Obrázek k článku Depešáci depešákům. České remixy Depeche Mode jsou globální hit
| wlado | Foto: Anton Corbijn

Depešáci depešákům. České remixy Depeche Mode jsou globální hit

Unikátní projekt Deconstruction Time Again se zrodil z celoživotní vášně pro hudbu skupiny Depeche Mode a klubovou DJskou scénu. Od fanoušků pro fanoušky.

O Filipovi Macháčkovi – jednom z ultimátních fanoušků hudby, který je ochoten utrácet peníze a jezdit po světě na mnoho zastávek turné svých oblíbených kapel – jste si mohli v Headlineru už několikrát přečíst. Kdyby takových fanoušků bylo všeobeně víc, bylo by na světě určitě lépe. Uplynuly přes dva roky od chvíle, kdy si Macháček usmyslel, že dá dohromady speciální remixovou kolekci skladeb kapely, která je v jeho srdci zapsaná tím největším písmem: Depeche Mode.

Když v roce 2020 tito angličtí hudebníci oslavili čtyřicet let existence, mrzelo ho – a určitě nebyl sám – že kapela nevydala žádnou speciální nahrávku, výběr z jistě bohatého archivu nebo mix živáků, jak už to tak bývá populární. Filipa proto napadlo oslovit hudební producenty s tím, aby se pokusili udělat na kultovní hudbu Depeche Mode vlastní remixy. Ty pak hodlal na vlastní náklady vydat. Zrodilo se Deconstruction Time Again.

Všechny tři kolekce Deconstruction Time Again jsou dostupné i na vinylu

„S Depeche Mode mám long term agreement. Součástí mého života jsou dobře 35 let. A být depešák, to je to sakra neléčitelný virus. No sklonku totality se tu kolem této kapely rozjel slušný hype, který mě samozřejmě semlel taky. Jejich první koncert v březnu 1988 v Praze byl přece jen obrovská událost a dodnes je považován za legendu mezi tuzemskými koncerty. Tehdy jsi mohl být metalák, depešák, vekslák nebo pankáč. Já si vybral Depeche Mode a můj život okamžitě „zčernal“. Začátkem devadesátek jsem s nimi poprvé vyjel do zahraničí v rámci Devotional tour a od té doby jsem viděl desítky koncertů po celém světě,“ komentuje Filip Macháček, jak se vůbec zrodila jeho láska k hudební legendě. A pokračuje vyprávěním, jak vznikala nahrávka Deconstruction Time Again a koho oslovil, aby mu pomohl.

„Na kolekci Vol. I se mi podařilo získat remixy například od Hoffiho ze Skyline, který sólově vystupuje pod nickem Chromestatic, nebo Drymana, který je etablované jméno nejen u nás, ale i na mezinárodní UK Garage a Grime scéně. Jeho remix Personal Jesus tak vzápětí zazněl třeba na legendární anglické radiové stanici Rinse FM. Úspěch první řady pak logicky vedl k pokračování. Na tom jsem již k celé věci přistoupil koncepčně s tím, že se skrze remixy Depeche Mode pokusím zmapovat tuzemskou producentskou scénu. Probíhaly tuhé covidové restrikce a řadu muzikantů měla dost času na to, aby se projektu mohla věnovat,“ vysvětluje Macháček.

„Vznikla druhá řada, na které jsem již promíchal zavedená jména scény s mladou krví. Masteringu se ujal Roman Rai, kterého považuji za naprostou špičku v oboru. Roman však na dvojku přispěl i originálním remixem Personal Jesus. Druhá řada byla výjimečná i v tom, že se ji účastnil slovenský producent KHead, který produkoval např. tuzemskou elektronickou legendu Vanessa. „Mladé pušky“ reprezentovali např. producenti Goodbye Mirage či Tekstrue. S výběrem producentů mi výrazně pomohl Dj Schwa, který masteroval jedničku, na kterou rovněž přispěl remixem Never Let Me Down Again. Především ti starší se pak rekrutovali z okruhu mých přátel.“

Druhá řada DTA dala prostor zavedeným jménům i mladým producentům

Obě kolekce skladeb zaujali a začali se šířit internetem. Remixy zařadili do rotace i DJs jak lokálních nebo internetových rádií tak i například legendární Radio1. Jelikož Filip není kluk, co by se držel při zdi, chtěl završit trilogii dokonce dvojalbem.

„Celý cyklus DTA jsem se rozhodl uzavřít svou osobní výzvou, a to dvojalbem, na které jsem chtěl dostat jak "legendy scény", tak i mladé, začínající producenty, kteří doposud o Depeche Mode třeba vůbec neslyšeli. Koncept byl od počátku takový, že vznikne část složená z rovných beatů a část složená ze zlámaných beatů. Součásti DTA teamu se tak staly legendy scény jako např. Dušan Vozáry z kapely Oceán, Vláďa Šimůnek z Datwerk, Janne Marvannen z Lakeside X nebo Dj Cubik Na albu se pak potkali s těmi, kteří oslovují především mladou generaci, ať už to je např. Madface, Ripple, Magenta nebo Absu_NTQL. Masteringu rovné části se ujal opět Roman Rai. Zlámanou část masteroval Merak, který si na albu vystřihl i parádní two stepový remix skladby Martyr. V podstatě okamžitě poté, co se na veřejnost dostaly tracky ze zlámané části DTA, začaly je rotovat ve svých setech ta největší jména scény, ať už to byl John B nebo třeba Prototypes,“ raduje se Macháček

Když se zeptám, jak je spokojen se svou prací, zůstává skromný, i když by nemusel - z čistého fanouškovství se mu podařilo vytvořit úctyhodný projekt. Navíc už mu v hlavě rotují další nápady, kam ho posunout. Sám coby DJ často svou selekci hraje a dle reakcí lidí je vidět, že se celý projekt, který začal jako pouhá touha vzdát holt kapele jeho srdce, vyplatil a měl velkou cenu. I kdyby jen v propojování lidí, co milují hudbu.

„Momentálně je tedy projekt DTA v původně zamýšleném cíli. Musím nicméně připustit, že ohlas, který způsobil, mi hlodá v hlavě a asi by bylo nefér vyloučit někdy v budoucnu pokračování, byť už třeba se zahraničnímu producenty. Přece jen, za poslední rok jsem dal dohromady 24 tracků a spolupracoval s 22 producenty z ČR i SR. To už je celkem slušná sbírka domácí produkce. Závěrem bych rád uvedl, že každý z producentů svůj remix udělal bez nároku na honorář a zcela autorsky svobodně. Patří jim za to můj obrovský respekt,“ uzavírá Macháček.

"Trojka" DTA je rovnou dojalbem. Další část projektu by mohla mířit za zahraničními producenty