Obrázek k článku Flashback: Láďa Křížek by rád byl hudebním kritikem a Landa bílý svět
| Josef Vlček | Foto: Profimedia

Flashback: Láďa Křížek by rád byl hudebním kritikem a Landa bílý svět

V rubrice Flashback Josef Vlček připomíná, o čem se v hudbě psalo přesně před třiceti lety. Jak vypadala česká hudební scéna v lednu roku 1992?

Rok 1992 se rozjížděl ztuha. Doznívalo kouzlo Vánoc, bohatých především na zahraniční desky. Firmy Popron a Globus International zahltily český trh mohutnou vlnou vinylových licencí. A jak vypadalo pořadí nejprodávanějších desek podle distribuce firmy Popron na vánočním trhu 1991? 1. REM: Out of Time, 2. Roxette: Joyride, 3. Luciano Pavarotti: The Essential, 4. a 5. Guns N´Roses: Use Your Illusion I. a II. V první dvacítce největší české distribuční společnosti není žádná česká deska. To jsou ovšem údaje bez české produkce od jiných domácích firem včetně velmi úspěšného Monitoru.

Hned 3. ledna proběhl v Lucerně koncert Comeback II, na které vystoupily Prúdy, Synkopy 61, Collegium Musicum, Progress Organization, Blue Effect, Soulmen a další legendy českého a slovenského rocku. xxx František Nedvěd ohlásil, že k 1. červenci 1992 odchází ze Spirituál kvintetu. xxx Oldřich Janota vydal ve spolupráci s brněnským Artforem knihu Ty texty. xxx Karel Kryl pořádá v Domě slovenské kultury v pražské Purkyňově ulici večery recitace Dvě půle lunety aneb Rebelant o lásce.

Jak vypadá očištění v představách Vanessy (dříve Vanessy del Rio), vysvětluje samplista Dan Rodný: „To znamená, že člověk v transu si odrovná druhou signální soustavu. Hudba ho oklestí na zvířecí jádro a potom je možný působit na jeho duši. Zmizí veškerý zábrany. Vnitřek člověka je přístupnej. Teprve teď může dojít k očištění... Ten stav je podobnej stavu po drogách.“ xxx Bratři Neckářové založili vlastní gramofirmu Ne a Ne Records. Vychází na ní Vaškova deska Časy se mění.

Plzeňská rocková skupina Alice s nadějným zpěvákem Danem Bártou vystupuje jako předkapela Lucie. xxx Jesenická gotická kapela Priessnitz vystoupila v Katovicích jako předkapela elektronického EBM sdružení Cassandra Complex. xxx Členové Slobodné Európy se shodli na tom, že v rámci probíhajícího dělení státu by se nejraději odstěhovali do Čech. xxx Petr Muk a Petr Kučera strávili dva týdny v Izraeli při natáčení klipu k připravované Mukově desce.

Po dobu studijního pobytu v USA bude ve Vitacitu Doda Doležela zastupovat Petr Kocour, původně člen skupiny Doktor Triceratops. xxx Změna se nevyhnula ani Plexis – bubeníka Ádu Vitáčka vystřídal Jaroslav Stuchlý z Michael´s Uncle. xxx Kdo s koho, ten toho se jmenuje nová deska FPB. Cena nosičů byla v té době obvyklá: CD za 130, LP nebo kazeta za 70 kaček. 

Láďa Křížek zatoužil změnit povolání: „Když se mě někdo zeptá: Čím bys byl, kdybys nebyl zpěvákem?, odpovídám: Byl bych hudebním kritikem. Já bych se vyřádil!“ xxx Ostrá skupina Branik, která pochází ze stejné hospody jako Tři sestry, dementuje tvrzení, že je rasistická: „Jsme politická kapela, ale jenom částečně. V každým případě jsme pravicovej soubor, zpíváme proti komunistům, kterejch máme plný zuby.“ Skupina ovšem musela na čas přerušit koncertní činnost, protože se prý vůči ní stupňují výhrůžky ze strany „Rojky“ čili Romské občanské inciativy.

Doba je těhotná drsným rockem. Tři sestry vydávají svou druhou desku Alkáč je největší kocour. Recenzent se rozplývá především nad melodií z filmu Pomáda: „Na závěr jsem si nechal Letní den, který se také hemží sprosťárnama, ty ovšem zapadají do dimenze obhroublé kapely, která je ve skutečnosti strašně milá a neškodná. Ukázka dabingu z německého pornofilmu je k sežrání a motiv z Pomády tak vtíravý, že tohle musí být song nr. One. Tuhle pecku si budou zpívat Čechy i s Moravou.“ Za Alkáče dostaly Tři sestry 3,1 bodu. 

Jaroslav J. Ježek (1957–1985) a jeho skupina Čp 8 se konečně dočkali alespoň posmrtného alba. Vyšlo shodou okolností zhruba ve stejné době, kdy vydal desku Nalej víno, Zuzanko Dan Kohout, který se kdysi stal nástupcem v pouhých sedmadvaceti letech zemřelého Ježka v jeho kapele. „Byla to tehdy moje chyba. Měl jsem říct, že Ježek má zůstat Ježkem a Kohout Kohoutem.“ 

Novou desku před Vánocemi nabídlo také ZOO. „Zoo transformuje starou dobrou českou rockovou školu do bizarní varianty rockové gotiky a odvádí nás takřka do středověké Anglie, že až šípy Robina Hooda pálí v zádech,“ hodnotí recenzent jejich album Čas sluhů.

Hodnocení měsíce: Nejlépe dopadli Jablkoň a Jaroslav Svěcený – 4,3 z pěti možných. Dále pak byli dobře hodnoceni Poutníci: Live (3,8), Luboš Pospíšil: Třináctá komnata (3,7), Waldemar Matuška: Co neodnesl čas (3,6) a Hana Zagorová: Rozhovor v tichu (3,5). Nejhůř dopadlo jako obvykle country: Noví zelenáči Mirka Hoffmanna s deskou Vánoce starých kovbojů (1,6) a kompilace Country trh z Opusu (1,5). Ovšem nejvíc za uši dostal podle očekávání Michal David s Diskopříběhem č. 2 (1,2).

Jiří Černý v lednu 1993 řešil vánoční program České televize („Zatímco televizní dramaturgové neomylně sáhli ve vážné hudbě po Pavarottim a v muzikálu po My Fair Lady, v té rockové jako by pořád váhali, kde vlastně ty hodnoty jsou.“). A tak závěrečný citát patří recenzentovi alba Demise od Orlíku Daniela Landy: „Na druhé desce Orlík ohýbá české drůbeži zobáky bez zbytečných cavyků. Černé duši v jeho „filozofii“ nepomohou ke světlejšímu odstínu čisté ruce, ale naleštěné botky!“ 
I taková byla doba.