„Byla to vlastně náhoda,“ tvrdí o vzniku kapely Phoebe Bridgers, která je zřejmě nejvýraznější tváří uskupení. Za své poslední sólové album Punisher z roku 2020 si vysloužila čtyři nominace na Grammy, zazpívala si s Lorde nebo s Taylor Swift, s níž teď pojede i na turné.
Všechny tři hudebnice spolu v minulosti vystupovaly, a tak si řekly, že by mohly společně i něco nahrát. „Když jsme začaly, došlo nám, že by byla vlastně zábava fungovat jako opravdová kapela. Nejdřív jsme chtěly na turné nahrát jeden cover a možná jednu původní písničku. Pak nám ale došlo, že naše společná dynamika je skvělá,“ řekla Bridgers v roce 2018 magazínu Vogue.
Všechny tři se navíc vzájemně obdivovaly. Nápad na zformování kapely se tak najednou zdál ještě logičtější. „I když je naše hudba stylově odlišná, myslím, že do ní všechny vkládáme podobné emoce. Bylo pro nás snadné naladit se na stejnou vlnu,“ řekla Baker a Dacus doplnila, že do společného psaní vnesla každá z členek to nejlepší, co umí.
„Každá přinášíme svůj vlastní styl, ale zároveň máme myšlenky dvou dalších lidí. Julien je skvělá instrumentalistka a Phoebe je zase tvůrčí stroj na nápady,“ tvrdí Dacus.
Všechny tři dámy se v minulosti shodly na tom, že nahrávání jejich eponymního debutového ípíčka bylo asi nejsnazší věcí jejich dosavadních kariér. Společná dynamika a energie se projevily i na nadšení hudebních kritiků, kteří nešetřili chválou. I mnohdy neúprosně kritický Pitchfork nad jejich prvotinou slintal, od NME dostaly hudebnice plnou palbu. „Úchvatná nahrávka, po které budete chtít ještě víc,“ psal britský magazín.
Mužům vstup zakázán
Ačkoli se kapela boygenius částečně vymezuje proti pejorativnímu označení dívčí skupina, klade velký důraz na ženský element; s ípíčkem hudebnicím pomáhaly zase jen další ženy. Už samotný název kapely je popíchnutím patriarchálním strukturám. „Muži jsou vychováváni v tom, že mají nárok na prostor a jejich myšlenky by měly být vyslyšeny, protože jsou skvělé. Ženy se učí naprostý opak, že by měly namísto mluvení poslouchat,“ míní Bridgers.
Boygenius je proto zosobněním člověka, který celý život poslouchal, že jsou všechny jeho nápady geniální. „Myslím, že génius je obecně toxické slovo, ať už ho používáte pro kohokoli; je nedosažitelné a je lehké ho zneužít,“ míní Bridgers.
Po svém prvotním triumfu pokračovaly členky kapely ve svých sólových kariérách. Trvalo jim čtyři roky, než daly dohromady plnohodnotný debut, přičemž prakticky při každém rozhovoru se jich někdo ptal, kdy se všechny opět sejdou. Deska nazvaná The Record vyjde poslední březnový den a Rolling Stone už nyní předpovídá, že by mohlo jít o jedno z nejlepších alb letošního roku.
Bridgers tvrdí, že začala psát písničky pro boygenius krátce po vydání svojí desky Punisher. „Přišel covid a já se necítila úplně produktivní. Hodně jsem na boygenius myslela. Začala jsem skládat nějaký song a došlo mi, že to je rozhodně písnička pro kapelu,“ vzpomíná Bridgers, která svým kolegyním zaslala demo s prosbou, jestli by mohly být opět skupina. Dotaz ve všech vyvolával jistou nervozitu. Všechny tři členky totiž měly za to, že jsou ve svém toužení samy a další dvě ho nesdílejí. Nebyla to pravda.
Nahráváním strávily hudebnice loňský rok, letos chtějí vyrazit na turné. Zahrají si i na americké Coachelle. Společné koncertování je podle nich méně vyčerpávající, než když vystupují každá zvlášť. „Hraju během večera pro tisíce lidí a občas na tom nejsem psychicky dobře. Je těžké s někým navázat kontakt, kromě těchhle dvou,“ uvedla Bridgers na adresu svých spoluhráček.
Prvními vlaštovkami z jejich debutového alba jsou tři naráz vydané singly $20, Emily I’m Sorry a True Blue. Klip k některé z nich, nebo možná ke všem, má režírovat herečka Kristen Stewart. O hvězdná jména a hvězdné kritiky zřejmě nebude nouze. Rolling Stone o boygenius píše jako o nejžhavější superkapele současnosti a Pitchfork se nad comebackovými singly rozplývá. Je evidentní, že se na poli indie rocku zrodilo další silné jméno.