Všechno to začalo v průběhu nejtvrdších lockdownů v roce 2020, kdy se původně basák Šnaubi nemohl setkávat se spoluhráči z rokenrolové kapely, v níž také hraje. Jelikož již nějakou dobu poslouchal různou muziku nahrávanou lo-fi způsobem jako bedroom pop nebo indie postavené na synťácích, tak si doma zkusil jen tak jednu stopu nějakých synťáků taky nahrát.
Výsledek poslal svému kamarádu Majkimu, který je, jak Šnaubi sám říká, jeho hudebně nejvíc spřízněná duše a který je také původně basák a také vzešel z kytarové scény. A ke Šnaubiho překvapení mu Majki nahrávku vrátil s další stopou. Asi dva týdny si skladbu takto vyměňovali, přidávali různé stopy a prostřednictvím messenger callů a e-mailových zpráv vznikla první společná nahrávka 3am. Tehdy na ní ještě zpíval Šnaubi. Když spolu sami dva podobným způsobem nahráli materiál na první EP, oba se ale shodli, že Šnaubi zpívat nemůže, protože prostě není zpěvák. Majki tedy oslovil svého spolubydlícího Matěje, jestli by nechtěl vokály nazpívat. Tomu se to zpočátku moc nelíbilo, ale nakonec s těmi dvěma začal na zpěvových linkách pracovat a postupně se s muzikou sžil a ztotožnil a začal psát i texty.
Teprve po jeho příchodu, když už byli tři, tedy dva basáci hrající na kytary a synťáky a jeden zpěvák, začali o projektu uvažovat jako o kapele a dali jí název prazdniny, jenž se ale vlastně narodil již o něco dříve. Jak mi Majki neochotně přiznal, název je původně inspirován albem Prázdniny skupiny Děti mezi reprákama. „My jsme tehdy to album hodně poslouchali a ještě před tím, než jsme začali tvořit, jsme si se Šnaubim posílali černobílé fotky ve čtvercovém formátu, které měly vždy uprostřed napsáno prázdniny. Byly to takové covery alba z našeho života,“ řekl mi Majki. „A jednou se ty fotky nějak spojily s těmi nahrávkami, které jsme si začali vyměňovat, a zapadlo to do sebe i s obdobím lockdownů, které vlastně pro spoustu lidí byly takovými nechtěnými prázdninami, ve smyslu jakési vyprázdněnosti, kterou musíš nějak vyplnit. Plné pocitů, že se musíš naučit fungovat sám. Což přesně vyjadřuje, co jsme tou muzikou chtěli říct,“ doplnil Šnaubi.
Čárku nad a z názvu odstranili ze dvou důvodů. Zaprvé nechtěli, aby se název spojoval s obdobím roku, jemuž se říká prázdniny, ale aby byl chápan spíše ve významu prázdný dny, a zadruhé proto, že jim přišla divná, když zpívají v angličtině.
Muzika, kterou trojice tvoří, je postavena na drum mašinách, synťácích, random kyrarách, nosných melodiích a zajímavém zpěvu a nese se na vlně současných hudebních trendů. Balancuje mezi dream popem a svěží indie kytarovkou a oplývá příjemnou pokojíkovou atmosférou, nevtíravou chytlavostí a atmosférou doby, kdy vznikala. Je z ní sice cítit melancholický klid karantén a izolací, ale není jen o depresích. Její součástí je i opatrný optimismus a naděje v lepší časy.
Již s Matějovým zpěvem prazdniny na začátku loňského roku vydali první singl, jímž byl předělaný první song 3am, a poslali ho do hitparády neobjevených Startér rádia Wave, kterou s ním nakonec vyhráli. Mezi tím však v listopadu stihli vydat debutové EP notes communication, které obsahuje čtyři tracky a na němž již je patrná snaha o neustrnutí v jedné žánrové škatulce a o implementaci různých hudebních vlivů. Jak mi prozradili, tímto směrem se chtějí ubírat i dál, což naznačuje i nedávno vydaný singl Rewired, kde poprvé použili živé bicí, které jim nahrál David Balšánek ze skupiny On the Roof.
Co se týče dalších plánů, aktuálně je čeká nahrávání startéřího singlu s videoklipem, který je součástí výhry a který jim bude produkovat Tomáš Havlen, v létě mají několik domluvených koncertů a na podzim by chtěli vydat druhé EP. „Nás vlastně to nečekané vítězství ve Startéru nakoplo. Jako by to tu kapelu, která vznikla tak, jak vznikla, legitimizovalo. Začali jsem nad tím víc přemýšlet, co budeme vydávat, jak budeme znít a podobně,“ vysvětlil mi Šnaubi a prozradil, že bychom se na novém EP mohli dočkat častějšího využití živých bicích, možná i více kytar a experimentálnějšího přístupu k elektronice.
Skupina prazdniny je stále ještě na začátku, ale ať již se na novém materiálu posune jakýmkoli směrem, již dnes je jasné, že přinesla do tuzemského alternativního popu svěží vítr a že si svoje místo mezi nadějemi tuzemské hudby zcela jistě zaslouží a má na to, aby se stala její stálicí.