Obrázek k článku Naživo: Jana Uriel Kratochvílová slavila „sedmnáctiny“. Rozdrtila diváky na hadry
| Josef Vlček | Foto: Petr Kahoun (Doupě)

Naživo: Jana Uriel Kratochvílová slavila „sedmnáctiny“. Rozdrtila diváky na hadry

Janu Kratochvílovou lze vnímat třemi způsoby. Jako kosmickou vizionářku, jako famózní zpěvačku nebo jako zpívající stand up komičku.

Pokud si nevyberete žádnou z těchto variant, ba dokonce budete žít v představě hvězdy českého pop reggae přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, pak vám sonická smršť dnešní Uriel a její skupiny Iluminati.ca určitě nesedne. Jistý dotyk reggae jako původně silně duchovní hudby ale zůstává přítomen, o tom není pochyb. Není to muzika pro každého, ale pokud na některou z jejích poloh přistoupíte, odejdete z jejího koncertu s pocitem neopakovatelného zážitku.

Tak to bylo i při jejím vystoupení 17. ledna ve veleslavínském  klubu Doupě. I tady se publikum rozdělilo na dvě části. Na skupinu vyděšených a na (daleko větší) okruh nadšených, kteří v závěru vystoupení vstávali od svých sklenic vína nebo od půllitrů v němém úžasu nad energií a všemožnými emocemi, které zpěvačka ve dvakrát padesáti minutách dokázala ze sebe dva dny po svých (jak tvrdila sedmnáctých) kulatých narozeninách vysypat. Už po první padesátiminutovce se lidé v publiku divili, jak je to, co na pódiu předvádí, vůbec fyzicky možné, a to ještě v druhé půlce koncertu přidala a definitivně rozdrtila všechny diváky na hadry svou emitovanou vnitřní silou!

Jó, to se to ale zpívá, když má zpěvačka za sebou muzikanty, plně oddané vizím, které hlásá a ztělesňuje. Uriel se tentokráte prezentovala jako vyslanec z kosmu, přicházející na Zemi, pokrytou betonem, hlásat pozitivní poselství vnitřní lidské svobody, všeobjímající lásky a radosti ze života. V tom je trochu problém – Jana to říká způsobem, který vyznívá tak trochu dětsky a naivně. Ale koneckonců, kdoví, jak by k nám Marťané nebo Alfa-centauřané promlouvali. Jen ten kontrast mezi chropotem, chrčením, ječením a dráždivým vibratem, často užívaným v jejím pěveckém výkonu s jakoby dětským hláskem, sdělujícím různé messages, ji možná zbytečně moc tlačí do třetí z rolí, do zmaškařeného komika.

Však si tentokrát zpěvačka dala na svém zjevu záležet! To lze jen těžko popsat! Už její obrovská čelenka vzbudila na začátku koncertu úžas, a když začátek druhé poloviny odezpívala se skafandrem (spíš potápěčským než kosmickým) na hlavě (samozřejmě s otevřeným skleněným okýnkem!), klesly všem brady údivem. Navíc se vedle ní předváděly dvě neustále se převlékající tanečnice a tanečník. Celek včetně hudby proto působil dojmem jakoby pozitivně a příjemně organizovaného chaosu, zvlášť když z něj často vynořovala pochodová tempa. Většina písní navíc končila cutem čili useknutím, čímž vznikal efektní dojem, že to jsou vlastně jen ukázky z čehosi, co by mohlo plynout nekonečně dlouho.

Muzika ovšem měla jasný řád. Uriel byla samozřejmě v centru dění, s nasazením sdělovala své kosmické pravdy a občas se vydala do světa svých dávných hitů jako byla Růží princezna („Vraťme se zpátky do svých říší ryzí lásky na křídlech svých!/ Vraťme se zpátky do svých říší, říší spásných nebeských!“) nebo V stínu kapradiny, kterou kapela hrála jako přídavek. Ještě předtím jsme se dočkali Korálků s malým, ale dravým sólíčkem Jiřího George Hrubeše na bicí, a hymnického provedení klasiky Publikum tvé jsem já.

Z modernějších, už pro „novou“ Janu psaných skladeb zaujalo úvodní Avanti a Král slunce, jímž Iluminati.ca odstartovala závěrečnou vichřici.

Koncert v malém klubu je jedna věc a vystoupení ve velkém sále věc druhá. Tam se musí pracovat s publikem trochu jinak. Uvidíme, jak se tahle parta kosmicky ideologizovaných umělců vyrovná s velkým koncertem, oslavujícím Janiny "sedmnáctiny" 10. listopadu ve Velkém sále Lucerny. Při kreativitě, kterou má ona, Hrubeš a parta lidí kolem nich, by to mohl být stejně velký zážitek jako vystoupení pro stovku lidí.

A že to opravdu zážitek byl!