Obrázek k článku Bruce Springsteen obhajuje šponování cen lístků: „Ostatní to dělají taky!“
| Jarda Konáš | Foto: Danny Clinch (Sony Music)

Bruce Springsteen obhajuje šponování cen lístků: „Ostatní to dělají taky!“

Takzvaná dynamická cena vstupenek je jedno z velkých letošních témat hudebního světa. Springsteen se akorát přidal do debaty.

Zjednodušeně řečeno, vstupenky s dynamickou cenou nemají pevně dáno, že na začátku i během prodeje budou stát stejně. Částka se v průběhu týdnů, ale i jednotlivých dní mění podle toho, jak rychle se lístky prodávají. Většinou samozřejmě roste, ale systém je nastavený tak, že cenu v případě nezájmu i sníží. Protože se ale tento model prodeje používá hlavně u velkých stadionových koncertů, u kterých je téměř jisté, že se vyprodají do posledního místa, může se ve výsledku cena za vstupenku vyšplhat daleko nad úroveň, za jakou je prodávají překupníci. Své o tom ví i fanoušci Bruce Springsteena. Lístky na jeho koncerty se díky dynamické ceně vyšplhaly na částku okolo pěti tisíc dolarů.

„Vždycky jsem to dělal tak,“ řekl Springsteen v rozhovoru pro Rolling Stone, „že jsem mým lidem řekl: běžte, podívejte se, kolik stojí lístky a podle toho si pak řekneme o něco nižší částku. Takhle jsme k tomu vždycky přistupovali. Posledních devětačtyřicet let, nebo jak dlouho to dělám, jsme hráli pod cenou. Já si to užíval. Pro fanoušky je to skvělé.“

Springsteen se následně pustil do vysvětlování, proč je to u současného turné jinak. „Tentokrát jsem řekl: hele, je nám třiasedmdesát a všichni makáme. Uděláme to tak, jak to dělají ostatní. Na nejnižší úrovni jsou naše lístky jednoznačně dostupné. Jsou v hladině, kdy si je můžete dovolit. A pak máme vstupenky, jejichž cena by se beztak nějak vyšponovala. Ty penízy by šly do kapes překupníkům nebo někomu podobnému. Proto říkám, ať tyhle peníze raději dáme lidem, co se s námi každý večer tři hodiny potí.“

Springsteen narážel na fakt, že o co větší je dynamická cena lístků, o to větší částku umělec získá. Navýšený zisk nejde jen do kapsy společnosti Ticketmaster, která systém zavedla a díky výrazné pozici na hranici monopolu ho jen tak nestáhne ani výrazně nezmění. Pravdou také je, že 90% vstupenek na Springsteenovo turné se prodalo za původní cenu a jen 1% lístků díky dynamické ceně přerostlo 1000 $, uvedly ke kauze USA Today.  

Dá se nicméně očekávat, že podobných úletů, kdy se cena vstupenky dostane na úroveň ojetého auta, bude přibývat. Letošní rok to jen vybublalo na povrch.