Název kapely je inspirovaný pohledem na bezútěšné postsovětské paneláky, ve kterých její členové v Minsku žili. V současné době jsou ale Molchat Doma doma v Los Angeles a spíš než o Bělorusku a jeho současné realitě si přejí mluvit o hudbě, která mezinárodní pozornost získala mimo jiné díky skladě Sudno, jež se stala virálním hitem. Od roku 2022 tráví většinu času koncertováním po světě. V Praze zahrají 22. listopadu. Jejich hosty budou američtí Urban Heat.
Letos jste vyrazili na turné po Číně. Jaký to byl zážitek?
Yahor: Opravdu jedinečný. Publikum bylo neuvěřitelně energické, ale největší dojem na nás udělaly kulturní rozmanitost a architektura měst. Nebylo to jen hudební turné, ale také ponoření se do jiné kultury, což nás hodně inspirovalo.
Vaše kapela se jmenuje podle postsovětských paneláků. Vy ale dnes žijete ve Spojených státech. Jak to ovlivňuje vaši tvorbu?
Pavel: Název Molchat Doma je inspirovaný životem v postsovětských panelácích, ale přímo na ně neodkazuje. Stěhování do Los Angeles nám otevřelo mnoho možností, jak experimentovat s novým vybavením a zvuky. Ale zůstáváme věrni kořenům Molchat Doma. Los Angeles přineslo do našeho zvuku nové prvky, ale inspirace brutalistní a konstruktivistickou architekturou zůstává podstatnou součástí naší hudby.
Jak těžké pro vás bylo získat mezinárodní pozornost?
Raman: Nikdy jsme o ni neusilovali. Náš hlavní cíl byl vždy jen psát a sdílet muziku. Je pro nás nejdůležitější, aby s lidmi rezonovala na osobní úrovni. Samozřejmě jsme ale měli štěstí, že máme platformy, jako jsou YouTube a TikTok, které pomohly naši hudbu rozšířit globálně.
Tahle skladba kapele dopomohla k mezinárodní slávě.
Jak jste zapadli do losangeleské hudební scény?
Pavel: Zdejší scéna je neuvěřitelně pestrá, ale v době internetu už nejsou hudební scény omezeny v rámci jednotlivých měst. Dnes už je každé město, ať už Los Angeles, New York, Vancouver, nebo Paříž, součástí globální scény. Pomáhají s tím platformy, jako jsou Spotify a YouTube. Je tedy těžké říct, jak jsme zapadli do lokální scény, ale jsme každopádně vděční fanouškům, kteří chodí na naše koncerty a umožňují nám s nimi sdílet naši hudbu.
Jaké byly nejintenzivnější okamžiky nahrávání alba Belaya Polosa?
Yahor: Pro mě k nim patřily ty, kdy jsme hledali rovnováhu mezi novými nápady a tím, co jsme už vytvořili dřív. Chtěli jsme zachovat náš signature zvuk a zároveň přidat něco svěžího. Jak už jsme zmínili, nahrávání v Los Angeles znamenalo, že jsme mohli experimentovat s novým vybavením a zvuky, což pro nás bylo zároveň vzrušující i náročné.
Raman: Byl to pro nás oproti předchozím nahráváním úplně jiný zážitek. Nahrávali jsme v profesionálním špičkově vybaveném studiu, což nám dalo víc prostoru experimentovat. Ovlivnila nás i atmosféra Los Angeles. Je to město kontrastů, což nás vedlo k tomu, že jsme vytvořili melancholičtější a atmosféričtější zvuk.
Titulní skladba z nového alba Belaya Polosa.
Kam se na turné obzvlášť těšíte?
Pavel: Velmi se těšíme zpátky do Evropy. Hlavně do Česka, Polska, Německa a skandinávských zemí. Už jsme v Evropě docela dlouho nebyli a těšíme se zpátky do měst, kde budeme hrát – na to, že se zde setkáme se zdejším publikem. A samozřejmě se opravdu hodně těšíme na koncerty v Latinské Americe, protože tam jsou lidi vždy neuvěřitelně vášniví a plní energie.
Seznamte se
Skupina vznikla v roce 2017 v běloruském Minsku. Mísí post punk new wave a synth pop. Jejich hudba je „temná, ale dá se na ni tančit. Má v sobě spoustu goth energie“. Egor Shkutko zpívá, Roman Komogortsev hraje na kytaru, synťáky a bicí automat, Pavel Kozlov je baskytarista a také si hraje se synťáky. Ovlivnily je kapely z dob perestrojky, ale i The Cure, Siouxsie and the Banshees či Depeche Mode.