Obrázek k článku HOBITÍN: The Cure bojují s prodejci lístků. Ticketmaster část peněz vrátí fanouškům
| Jarda Konáš | Foto: Profimedia

HOBITÍN: The Cure bojují s prodejci lístků. Ticketmaster část peněz vrátí fanouškům

Robert Smith je zatím poslední, kdo se postavil do dlouhé řady odpůrců šílených cen lístků americké společnosti Ticketmaster. Vyhrál bitvu, ale válka to bude ještě dlouhá.

„Stejně jako vy všichni jsem i já otrávený z dnešního debaklu okolo ‚poplatků‘ společnosti Ticketmaster. Aby to bylo úplně jasné: umělec nemá žádný způsob, jak jim v tom zabránit. Zeptal jsem se jich, jaké pro to mají ospravedlnění. Jestli mi odpoví něco smysluplného, dám vám vědět.“

Tak se Robert Smith rozepsal na svém Twitteru krátce poté, co společnost Ticketmaster spustila předprodej lístků na americké turné The Cure. Ačkoli se předtím zpěvák vyjádřil, že spojení s Ticketmaster je pro ně cesta, jak zamezit překupnictví a garantovat fanouškům dostupné lístky, v reálu kapelu
potkalo to samé, co řadu hvězd předtím, a sice že si společnost skrze poplatky a dynamické zvedání cen přirážela nesmyslné částky. V tomto případě došla situace tak daleko, že součet všech poplatků za zpracování, zařízení a servis překonal samotnou cenu lístku.

Smith se do toho osobně vložil a s Ticketmasterem se dohodl, že fanouškům část peněz vrátí. Majitelům nejlevnějších vstupenek bylo vyplaceno deset, ostatním pět dolarů, o stejnou částku pak byly sníženy zbylé lístky v prodeji. Aspoň něco, chtělo by se říct. Malá vyhraná bitva ve zdlouhavém boji.

Ticketmaster se svou agresivní finanční politikou sklízí kritiku od loňského roku, kdy začal výrazně navyšovat poplatky a skrze dynamické ceny lístků podle toho, jak mizely z prodeje, částky šponoval až do výše, kde se běžně pohybují všelijaké koncertní VIP balíčky. Problém je, že firma v USA dominuje tamnímu trhu s lístky nejen díky postavení na hranici monopolu. Ticketmaster během posledních dvou dekád začal intenzivně navazovat spolupráci s majiteli sálů, hal, divadel i sportovišť, a řada pořadatelů a uměleckých agentů tak nejedná s majiteli objektů, ale opět s Ticketmasterem. Jinými slovy, koncertní byznys si v zámoří bez Ticketmasteru ani neuprdne.

Tuhle plíživou monopolizaci trhu firma dlouho dokázala krýt normálním chováním, kdy ceny dávaly smysl všem stranám. Ale loni to skončilo, problémy s nesmyslnými cenami lístků potkaly Taylor Swift, Bruce Springsteena, blink-182 a teď naposledy The Cure. Nářek jejich fanoušků byl slyšet až na Měsíc a co si budeme povídat, to si nepřeje žádný umělec. Jenže když se hvězdy ozvaly, zjistily, že s tím nic moc nejde dělat, leda tak si vydupat alespoň individuální výjimky, jako se povedlo Robertu Smithovi. Právě proto se téma monopolu Ticketmasteru začalo v poslední době v USA tak řešit a je dost možné, že se během letošního roku přetaví v organizovanější odpor či soudní spor. Graduje to rychle.

Je taky možné, že Ticketmaster se jen snaží dohnat ztráty, které nabral během covidu. Když už má tuhle možnost přirazit na lístek dolar za dolarem, proč by to neudělal, je to Amerika a je to byznys, že ano. Ale to se jen snažím hledat nějaké smysluplné zdůvodnění situace, kterou hudebním fanouškům v zámoří vůbec nezávidím a budu se zájmem sledovat, jak se vyvine.