Na elektronické scéně se Meduza ve složení Luca de Gregorio, Mattia Vitale a Simone Giani pohybuje teprve od roku 2018, přičemž dveře do světa obřích pódií jim již zkraje kariéry otevřel hit Piece of Your Heart (2019), který nahráli s britskou housovou skupinou Goodboys. Skladba vyjma enormní poslechovosti zaujala i kritiky, kteří ji v roce 2020 nominovali na cenu Grammy v kategorii Nejlepší taneční nahrávka. Následovaly další pecky včetně hvězdné spolupráce se zpěvačkou Becky Hill na singlu Lose Control (2019). Meduza se vynořila z ničeho nic a poměrně rychle dobývá nejen elektronický hudební svět.
Bylo proto skvělé ulovit na rozhovor jednu z hlav italských gorgon, DJe Mattia Vitaleho, který mi pověděl něco více o úspěšném projektu, jenž mimo jiné nedávno vydal energickou skladbu Fire. Ta se totiž stala oficiální hymnou mistrovství Evropy ve fotbale, které teď v červnu startuje v sousedním Německu. Jak jsem se však ještě před rozhovorem dozvěděl, ne každý fanoušek se s písní ztotožnil.
V první polovině května jste vydali singl Fire s OneRepublic a německou zpěvačkou Leony, který bude oficiální hymnou Eura 2024. Jak jste s výsledkem spokojeni? Němečtí fanoušci si prý píseň představovali ve svém jazyce, někteří z nich dokonce podepsali petici pro zrušení oficiální písně mistrovství.
Mám z Fire obrovskou radost, miluju ten její vibe. Spolupráce s Ryanem z OneRepublic a Leony je opravdu vysněná. Ryan je v téhle branži legenda a vše, s čím přijde do kontaktu, se promění ve zlato. Leony je zase mladá a talentovaná zpěvačka, která bude brzy na světové scéně velkým jménem.
Upřímně, fotbal je moje největší vášeň a možnost propojit dvě největší vášně, které v životě mám, tedy hudbu a fotbal, je asi největší moment, který v mé kariéře doposud nastal. Co se týče jazyka a kritiky, opravdu nevím a neřeším, co si fanoušci myslí… Hudba je pro mě univerzální jazyk.
V minulosti jste nahrávali s velkými jmény, jako jsou Becky Hill, OneRepublic nebo Hozier. S kým dalším byste chtěli v budoucnu spolupracovat a máte třeba nějaký vysněný feat?
Máme dlouhý seznam jmen, která bychom chtěli oslovit, a to nejen ze sféry pop music. Jsme opravdu vděční za všechny příležitosti, jež nám hudba doposud přinesla. Spolupráce s umělci, které zmiňujete, je šílená a vzrušující zároveň! Ale pokud bych měl říci jedno jméno, určitě to bude Benson Boone. Toho teď máme hodně rádi.
Přiznám se, že jsem velkým fanouškem elektroniky, kterou dělá například Bonobo. Ten občas vystupuje s živým orchestrem a akustickou bicí soupravou. Neplánujete do budoucna nějaký podobný koncept? Třeba show s orchestrální sekcí, kytarami a bicími. Připadá mi, že elektronická hudba s živými nástroji funguje skvěle.
Vlastně jsme obdobný koncert už dělali pod označením Odizzea 1.0 a byl to opravdu zážitek. Všichni tři jsme s klukama v rámci show hráli na klávesy a živé nástroje. Nyní pracujeme na druhé verzi tohoto „živého“ konceptu. Sice do něj ještě nezahrneme orchestrální sekci, ale i tu do budoucna rozhodně plánujeme.
Je zajímavé, že všem svým nahrávkám dáváte obal v podobě busty medúzy. Jak vznikl nápad na název Meduza a jaký příběh se za názvem skrývá?
Abych byl upřímný, za názvem se neskrývá žádný hluboký význam. Na začátku jsme se snažili najít něco charakteristického pro italské fanoušky, konkrétně pro ty, kteří žijí mimo naši zemi. Původně nás napadla myšlenka loga gorgony od Versaceho, nejslavnějšího módního loga. Pak nás ale napadlo, že by bylo lepší spojit naše tři jména, respektive iniciály M, D a S. No a výsledkem byla Meduza. Jen jsme S vyměnili za Z, aby to bylo víc cool!
Podobně jako jiní umělci jste se nedávno rozhodli na sociálních sítích oznámit, že na vašich koncertech nebudou povoleny žádné telefonické záznamy. Rozumím tomu, telefony často narušují atmosféru a zážitek z koncertu. Ale proč jste se tak rozhodli?
Nebylo to myšleno úplně jako příkaz, spíše rada. Žijeme v sociální době a na shows vidíme spousty lidí, kteří po celou dobu koncertu jen stojí s telefonem v ruce. Kluby a festivaly na tohle prostě nejsou určené, je potřeba ten zážitek prožít! Musíte být ve spojení s hudbou a užívat si show, to je pro nás jako umělce velmi důležité. Na druhé straně nemůžete k tomu lidi nutit. Pokud s vámi (jako umělcem) nejsou všichni na koncertu propojeni, ten rozdíl poznáte. Výsledkem koncertů bez natáčení je, že jsme mnohokrát po konci show dostali spoustu pozitivních zpráv od lidí z publika, kteří říkali, že díky tomu měli zážitek úplně jiný a mnohem osobnější. Jako umělci musíme lidi tohle naučit pochopit.
EDM je pro vás zřejmě velmi široký pojem, v každém případě se ale prezentujete jako „tradiční housový projekt“. Jak se díváte na vývoj svého žánru? Může dnes house ještě překvapit?
To tedy rozhodně! House music překvapuje neustále už od konce 70. let. Vývoj tohoto žánru je ve srovnání s ostatními úplně neuvěřitelný. Na house music je skvělé, že se interpreti mohou snadno inspirovat každým stylem nebo zvukem z hudebního prostředí. Můžete vytvořit house se samply country, R&B nebo rocku. To není věc, kterou byste mohli snadno dělat v jiných žánrech.
Mimochodem, to je i důvod, proč house tak silně rezonuje. Je to taneční styl, který přináší zase jiné emoce. Lidé se chtějí bavit a užívat si. Housová hudba má k tomu ideální rytmus.
Poslední otázka nemůže být jiná. Těšíte na české fanoušky na festivalu Beats for Love?
Na sto procent! Opravdu se nemůžu dočkat, publikum v Česku a na východě Evropy je vždycky hodně vnímavé a otevřené nové muzice. Proto zde zkoušíme nové věci, a to vlastně pokaždé, když hrajeme u vás a v okolních zemích. Dokonce, pokud se nám tady písničky u publika osvědčí, pomáhá nám to rozhodnout se, zda je nakonec nahrajeme a vydáme, nebo ne.