Satanističtí metalisté Root slibují, že již brzy skončí éra, kdy hráli bez baskytary. ◆ Panton vydává LP Dux 1986 – Vladimír Padrůněk in Memoriam (1952–1991), které má připomenout jednoho z nejlepších českých baskytaristů všech dob. ◆ Konec úspěšné gramofonové firmy Tommü Records se blíží. Ze společnosti odešlo osm manažerů. Dva z nich, pánové Michal Běloušek a Vladimír Kroc, se dohodli s Popronem, že pro něj budou produkovat desky českých interpretů.
Honza Hrubý vydal svou první sólovku Cesta na severozápad. Kromě houslí na ní hraje na dudy a klávesy. ◆ Václav Koubek prý připravuje pro Reflex Records album dětských písní Když spolu večer jdeme spát. ◆ Jana Kratochvílová založila spolu s Jiřím Hrubešem kapelu The Venusians. ◆ Skupina Törr si vyslechla rozsudek novojičínského soudu, týkající se zdemolování tamního hotelu Praha a výtržností, které se během divoké akce udály. Buď zaplatí pokutu tři tisíce na osobu, nebo si jeden každý odsedí dva měsíce natvrdo. Problém nejspíš vyřešila záloha od vydavatelství Monitor, kterému slíbili, že na podzim vydají dvě alba najednou.
Poprvé bylo zveřejněno oficiální pořadí nejúspěšnějších rádií v Praze. První skončila Evropa 2 s třicetiprocentním podílem na trhu, těsně druhé Československo (dnes Radiožurnál), třetí Praha (dnes Dvojka), 4. Bonton, 5. Vox, 6. Country. Dále pak s velkým odstupem stanice Golem, Radio 1, R.I.O. a RTL Praha. ◆ Skončila tříměsíční doba zkušebního provozu brněnského Rádia Hády 93,1 FM. Stanice chce vysílat hudební program inspirovaný pražským Radiem 1. ◆ Skladatel a majitel gramofirmy Carmen Jiří Zmožek zažaloval časopis Melodie. Cítil se dotčen udělením ceny Šmíra roku. ◆ Zatímco Zuzana Navarová vydává sólové album Caribe, její spoluhráč z Nerezu Zdeněk Vřešťál vystupuje sólově. Zbytek kapely hraje v jazzových klubech. ◆
Z australského exilu se vrátil leader undergroundové skupiny Umělá hmota Josef Vondruška. Jeho návrat oslavili bývalí spoluhráči křtem alba Barbara. Na albu se nacházejí nejslavnější fláky jako Brouci, Z vodovodu alkohol nebo titulní píseň o chorobné fixaci na nafukovací pannu Barbaru. ◆ „Říkám Ducháčkovi: ‚Piš vo pěknejch holkách, o hezkejch věcech a tak.‘ Negace, násilí a drogy… kapely mají tu moc, aby od toho lidi dostaly,“ říká o náporu drog na klubovou scénu tehdejší šéf Garáže Ivo Pospíšil.
Další mapování rockové minulosti: Mikoláš Chadima podepsal smlouvu na vydání dvoucédéčka MCH Band 1982–1986. Komplet má obsahovat 4 Chadimovy programy z té doby – Krokodlak, Jsme zdrávi a daří se nám dobře, 198Four Wall?! a Gorleben. ◆ Kurtizány z 25. Avenue mají nového baskytaristu Tomáše Votrubu. ◆ Hudební kritika je k nové desce Elánu Netvor z černej hviezdy Q7/A víc než krutá. Elán sbírá jednohvězdičkové hodnocení jako na běžícím pásu: „Nějak se nedovedu srovnat se slovy ‚vykrádači nadeje‘, ‚pokrokoví fízli‘ či s tvrzením ‚ja budem disident a emigrant‘ v ústech Joža Ráže a jeho Elánu,“ říká ve své recenzi Ilja Kučera ml. ◆
Toho času federální ministr hospodářství Vladimír Dlouhý konečně prozradil svou hudební minulost. Často se o ní tehdy v médiích dohadovalo. Nebylo to nic velkolepého, jen pár místních kapel kolem Mníšku pod Brdy a spolupráce s Ruchadze Bandem v první polovině sedmdesátek. Nejčastěji na piano. ◆ Kapela Unisono tehdejšího aktivisty ODS a současného prvního místopředsedy Trikolory Petra Štěpánka vydává album Unisong. Kritik Jaroslav Špulák je označuje za „krajně ambiciózní“.
Předchůdce Už jsme doma, tepličtí F.P.B., dali dohromady svou první a zároveň poslední desku Kdo s koho, ten z toho. ◆ Po ročním účinkování v ostravské skupině Marxova tchýně odešel od skupiny zpěvák a tanečník Jan Kich. ◆ Severomoravská firma N.A.R. vydává Janu Spálenému, Petru Kalandrovi a jejich ASPM album Havran. Dominuje mu sedmnáctiminutová zhudebněná stejnojmenná báseň Edgara Alana Poea.
„Kde vzala kapela Kabát tak divný název?“ Odpověď Tomáše Krulicha: „Obráceně je to Tabák. Prodejna tabáku. Ale to už je strašně dávno.“ A otázka na Krulichova spoluhráče Hurvajze: „Máte recept na kocovinu?“ Odpověď: „Přechlastat. Kromě močení se dá všechno přechlastat.“
29. května 1992 byl v Jungmannově ulici otevřen první hudební megastore v Čechách. Nabídka obsahovala kromě české produkce zhruba 5 000 titulů z dovozu.
V tisku se začíná hodně psát o plzeňské formaci Burma Jones, která je pokračovatelem kdysi nadějného souboru Generál Bass. Zpěvákem nové kapely se stal Bohumil Josef. ◆ Stejně tak i Brno má nový objev. Jmenuje se Drunk President. Něco mezi metalem a hard rockem. „Zjistili jsme, že hrajeme líp, když zkoušíme míň, a raději utužujeme vztahy v nalévacích zařízeních,“ tvrdí kytarista Ivan „Jesus fucker“ Manolov. ◆ Recenzent poznamenává k desce Viléma Čoka Delirium tremens: „Fakt bych věřil, že se mu studio hemžilo bílýma myškama.“ ◆ A přidáme hodnocení Vladimíra Vlasáka alba K smrti vylekán od skupiny Ženy: „Toto je seriózní důkaz o zachycení neuchopitelného. Čítanková ukázka zachycení poslední fáze vývoje české absurdní hravosti na rozmezí hudby a recitace. Ženy jsou žánrem o sobě – a ještě něčím vyšším: fenoménem svobodomyslnosti, který se oduševněle vznáší i nad hudebními výkony.“ Desce dal pět hvězdiček.
Jinak nejvýše hodnocená deska měsíce května 1992 patří dvojici Ivan Csudaj a Martin Burlas a jejich desce 8 Easy Pieces – získala průměrem pěti hlasujících 3,9 bodu z pěti možných. Za nimi s 3,4 bodu se umístilo album KOH-I-NOOR tria Třešňák, Korman, Gadžor. Nejhůř dopadly podle očekávání ostravské Buřinky s 1,1 bodu. ◆
A na závěr jako obvykle jeden výrok Jiřího Černého. Celý květen 1992 řešil otázku lustrací muzikantů a lidí kolem populární hudby. Na adresu hudebních kritiků jen tak mimochodem pronesl moudrá slova: „Netvrdím, že musím mít pravdu. Ale jinak to neumím.“
Všechny použité citáty jsou z časopisu Rock & Pop, vydání květen 1992.