V posledních letech si na globální hardcorové scéně začínám všímat zajímavého trendu, nebo chcete-li proudu. Na vlně popularity totiž začaly vystrkovat růžky kapely, jejichž hardcorový nebo metalcorový základ okořenil surovější zvuk připomínající éru Slayer či jejich šílenějších následníků Municipal Waste. Ano, thrashmetalové kytary opět začaly hrát i v „corové“ muzice zásadní roli, o čemž svědčí nevšedně živý a naturální zvuk skupin, jako jsou Malevolence, Get the Shot nebo Guilt Trip.
To pražská skupina Crippled Fingers k podobnému zvuku přišla z druhé strany. Původně totiž začínala na ryzím thrash metalu, přičemž postupem času do své muziky začala implementovat prvky moderního hardcoru. Ty se odráží na jejich třetí a zároveň poslední desce Through the Pain, která vyšla začátkem letošního dubna. Její skladby a pozadí jsme probrali s frontmanem Alešem Riedelem, pro něhož je muzika především zábavou a koncerty velkým mejdanem.
Hlavně ať je párty
Nové album Through the Pain oproti předchozím, ryze thrashmetalovým nahrávkám okořenili hardcorovou špínou, breakdowny a také pořádnou dávkou testosteronu. V podstatě od úvodu deska nakopává zadnice drtivou rytmikou, která se hrne jako buldozer. A nezastaví se ani na chviličku.
„Většina songů na té placce je stavěná tak, aby se na to dobře pařilo. Aby to hýbalo s lidma, skandovalo se a fungovalo to naživo. Lidi dnes čím dál lépe umí anglicky a čtou si i naše texty,“ říká Aleš. Jeho slova potvrzuje zejména pecka Stitches, kterou osobně považuji za jednu z nejpovedenějších stopáží nahrávky. Tahle nálož dobře prezentuje zmíněnou fúzi thrash metalu a hardcoru, která je na albu a obecně u Crippled Fingers hodně zábavná.
„Rozhodně jsme žánrově otevření. Proto jsou na nové desce slyšet kromě hardcoru a thrashe i prvky death metalu. Vyjma mě jsou ale v kapele všichni oldschooloví thrasheři. Milují Anthrax, Sepulturu nebo DevilDriver. Ty novější věci jim tolik nevoní, ale přesto jsou otevření hrát ten oldschool „moderně“. Ve výsledku ale ať si každý říká, co chce, prostě nosíme kšiltovky a hrajeme thrash,“ odpovídá Aleš na můj dotaz, zda se skupina cítí býti moderní hardcorovou partou.
Brazilská výpomoc
Stopáž desky Through the Pain má něco málo přes půl hodiny a vašimi sluchovody prolítne jako Mig-21. V její půlce vás překvapí třeba hlas Thiaga Sierry, brazilského vokalisty z neúprosného „hardcore-kombinátu“ Worst, který podpořil skladbu Die Where You Stand. Paradoxně kvůli téhle skladbě museli Crippled Fingers vydání alba o pár dnů odložit.
„Čekali jsme nakonec trochu déle na master toho songu, který jsme finišovali na poslední chvíli. S Worst jsme v minulosti odehráli dva koncerty a s Thiagem jsme si hodně rozuměli. Skočil do toho s úplným nadšením a zároveň pokorou, což mě dost překvapilo. Byla by škoda tohle nedotáhnout, tak jsme to odložili a spolu s Martinem Hollandrem, který měl na starosti kompletní zvuk desky, jsme ladili ještě pár detailů,“ prozrazuje ke spolupráci Aleš.
Výsledkem je zběsilá skladba, která v rychlých kytarových pasážích dokonce lehce koketuje s blackmetalovými linkami. „Prostě chceš mít na desce někoho, jako je Thiago. Navíc díky tomu máme dosah i za oceánem. V Brazílii jsou fanoušci absolutní magoři do téhle muziky a zrovna Worst tam jsou docela pojem,“ dodává Aleš.
Postaru i moderně
S ohledem na přímočarý a nesmírně živelný styl Crippled Fingers jsem se Aleše nemohl nezeptat na zmíněné Malevolence a Guilt Trip, kteří v současné době válcují britskou hardcorovou scénu a v určitých parametrech mi Pražany připomínají. Crippled Fingers navíc měli štěstí, když v roce 2022 dostali šanci zahrát si právě před Guilt Trip ve smíchovském klubu Underdogs‘.
„Určitě nás Guilt Trip nepřímo nějakým způsobem na téhle desce ovlivnili. I díky společnému setkání je máme všichni v kapele rádi. Dokonce jsme jejich zpěváka chtěli zlanařit na jeden feat. Nakonec to ale z časových důvodů nevyšlo… Také Malevolence a Get the Shot milujeme, jsou to všechno kapely nové vlny, která ale v sobě ten thrash metal prostě má. Je fakt, že se k tomuhle zvuku trochu přibližujeme, rozhodně je ale nutně nenapodobujeme,“ ujišťuje Aleš v závěru našeho povídání.
S Crippled Fingers teď míří především za hranice a chystá také první ročník metalového open air festivalu Fury Over Prague, který se uskuteční 8. června v pražském klubu Modrá Vopice. Podle vlastních slov ho chtějí dělat moderně, konkrétně po vzoru německých festivalů, na které by se i se svou kapelou rád brzy podíval. Do Prahy si pozvali celkem 11 kapel, z toho hned několik zahraničních jmen. Například německé deathmetalisty Epidemic Scorn, polské vycházející hvězdy djentu Sewer Dwellers nebo Švédy Born to Die hrající old school groove metal. „Sami jsme hráli několikrát v Německu a ten servis je tam na úplně jiný úrovni. Na ni chceme náš fest od začátku posunout, plnit všechny požadavky kapel, zajistit veškerý servis a dát interpretům najevo, že o ně máme opravdu zájem,“ uzavírá naše povídání.
Seznamte se
Skupina Crippled Fingers začala nabývat reálných obrysů koncem roku 2010. Za tu dobu nahrála tři řadové desky, debutovou Mass of Terror (2016), Warzone (2019) a novinku Through the Pain (2024). Zatímco na prvních albech se kapela prezentuje v thrashmetalové formě, na třetím albu zabředla i do hardcorových vod. Díky tomu se svým zvukem lehce podobá hvězdným jménům současného hardcoru, jako jsou Hatebreed, Get the Shot nebo britští Malevolence a Guilt Trip. Kapela rovněž dvakrát absolvovala Brutal Assault, Fajtfest, letos i Czech Death fest, řadu koncertů v zahraničí a pomalu si buduje jméno i v sousedním Německu, kam od nás většina metalových a corových kapel míří za štěstím.