Obrázek k článku Aurora: Být nahý a užívat si svého těla? Pro Řeky to bylo normální
| Michael Švarc | Universal Music

Aurora: Být nahý a užívat si svého těla? Pro Řeky to bylo normální

Ze Skandinávie až do antického Řecka. Norská zpěvačka Aurora se na svojí čerstvé desce nechala inspirovat starověkým božstvem i mýty a nahlíží na ně optikou dnešní doby. Ve svém jádru je však album The Gods We Can Touch o člověku, jeho touhách, chybách i nedokonalostech.

Aurora má za sebou poměrně rušné období. A to i přes pandemii. Nadšení, které svou tvorbou v posledních letech nejen v Evropě vyvolala, totiž neslábne, naopak. V loňském roce, kdy její debutová deska oslavila půlkulaté páté výročí, se opětovně dostala do oběhu píseň Runaway, o níž mimochodem i Billie Eilish prohlásila, že byla klíčová pro to, aby sama vůbec začala tvořit hudbu. Z patrně nejúspěšnější Aurořiny skladby se stal trend na TikToku, díky kterému se o hudebnici dozvědělo množství dalších lidí, song také znovu nasadila rádia.

Šest let starou píseň tak opět vzkřísila moc sociálních sítí, na pozadí tohoto úspěchu však Aurora pracovala na novém „dítěti“, jak sama svá alba nazývá. Novinka The Gods We Can Touch se od předchůdce A Different Kind of Human neliší jen zvukem, ale i námětem. V centru dění totiž nestojí lidstvo jako takové, ale spíš hlubiny člověka a jeho nedokonalosti. Aurora pro vysvětlení užívá příměr se starořeckými bohy, kteří byli mnohem podobnější člověku, měli své mouchy, slabosti i vášně.

Píseň Exist for Love popisuje Aurora jako svou vůbec první o lásce. Inspirovaná je řeckou bohyní Afroditou, ačkoli v klipu připomene spíše její římskou obdobu – Venuši ze slavného Botticelliho obrazu.

Řecké božstvo a mýty se podle Aurory otiskly do všech písní z jejího nového alba, ačkoli to na první pohled nemusí být zcela zřetelné. Například v milostné písni Exist for Love se mění v Afroditu, v Heathens v Hádovu manželku Persefonu. „Řekové měli bohy a bohyně pro vše. Pro úzkosti, víno, sex. A když tenhle koncept započal, byli bozi a bohyně více lidští, mohli jsme se s nimi více ztotožnit, skoro se jich dotknout. Ale nejdůležitější je, že měli chyby,“ tvrdí.

Milovat svoje chyby

„Lidská povaha mě fascinuje stejně jako ta božská, často přemýšlím, proč o nich uvažujeme jako o dvou oddělených entitách. Mám pocit, že v řecké mytologii o tom ale přemýšleli jinak, i nedokonalost byla důležitá,“ uvedla Aurora v rozhovoru pro norskou talk show Lindmo.

„Hodně jsem četla o historii náboženství a obzvláště mě zaujalo, před jak dlouhou dobou jsme začali uvažovat o bohu jako o někom, kdo je všudypřítomný v zemi, stromech, vodě, kterou pijeme, v nás i slunci. Je to něco, čeho se můžete skoro dotknout,“ vysvětluje hudebnice s tím, že postupem času se pojem bůh vzdálil všemu blízkému a našel nové místo daleko v nebi, kam lidská ruka nedosáhne.

Celý proces je podle Aurory natolik fascinující, že se rozhodla mu věnovat album. To má posluchači ukázat, že něco božského je v každém z nás a že ony zdánlivé nedokonalosti ve skutečnosti nejsou žádnými vadami, ale přirozenou součástí lidské podstaty. „Mojí oblíbenou postavou je Prométheus, který údajně stvořil člověka z hlíny a pak ukradl bohům oheň. Často si myslíme, že nás definuje právě jen ta hliněná schránka, přitom uvnitř nás žhne oheň. Měli bychom mu přikládat větší důležitost než našim vnějším vrstvám,“ míní zpěvačka.

