Obrázek k článku Hudební trh roste. Může za to Adele, ABBA, Jižní Korea, nebo oblečené holky?
| Honza Vedral | Foto: Sony Music

Hudební trh roste. Může za to Adele, ABBA, Jižní Korea, nebo oblečené holky?

Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) vydala souhrnnou zprávu o stavu hudebního průmyslu za rok 2021. Kdo jsou největší hvězdy současnosti?

Honza Vedral a Josef Vlček uvádějí v podcastu Headliner CZ oficiální výsledky, žebříčky a statistiky v souvislostech. „Z hlediska showbyznysu zažíváme konečně docela zajímavé roky. Poprvé od roku 2000 výsledky překonaly to, co bylo v devadesátých letech,“  komentuje Josef Vlček čerstvé údaje IFPI. Podle nich celosvětový hudební průmysl v roce 2021 vzrostl o 18,5%, přičemž 65% všech příjmů plyne ze streamingu. Celkové příjmy hudebního průmyslu tvoří 25,9 miliard dolarů. „To je přibližně třetina rozpočtu České republiky,“ konstatuje Vlček. 

Globálně nejúspěšnějšími hudebníky roku 2021 se stali BTS. „Je to doklad, jak obrovsky se mění trh v globálním charakteru,“ vysvětluje Vlček výsledky jihokorejského boybandu a fenomén k-popu obecně. „Představa, že největší na světě bude jihokorejská kapela? Tomu by ještě před pár lety nikdo nevěřil.“ 

Stále platí, že klíčem k celosvětovému úspěchu je uspět ve Spojených státech. „Jen tak má hudebník šanci stát se fenoménem. USA pořád tvoří 70% trhu,“ upozorňuje Josef Vlček. Zároveň podle něj není velkým překvapením, že u nás zatím korejský pop nijak zvlášť nerezonuje. „Nerozumíme tomu, co přichází z východu. Do střední Evropy je to přes celej svět, zatímco do Ameriky je to přes moře,“ upozorňuje, že u nás se v rádiích nehrál ani Gangnam Style.  

Na přetřes přišel i fenomén Adele, která s deskou 30 absolutně ovládla prodejní žebříčky ve všech formátech včetně vinylů. „Adele ukazuje, že pořád je tu potřeba velkých hlasů a velkých zpěváků. Dokáží dát do hlasu emoci. To je věc, kterou spousta současné populární hudby postrádá,“ poznamenává Josef Vlček.  „Adele je přesně ten případ, stačí jí zpěv s pianem a chytne to za srdce.“ To je ostatně důležitější, než nahota, která ženskému popu dlouho dominovala. „Dnes se víc daří zpěvačkám, které jsou oblečené.“ 

Nepřehlédnutelný byl i prodejní úspěch comebackového alba desky ABBA. „To je jev, který bychom mohli nazvat jako touhu po pohodě,“ komentuje Vlček úspěch druhého nejprodávanějšího alba loňského roku. A podobně zdůvodňuje i úspěch Fleetwood Mac, jejichž klasické album Rumours bylo třetím nejprodávanějším vinylem. „Lidi si pro svůj nový přehrávač kupují staré nahrávky. Hledají to, co měli dřív rádi.“ Co všechno se v roce 2021 stalo v populární hudbě a hudebním průmyslu krom podcastu ukazují i následující tabulky, které vychází z údajů IFPI. 

Globálně nejúspěšnější hudebníci roku 2021

1. BTS
2. Taylor Swift
3. Adele
4. Drake
5. Ed Sheeran
6. The Weeknd
7. Billie Eilish
8. Justin Bieber
9. Seventeen
10. Olivia Rodrigo

Nejúspěšnější digitální singly roku 2021

1. The Weeknd: Save Your Tears (2,15 miliard)
2. The Kid Lario, Justin Bieber: Stay (2,07 miliard)
3. Dua Lipa: Levitating (1,88 miliard)
4. BTS: Butter (1,76 miliard)
5. Olivia Rodrigo: Drivers’s License (1,73 miliard)

Nejúspěšnější alba roku 2021 (všechny formáty)

1. Adele: 30
2. Olivia Rodrigo: Sour
3. Justin Bieber: Justice
4. Ed Sheeran: =
5. The Weeknd: After Hours

Nejúspěšnější vinyly roku 2021

1. Adele: 30 (826 tisíc)
2. Harry Styles: Fine Line (397 tisíc)
3. Fleetwood Mac: Rumours (346 tisíc)
4. Olivia Rodrigo: Sour (339 tisíc)
5. Billie Eilish: Happier Than Ever (335 tisíc)