Tata Bojs, Katarzia či Idea & MC Gey a Bratři představí svou tvorbu v rámci glorchestra v techno hávu a za doprovodu symfonického Unique Orchestra. K jejich setům se připojí i Vladimír 518. Skladby všech zúčastněných se organicky propojí nejen na pódiu, ale i díky umělecké instalaci z dílny Milana Caise. Loni pro tuto akci vytvořil objekt ve tvaru obřích sluchátek nazvaný Stereo. Letos spolu s koncerty poputuje po všech štacích socha jménem Kvadro, která nabízí dokonalý zážitek z poslechu originální skladby i možnost vytvářet zvuk dotykem.
„Hlavním prvkem jsou zde čtyři monofonní diskrétní stopy, které hrají ze čtyř stran přesně doprostřed kruhu. Přesně tam je tedy ideální pozice užít si naplno skladbu, kterou jsem pro Kvadro vytvořil,“ představil Milan Cais, jenž je zároveň i autorem podoby scény a celé podoby vizuální show, své dílo na festivalu Colours of Ostrava. „Skladba je původní, i když seskládaná ze samplů nahrávek všech interpretů, kteří se glorchestry účastní.“
Pokud navštívíte některý z koncertů turné, neváhejte si tento dokonalý zvukový požitek dopřát. Vznik objektu zabral pouhý měsíc a půl od prvního návrhu po skutečnou realizaci. „Je to neuvěřitelné, ale stalo se to skutečností,“ smál se Milan Cais, který Kvadru vnuknul i možnost interakce, pro jejíž demonstraci si přizval asistentku, která spolu s ním vzala do ruky ovládací destičku, která dvojici propojila a umožnila dotykem vytvářet zvuk.
„My se tu budeme chovat slušně, ale kdybychom se obejmuli tělo na tělo, frekvence stoupne nahoru. Čím je dotek kratší a jemnější, pohybujeme se v nižší zvukové frekvenci. Když se dotkneme víc dlaněmi nebo třeba i lokty, generuje to hudbu. Nebo takovou pseudo hudbu,“ vysvětlil Cais a vyzval publikum, že pokud by se někdo odhodlal k odvážnější akci, ať ji zdokumentuje.
Milan Cais o instalaci Kvadro
Audio-vizuální instalace Kvadro nabízí dokonalý poslech a také fyzický zážitek, kdy lidé mohou dotykem vytvářet zvuk. Jak se zrodil nápad na tuhle realizaci?
Minulá rok jsem dělal instalaci s názvem Stereo, tak jsem si říkal, že by to chtělo zase o krůček posunout. Letos tedy máme Kvadro. Otázka je, kam se dá ještě v příštích letech jít. Dolby surround třeba? Ta interaktivní část byla do kontextu instalace přidána až po tom, co jsem se dozvěděl o zařízení Touch a docela mě to nadchlo. Dva lidi si vezmou do ruky destičku a dotykem uzavřou okruh a tím se generuje zvuk. Jelikož je to zapojené přes midi, tak můžeme charakter zvuku různě měnit.
Pozoroval jste na Colours, že by někdo vyslyšel vaši výzvu a objímal se s někým v Kvadru nahý, což dle vašich slov vytvoří nejzajímavější zvuk?
Na Colours jsem byl krátce a musím říct, že před mými zraky se nikdo nesvlíkal. Jestli se to stalo potom jsem už neměl šanci zjistit, ale nikdo mi nic nehlásil. Zjistil jsem jen, že kontakt se špatně propojuje přes fousy, takže na dva chlupatý chlapy by to objímání asi moc nefungovalo.
Vy jste to zkoušel?
Zkoušel jsem jenom ty fousy a to právě moc nefungovalo. Takýe z toho vyplývá, že nejlépe zvuk generuje dotek pokožky na pokožku. Spadají do toho i rty.
Co na Kvadru nejvíc baví vás?
Tvar, provedení i obsah.
Co je pro vás zajímavé na konceptu glorochestra?
Glorchestra je pozoruhodnou a v rámci ČR dost originální akcí. Je za tím spousta práce v ruzných rovinách příprav od výběru písní, interpretů, araží pro orchestr, vizuální stránky, projekcí, světel až po technické zajištění a celou crew, která se chová dost profesionálně. Jsem rád, že jsem její součástí od prvního ročníku a letos dokonce i s Tata Bojs.
Termíny glorchestra 2022
21. 7. – Zámek Slavkov
26. 7. – Výstaviště Praha
17. 8. – Hospitál Kuks
24. 8. – Hrad Švihov
7. 9. – Zámek Orlík
14. 9. – Ostrava Dolní oblast Vítkovice