Píseň Cure for Me překvapí přímočarou tanečností anebo cirkusovým hudebním motivem v refrénu. Aurora v songu vysvětluje, že je taková, jaká je, a nepotřebuje žádný zázračný lék na spravení svých nedokonalostí.

Titánem Prométheem, který byl za krádež ohně potrestán Diem, je inspirována i jedna z písní na albu. Jmenuje se Giving in to the Love a je právě o tom, že by měl člověk akceptovat i své stinné stránky, nesoustředit se jen na fyzickou schránku a dovolit si milovat. „Z dnešního světa je mnoho lidí nešťastných, protože mají pocit, že jejich hodnotu určuje jen to, jak vypadají, a že nejsou dostatečně hezcí. Tahle posedlost je pro mě stejně fascinující jako děsivá,“ svěřila se zpěvačka australské rozhlasové stanici Triple J.

„Zdá se mi, že se lidé rádi ztotožňují s někým, ke komu vzhlížejí, ať už je to kdokoli. A je smutné, že nikdo sám v sobě nevidí někoho tak dokonalého a všemohoucího, jako je bůh. Všichni v téhle době potřebujeme trochu více útěchy,“ uvedla Aurora pro Spotify, čímž zároveň vysvětlila, jak je podle ní koncept božstev spojen se samotným člověkem, a jaké je poselství jejího nejnovějšího alba. Zjednodušeně řečeno: osvobodit se. Od očekávání, která od nás mají druzí, ale i my sami.

„O svobodě jsem hodně přemýšlela. A také o lidech, kteří o ni přišli kvůli tomu, kým jsou, co si myslí, koho milují a jak vyjadřují svou sexualitu.“ Aurora tím ovšem nenaráží jen na problematiku sexuálních menšin, ale i na obecné předsudky společnosti o tom, jak by se měli lidé chovat a žít. „Líbí se mi, že v řecké mytologii měli božstvo, které oslavovalo věci, za něž jsme dnes mnohdy zostuzováni. Nebylo nic špatného na tom být žena, homosexuál nebo na tom být zkrátka sexuální. Užívat si svého těla, být nahý. Staří Řekové byli pokrokoví a my jsme tento progres v průběhu naší cesty ztratili,“ míní zpěvačka.

Aurora se už na svých předchozích deskách zaměřila na různé lidské emoce, na určité osvobození od očekávání, konvencí, na očistnou sílu pláče a podobně. Současný pop se podle ní totiž stále bojí dotýkat i závažnějších a serióznějších témat či politiky. Sama chce proto připomínat a vyzdvihovat věci, o kterých by se podle ní mělo mluvit. Ať už jsou to chyby, které nás dělají lidmi, nebo nutnost pečovat o své okolí a přírodu. Především bychom se ovšem podle éterické zpěvačky neměli bát milovat. „Láska nás totiž jednou všechny zachrání.“

Odevzdat se lásce je podle Aurory to nejdůležitější, čeho může člověk v životě dosáhnout. Tenhle singl bude znít na koncertech i festivalech vyloženě extaticky.

SEZNAMTE SE

Aurora Aksnes se narodila 15. června 1996 v norském Stavangeru, žije však nedaleko Bergenu. Svou debutovou skladbu Puppet vydala ještě bez podpory labelu v prosinci 2012, následovaly písně Awakening a Under Stars. Větší ohlas přišel až se skladbou Runaway v roce 2015, která ještě nabyla na popularitě o šest let později díky TikToku. První album All My Demons Greeting Me As a Friend vyšlo v roce 2016 a zajistilo Auroře pověst jedné z nejslibnějších evropských hudebnic. V roce 2018 následovalo EP Infections of a Different Kind, na které o tři čtvrtě roku později navázalo album A Different Kind of Human. Zatím poslední deska vyšla v lednu 2022 a jmenuje se The Gods We Can Touch.

Aurora má ale na svém kontě i další významné zářezy. Svůj hlas propůjčila například severnímu větru v písni Into the Unknown z Disneyovky Ledové království 2 (Frozen), naživo si ji zazpívala s Idinou Menzel na Oscarech. Napsala také ústřední skladbu pro film Tajemná zahrada s Colinem Firthem a Julie Walters, na několika písních spolupracovala s The Chemical Brothers.