádná z následujících desek Olivie Newton-John už nedosáhla takového úspěchu jako Physical. Popmusic během osmdesátek zažila turbulentní vývoj a následující nahrávky oproti progresivní Physical už klusaly trochu v závěsu. Je to logické, záhy nastoupila MTV a úplně překopala vnímání popmusic, Newton-John necítila potřebu snažit se přizpůsobovat trendům a svou pozornost začala věnovat rodině, charitě a občanským spolkům. Vážná témata přirozeně proměnila její repertoár stejně jako nález rakoviny v 90. letech, Newton-John od té doby v hudbě zvážněla, zpívala texty nesoucí určitá poselství a motivační vzkazy, což sice obsahově zhutnělo, ale v hitparádách to bylo bez šance.
To ovšem nijak nesnižuje její zásluhy. Newton-John byla svého času zpěvačkou, která dokázala do popmusic vnést trochu té dospělosti a romantiky bez naivity. S pozdějším ústupem z hitparád se o to víc věnovala dobročinným spolkům a osvětě. Čím více se takových lidí v šoubyznysu pohybuje, tím lépe.
Jedna z nejhezčích verzí Physical